Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Rosinen i pølseenden

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf Hackenberg » tors 18. okt 2018 08:24

Godt du fik dem til at køre.
Jeg mener nu godt men kan finde et par spoler med samme modstand som dem der bruges i serie med bassen men uden kærne. Så flytter man ikke Q'et. Det burde være wind, wind.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf Castor73 » man 5. nov 2018 18:06

Jeg har en lille samling Celestion HD 500 og en enkelt HF 500.

De er lette at adskille fra hinanden:

HD 500:
0,18 mH og 6,5 ohm DC
HF 500
0,15 mH og 6,0 ohm DC

Man kan godt bruge en HD og en HF sammen, men så skal HF have en 0,3 ohm seriemodstand og begge skal have hvert sit RC-led, der kompenserer for forskelligheder i impedans.

Da Celestionenhederne nu er så gode prøvede jeg at sætte den i et system med nyproducerede enheder, som er konstrueret på cirka samme tid:
* AUDAX TW025A0 er en variant af HD 100 (1" dome med samme membranform som toppen af at æg.)
* SEAS CA26RFX er en 10" med papirmembran og en kraftig 2" svingspole med stor viklehøjde og en bevægelig messe på kun 36 gram. Perfekt i noget med et besselafstemt basrefleks-system.

Resultetet er en konstruktion med samme klangegenskaber som 6257, men med meget bedre dybbas og bedre transientgengivelse.
Jeg har optimeret systemet specielt med rørforstærkere i tankerne = meget let og lineær impedansbelastning.
Bare nævnt som inspiration.

Og selvfølgelig har Hackenberg ret. Men kan godt finde en bedre spole til 6257 - man skal bare vide, hvad man gør...
Castor73
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 jun 2018
Lokalitet: Slangerup

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf Gottschalck » lør 29. apr 2023 11:42

En ældre tråd, men nu spiller et sæt 6257 her. Var heldig at købe 4, som havde fået lidt bøllebank. Det ene sæt spiller nu (tak Hackenberg for Celestion diskanten). Det er nyeste version med de grønne polyesterkondensatorer så dem gør jeg ikke noget ved.
Sammenlignet med Yamaha NS-1000 er der ikke rigtigt noget de gør bedre, men de spiller da ret hæderligt, må jeg sige.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf DictiusTeNecare » fre 15. mar 2024 00:05

Hej, jeg er ny på dette forum.
Jeg hedder Carl, jeg kommer fra Bielefeld i Tyskland. Jeg skrev denne tekst ved hjælp af "Google Translator" og håber, at den er forståelig.

Jeg tilmeldte mig dette forum, fordi jeg under en ferie i Danmark kunne købe et par 6257 højtalere billigt i en "Røde Kors" genbrugsbutik (de lå i et uanseligt hjørne af en stor møbelhal) på vej tilbage .
Jeg kendte ikke denne type højttalere, men jeg lagde straks mærke til, at disse højttalere er af meget høj kvalitet og kraftigt bygget.
Efter jeg kom hjem, sluttede jeg højttalerne til min Harman/Kardon PM650 og var begejstret. Under mange timers lytning til musik bemærkede jeg, at en af ​​Celestion HT2000 spillede mere støjsvag, end den burde. DC-modstandsværdierne er også forskellige indbyrdes.
Efter at have fundet ud af om udskiftning af membraner med svingspoler, besluttede jeg at bytte HT2000 til bånddiskanter (magnetostater).
Mit valg faldt på "Fountek NEO CD 2.0". Jeg installerede først dette på den originale crossover (uden ændringer, i øvrigt er det versionen med MKT-kondensatorer fra ERO).
Den dag i dag nyder jeg disse højttalere med denne modifikation, når jeg har tid til at lytte til musik.
Det er en stor fornøjelse, og jeg har aldrig haft bedre højttalere i min besiddelse.
Det er dog også klart for mig, at jeg er nødt til at justere delefiltret på grund af den lineære impedanskurve for bånddiskanterne med deres transformere og den højere effektivitet.

Jeg har arbejdet på dette emne i et par måneder nu med et andet projekt, udviklingen af ​​højeffektive, impedanslineariserede 2-vejs højttalere til planlagt rørteknologi (med eksisterende P.A.-drivere). Dette inkluderer også vinduesvinkelmålinger for at koordinere driverne med deres crossover for passende retningsbestemmelse, hvilket naturligvis er meget vigtigt, især for at modificere 6257. Jeg bruger ARTA til målingerne og VituixCAD til den grove simulering af crossoveren.

Tak fordi du tilmelder dig dette forum, hvor jeg har fået alle mine oplysninger om 6257 højttaleren indtil videre.

Med venlig hilsen,
Carl
DictiusTeNecare
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 feb 2024
Geografisk sted: Germany
Lokalitet: Bielefeld

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster