Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Rosinen i pølseenden

Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. mar 2015 18:35

Jeg er netop gået i gang med de indledende manøvrer med at få refoamet 2 stk af hhv. den ene type enhed - og den anden.
Det er mit absolut første "take" med refoaming og jeg skal jo så have fat i div reservedele (Refoam-kits) på nettet.

Er der nogle af jer, som er vant til at refoame disse mindre enheder og som også har et par rigtig gode forslag til kits, som jeg med sindsro kan købe ?

Ligeledes er jeg en sucker for at købe fra en velrenommeret leverandør - er der her nogle gode forslag til dette - helst i EU. Erfaringer?

Jeg har lavet Googling og lidt Ebay'ing og bliver, måske uden grund? - lidt forvirret over hvad man kan købe - og hvor meget der er brug for.

Alle enhederne ligger klar på mit bord og .......jeg er relativt ferm med fingrene og farer forsigtigt frem, når det gælder disse højttalere.

Jeg tror, at JBL'en er vist en 5"-sag og SEAS'erne (11F-M H-143) er lidt mindre (4" eller 4½"?)

JBL'erne skal sidde i en JBL pro III og SEAS'erne skal sidde i de ATC-9 monitor, som jeg havde med til træffet. Personer, som så disse mellemtoner ved træffet vil nikke anderkendende til at jeg får den refoamet :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7443
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf jan_stevns » lør 21. mar 2015 18:52

Jeg er svært godt tilfreds med audiofriends.nl - hurtig levering og tilsyneladende eminent til at levere korrekte varer.
jan_stevns
 

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. mar 2015 19:00

Tak for det råd Jan -

Skal jeg så oplyse dem om, hvilke enheder jeg har og at de så finder de korrekte sæt - eller skal jeg oplyse dem om, hvilket kit, jeg skal bruge og de så bare sender det?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7443
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Tophøj » lør 21. mar 2015 19:17

Har også rigtig god erfaring med Audiofriends. Har brugt Springfieldspeakerrepair.com til alt JBL. De er super til dem. De påstår de er autoriseret servicecenter for JBL. Varerne fejler i hvert fald intet. De har lavet en video på Youtube, som viser hvordan man centrerer uden shims! det virker, har prøvet det.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 498
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf jan_stevns » lør 21. mar 2015 19:17

Jo flere oplysninger jop bedre :)
Han har et måleskema på siden, hvor man kan se hvilke mål der passer
http://www.repairyourspeakers.com/index ... en&lang=EN
jan_stevns
 

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf High Sky » søn 22. mar 2015 00:05

Hej
Jeg bruger dem her
http://www.speakerrepairshop.nl/index.p ... me&lang=EN

De er meget hjælpsomme, kan huske på et tidspunkt hvor jeg skulle bruge et sæt skumophæng som de ikke havde i sortimentet.....
ja så lavede han det lige til mig. Til samme pris. Stor service synes jeg.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. mar 2015 01:31

Mange tak skal i have :thumbsup: - jeg har nu et par yderst brugbare henvisninger, og jeg retter blikket mod Holland - skønt!

Vi må se, om ikke jeg får held med projektet.

Det er, som nævnt, første gang for mig - og jeg vil rigtig gerne gøre det ordentligt (vil vi ikke alle det?) Det lader til, at Hollænderne er stedet her i EU. Velassorterede og servicemindede.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7443
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf KlausM » søn 22. mar 2015 09:25

Jeg bruger også audiofriends.nl, og han har en udmærket vejledning i hvordan man måler surround størrelsen og han har både skum og gummi kanter. Ud over størrelsen, er det vigtigt at få bestilt nye surrounds i den rigtige blødhed, ellers ændrer du enhedens resonansfrekvens; enheder fra lukkede kabinetter skal have blødere ophæng, mens enheder fra åbne kabinetter typisk skal have stivere ophæng.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. mar 2015 13:17

Ja- det er lige dét...men hvis de direkte skriver, at det er det rigtige ophæng til en bestemt højttaler / enhed - må det vel være til at stole på? Altså dedikerede ophæng?

Jeg har i hvert fald nu bestilt nye surrounds til de nævnte enheder hos Audiofriends og håber det bedste + selvfølgelig noget lim og et par pensler :-)

Jeg glæder mig allerede til at komme i gang.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7443
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Dan63 » søn 22. mar 2015 18:01

Hej Freddy.

Håber du for held med de ATC'er, for de mellemtoner så godt nok underlige ud, med det stivnet ophæng.
Så må det blive en anden god gang, at der kan lyttes til dem.:)
Men bortset fra mellemtonens ophæng, syntes jeg nu de så lækre ud, man kan jo altid drømme lidt videre.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. mar 2015 18:06

Jo - Tak Dan - men hånden på hjertet, så syntes jeg faktisk at de spillede fint, som de var, selv om de var en visuel katastrofe. Jeg spillede nu ikke så specielt højt, nærmest på "let musik til aftenkaffen" - niveau - og der var altså for mig ikke nogen umiddelbare lyttemæssige tegn på mellemtoneenhedernes skrækkelige forfatning. Men man ved selvfølgelig aldrig hvordan det ville have lydt, hvis de var i orden. Men nu bliver de så renoveret.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7443
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Dan63 » tors 16. apr 2015 20:50

Hej Freddy.

Har du fået genoplivet mellemtonerne i dine fine ATC'er?

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. apr 2015 23:43

Hej!

Ja- jeg kom sgu helt fra det at vise dem og fortælle om resultatet. Jeg starter med at fortælle om resultatet: Det blev godt!

Det kom til at se rigtig rigtig fint ud og centreringen var en leg. De lyder som de skal - og egentlig kan jeg ikke rigtigt høre forskel på før og efter refoamingen idet de nok egentlig bevægede sig nooogenlunde rigtigt, selv med de mørnede ophæng, men bare tanken om, at de nu er fine er også god. Før eller siden ville det nok også være gået helt galt. Desuden så er det menneskelige øre ikke særligt dygtigt til at skelne subtile forskelle i lyden, hvis der er gået mere end et minuts tid fra A til B.
De var svære at rense af før påsætning af nye skumkanter, men hvem har sagt, det skulle være en leg..hmm...

Jeg er i hvert fald fuldt tilfreds og glad og højttaleren fremstår både visuelt og lydmæssigt som rigtig fine (det er selvfølgelig en smagssag). Jeg ville ønske, at du kunne se billeder. Måske smider jeg et par før/efter-billeder op ved førstkommende lejlighed. Har lidt travlt med at spille guitar i denne tid - så der bliver ikke megen aktivitet for mig på forummet pt...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7443
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf MDA » fre 17. apr 2015 07:49

Fedt Freddy.
Ja det er sgu noget af et nusse arbejder at få det gamle skum af kurven.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3370
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Refoaming hhv JBL pro III - samt Seas 11F-M H-143

Indlægaf No1 » fre 17. apr 2015 08:28

Desuden så er det menneskelige øre ikke særligt dygtigt til at skelne subtile forskelle i lyden, hvis der er gået mere end et minuts tid fra A til B

Dette her er vise ord som MANGE glemmer eller hårdnakket benægter gælder for lige netop dem ! Der skal selvfølgelig nok være enkelte der (a la dem med absolut gehør) er i stand til at huske subtile lytteindtryk over længere tid, men jeg vil mene der er langt i mellem dem - meget langt ;)
Til lykke med det vellykkede arbejde med de nye kanter - en ny verden åbner sig for dig :p
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster