Bøvl med Beovox s45-2...

Rosinen i pølseenden

Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Lumskefisk » ons 5. aug 2015 22:27

Måske nogen kan hjælpe her?
Jeg fik forleden fat i et sæt Beovox s45-2, men efter en hurtig test af hver højttaler blev jeg lidt skuffet. Bunden/bassen i den ene af højttalerne sagde intet. Jeg skilte højttaleren fra hinanden for at tjekke om den ene af de 3 enheder var sprunget - det var den ikke, da spolen fungerede fint. Der var heller ikke synlige tegn på løse forbindelser inde i højttaleren. Efterfølgende monterede jeg det hele igen, men stod igen med samme problem. Begge højttalere er i meget fin stand, så måske nogen kan give et råd til, hvordan den ene kan repareres? Kan det betale sig at udskifte bas-højttaleren?

På forhånd tak!
Vh Jonas
Lumskefisk
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 aug 2015
Lokalitet: Aarhus

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Almarx » ons 5. aug 2015 22:32

Jeg ville se på kondensatorerne, de kan sagtens være døde.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Lumskefisk » ons 5. aug 2015 22:36

Almarx skrev:Jeg ville se på kondensatorerne, de kan sagtens være døde.


Tak for svar - ville det kunne betale sig af få det skiftet?
Lumskefisk
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 aug 2015
Lokalitet: Aarhus

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf DJ Poul O » ons 5. aug 2015 22:42

Ja det kan betale sig. To stk 15 uF film kondenstorer skulle gøre det. Kan evt hjælpe dig.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Lumskefisk » ons 5. aug 2015 22:45

DJ Poul O skrev:Ja det kan betale sig. To stk 15 uF film kondenstorer skulle gøre det. Kan evt hjælpe dig.


Hej Poul!

Meget gerne - hvor ligger vi ca. prismæssigt? Forbedrer disse kondensatorer også lyde i de 2 andre enheder? Måske der bare skulle skiftes over hele linjen?

Har fundet denne guide, kan den benyttes? http://archivedforum.beoworld.org/forum ... 83789.aspx
Lumskefisk
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 aug 2015
Lokalitet: Aarhus

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Almarx » tors 6. aug 2015 00:40

Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf acj1980 » tors 6. aug 2015 00:57

Det lyder nu mere som en løs forbindelse i min optik, fejlen kan enten være i filteret, bassen er jo koblet direkte på ledningen fra forstærkeren via en eller flere spoler med en kondensator over, hvis kondensatoren er dårlig bliver bassen blot lidt lysere i tonen, hvilket betyder øget toneområde, jeg kunne mistænke bassen for at haver en defekt picktale (wiren fra loddeterminal til selve højtaler pappet hvor denne er loddet på selve spoletråden) jeg har flere gange set denne fejl i netop denne B&O serie.
Mvh
Alex
acj1980
 

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Helikon » tors 6. aug 2015 09:04

Jeg vil stemme i med Alex, kontroller der hvor litzetråden er loddet på tråden fra svingspolen det er på papmembranen der er nok en limklat der dækker selve lodningen, limen brændes væk med varmen fra loddekolben. Det er lidt noget pillearbejde men med lidt tålmodighed er det ingen sag.
Du skal ohme bassen alene for at se om der er ca. 4 Ohm (mener jeg den skal være) på bassens terminaler.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Lumskefisk » tors 6. aug 2015 10:15

Helikon skrev:Jeg vil stemme i med Alex, kontroller der hvor litzetråden er loddet på tråden fra svingspolen det er på papmembranen der er nok en limklat der dækker selve lodningen, limen brændes væk med varmen fra loddekolben. Det er lidt noget pillearbejde men med lidt tålmodighed er det ingen sag.
Du skal ohme bassen alene for at se om der er ca. 4 Ohm (mener jeg den skal være) på bassens terminaler.


Tak for jeres svar!

Uden at være helt sikker på, at jeg overhovedet tjekker det rigtige, så ser der ikke ud til at være noget galt. I taler om den fine sølvtråd, der løber fra lodningen af + & - ind til pappet og magneten ikke sandt? De sidder i hvert fald fint fast og forsvinder så ind i pappet(kan ikke se, hvad der sker på den anden side af det)
Her er et par billeder, der måske kan hjælpe lidt:

http://puu.sh/jri1L/6215de69c7.jpg
http://puu.sh/jri30/6879071c85.jpg
http://puu.sh/jri4i/71c9fb48df.jpg
http://puu.sh/jri50/5a469c8d67.jpg

Kan man tjekke ohm uden multimeter? Mit virker åbenbart ikke - jeg har lavet en test med et 9v batteri og højttaleren leverer fint svar!
Lumskefisk
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 aug 2015
Lokalitet: Aarhus

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Lumskefisk » tors 6. aug 2015 10:27

Ved en ekstra lydtest er der nu nyt!
Der kommer lyd ud af 3 enhed(bas), den er blot utrolig lav og mudret - det samme lader til også at gøre sig gældende for mid-range højttaleren.. Er vi tilbage til udskiftning af kondensatorer?
Lumskefisk
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 aug 2015
Lokalitet: Aarhus

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Dan63 » tors 6. aug 2015 16:18

Hej lumskefisk.

Du skriver at enheden giver respons på et 9 volt batteri, mener du at der er tydelig bevægelse af basenheden?
For en typisk fejl med den basenhed i S45-2 er at magneten skrider og svingspolen sætter sig uhjælpeligt fast, der kan godt komme lidt lyd ud af den, men den kan ikke reddes! Så handler det om at finde en erstatningsenhed.
Så hvis det er fejlen, kan du f.eks finde ud ad det ved forsigtigt at med fingrene prøve at bevæge membranen og sammenligne med den basenhed, der virker.
Held og lykke med genoplivningen.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Lumskefisk » tors 6. aug 2015 18:18

Dan63 skrev:Hej lumskefisk.

Du skriver at enheden giver respons på et 9 volt batteri, mener du at der er tydelig bevægelse af basenheden?
For en typisk fejl med den basenhed i S45-2 er at magneten skrider og svingspolen sætter sig uhjælpeligt fast, der kan godt komme lidt lyd ud af den, men den kan ikke reddes! Så handler det om at finde en erstatningsenhed.
Så hvis det er fejlen, kan du f.eks finde ud ad det ved forsigtigt at med fingrene prøve at bevæge membranen og sammenligne med den basenhed, der virker.
Held og lykke med genoplivningen.:)

Mvh Dan


Hej Dan

Dit svar lyder pt. mest plausibelt! Jeg har to s30'ere stående - basenheden ligner den i s42-2'eren, kan jeg bare lave et skift mellem de to, ved du det?
Ellers kan man vel købe sig til en 4 ohms bas i fin kvalitet uden at skulle punge helt ud?
Men ja, den reagerer på et 9volts batteri med kliklyde og små bevægelser i membranen...
Lumskefisk
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 aug 2015
Lokalitet: Aarhus

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Dan63 » fre 7. aug 2015 13:30

Hej lumskefisk.

Jeg er ikke sikker på at en basenhed fra S30 passer mht. data til en S45-2, men der må være andre herinde som ved det.:)
Du kan være heldig at få fat i en erstatningsenhed evt. af en herinde, men du kan også være heldig at finde et sæt S45-2'er til små penge, hvor du så kan tage enheder fra.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf cdp » fre 7. aug 2015 17:05

- de er absolut forskellige - s30 bassen i mine har et kantet chassis og en ca. 1" centerdome i plast, hvor s45 har en noget dybere trakt/membran og ventileret dustcap.. ps. med et 1,5 AA batt. skal du kunne spore vandring på membranen. Prøv forsigtigt at trykke rundt og afgør om den skraber på.. spoler kan brænde af og lytter tørrer ud - samlet kan det ændre lyden. Ved lav styrke kan du afprøve enhederne udenom filter og få en fornemmelse af hvor hunden er begravet.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Bøvl med Beovox s45-2...

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 7. aug 2015 21:56

Jeg har også oplevet fænomenet med løsnet magnet. Det kan anbefales at lime henover samlingen mellem chassis og magnet på den der virker. Bare så der ikke sker en ulykke mere... :shock:
Tokomponent araldit burde vel nok kunne forlænge dens liv?

Held og lykke med projektet!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 156 gæster