High Fidelity's Satellit højtaler

Rosinen i pølseenden

High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » ons 30. sep 2015 22:44

Jeg har tilbragt en dags tid med at restaurere min studietidshøjtaler: High Fidelitys Satellit højtaler. Det var en superfed sag i sin tid og den har, ligesom min Radford STA15, fulgt mig i de sidste 34-35 år. Godt nok er det sæt, jeg nu har gang ikke helt det samme som det oprindelige sæt (som stadig venter på at blive samlet igen). For begge sæt gælder det at kabinettet er Ole Klifoths originale, men Focal 5N402DB enheden i den restaurerede højtaler er en opgradering fra den original 5N501DB, med støbt kurv (?) istedet for presset plade.

Efter at jeg købte det brugt i danmark for 4-5år siden har sættet stået stille i nogle år, for det var et trist genhør: underligt fladt og livløst og uden dybdeperspektiv.

For mange (endnu flere) år siden købte jeg nye Monacor filmkondensatorer til det originale sæt og havde mange ideer om at sætte dem ind i delefiltret. Men da jeg endelig havde tid, viste det sig, at de var næsten umulige at passe til i delefilterprintet. Surt.

Så istedet beslutttede jeg mig så for at sætte nogle andre filmtyper i: for at få plads og for at få de helt korrekte kondensatorværdier besluttede jeg at brug tre gange 2x18µF til de tre 36µF kondensatorer. Solen laver 33µF og 39µF men jeg syntes at jeg ville følge Oles originale design så det blev altså 2x18µF polypropylener fra JB capacitors. Det viste sig at være en god ide, for de passede helt fint i printet og to-høje, var de stadig ikke helt så høje som spolerne i filtret.

For at more mig målte jeg kapacitancen på de WICON bipolare 36 µF som sad i delefiltret....Hold da op: den der var nærmest på den påtrykte værdi var på 42µF, de andre spændte fra 76 µF til 97µF, De to 15µF kondensatorer målte 18µF og 21 µF. Så derfor tror da Fanden, at de lød uldent og flade.

Jeg har kun lyttet en ti minutters tid her til aften på Satelliterne, men de lyder faktisk temmeligt lovende, og måske ovenikøbet lidt mere levende og præcise end mine LS3/5A.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Louis » tors 1. okt 2015 08:36

*piccc*
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » tors 1. okt 2015 09:29

Ikke helt 'Worthless' skulle jeg mene. Men jeg skal gøre hvad jeg kan for at sætte billeder op selvom det må vente til weekende: det er min kones 50års dag idag!!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Louis » tors 1. okt 2015 10:11

his067 skrev:Ikke helt 'Worthless' skulle jeg mene. Men jeg skal gøre hvad jeg kan for at sætte billeder op selvom det må vente til weekende: det er min kones 50års dag idag!!


Arh worthless er nok også for strengt, men jeg kender slet ikke højtaleren, eller enhederne, og Google var ikke så behjælpelig med billeder - Så jeg kunne godt tænke mig at se dem :cool1:

Tillykke med konens fødsesldag :DK:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » tors 1. okt 2015 11:28

Lynhurtigt: 19 liters pyramide-stub kabinet, dobbelt-svingspole Focal 5n502DB og Dynaudio D28AF diskant. Mere følger i Weekenden.
Tak for lykønskningerne, Som Groucho Marx sagde: 'you are only as old as the woman you feel'.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Helikon » tors 1. okt 2015 13:32

:DK: Tillykke med fruen :DK:
Jeg havde en kammerat der engang havde sådan et sæt, tror han byggede dem sammen med sin far, nå men de spillede forrygende som jeg husker det. Der var vist noget med sugerør i refleksporten for at minimere port-turbolens og dermed vindstøj og hvislen - det virkede faktisk godt det med sugerørene. i samme artikelserie kunne man vist også bygge en bundkasse til dem.
God fødselsdag til jer
- hun ønsker sig helt sikkert større højttalere.....hun ved det bare ikke
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » tors 1. okt 2015 14:12

Hej Niels,
Satelitten er en trykkammerhøjtaler so der er ingen porte der. Det er der til gengæld på mine Genexxa LX 5 med Linæumdiskant som står i mit kontor på arbejde. En fiks lille højtaler til en fin pris (100kr!).

http://theaudiostandard.net/thread/275/modifications-genexxa-pro-lx5-loudspeakers


Det er nok den som du husker med sugerørene ? Det var ihvertfald en populær modifikation til den model.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Helikon » tors 1. okt 2015 14:33

nå - ja så må det jo have været en af de andre han eksperimenterede med. Det er også længe siden og jeg har altid lidt af for lille hukommelseslager - et er medfødt og traditionelt (læs: overdreven) alkoholindtag i ungdommen har så forværret det, er der forresten nogen der ved hvad årstal vi er i?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf evox » tors 1. okt 2015 16:28

HI_FI & Elektronik havde en lille ''byg-selv'' med sugerør i porten. muligvis den du kan huske Helikon
Den fra High Fidelity kender jeg ikke
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf rollator » tors 1. okt 2015 16:30

Ja kan ikke helt sige hvornår mit sæt er lavet men High Fidelity artiklen er fra 4/82
mine blev købt som impulskøb nok en anelse dyrt men med det for øje at lytte og
senere renovere delefilter som nok ikke helt stemmer overens,med nutidens kvalitet.
Kabinet toppen skal også have en nænsom slibning da træet har rejst sig lidt.
mvh Renè
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rollator
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 jul 2012
Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf No1 » tors 1. okt 2015 16:46

er der forresten nogen der ved hvad årstal vi er i?

1985 ! ....ikk' ? :Skor:
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf KlausM » tors 1. okt 2015 17:22

Jeg byggede mine i sommeren 1982, og jeg har dem stadig. De har været mine daglige højttaler i 20 + år, men sidder lige nu på reservebænken. Det er en meget velspillende højttaler, men den fungerer bedst med et basmodul; jeg byggede basmoduler med et sæt KEF B-139 og har brugt dem med et elektronisk delefiler, med en delefrekvens på lige godt 100 Hz. Jeg har opdateret det indbyggede delefilter i Satellitterne med nye elektrolyt kondensatorer i stedet for Wicon'erne, sådan som Frederik også har fat i, men polycarbonat'erne (3,3 og 6,8 uF) har jeg ladet sidde, de fås vist ikke bedre,

Satellitter.jpg

Her er artiklerne fra foråret 1982:

http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/15/HF_Satellit_Bas_modul.PDF

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM fre 20. jul 2018 22:39, rettet i alt 4 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf mjo » tors 1. okt 2015 20:15

I mine gemmer har jeg en gammel Focal brochure fra midten af 80'erne og deri findes der både en 5N401DB og en 5N402DB med forskellige data. I førstnævne er resonansfrekvensen 35 hz og i sidstnævnte 43 hz pga et stivere ophæng så måske kan det også forklare den lyd du oplever. Sidstnævnte blev bl.a. brugt af L'Audiophile til deres DA-line.

mvh Michael
Brugeravatar
mjo
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 apr 2012
Geografisk sted: Nordlige Tyskland
Lokalitet: Flensborg

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Hackenberg » fre 2. okt 2015 08:32

Satellitterne er virkelig gode højttalere! F-3 lyd/Ole K. lavede disse og Trapezerne som , efter min mening, er milepæle i Dansk højttalerkonstruktion i 80'erne.
Dynaudio (Sen-Lab) D-28 var en af de første 1" domer med gennemboret polstykke og kammer. Det giver god dæmpning og lav resonansfrekvens. Den er nem at lave filter til, tåler høj belastning og spiller uden dynamisk kompression med flot perspektiv.
Den lille bas ligner kun KEF B 110 på overfladen. Dens bedre kantophæng og membranmateriale giver den større åbenhed i mellemtonen samtidig med at den tåler flere tæsk. De brændte ikke af. De blev revet fra hinanden mekanisk, når det gik galt! Dobbeltsvingspolen gør det nemmere at lave bafflestep-kompensation.
Basmodulet var udstyret med et ret specielt filter der deler meget lavt. Det gjorde kombinationen til en svær belastning for forstærkere. Der skulle virkelig leveres strøm. Aktivt filter er selvfølgelig løsningen som Klaus siger.
Med et opgraderet filter og trods den lette afrulning opadtil, æder Satellitten Rogers LS3/5A til morgenmad!
Senest rettet af Hackenberg fre 2. okt 2015 08:48, rettet i alt 3 gange.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf KlausM » fre 2. okt 2015 08:43

Hackenberg skrev:Den lille bas ligner kun KEF B 110 på overfladen. Dens bedre kantophæng og membranmateriale giver den større åbenhed i mellemtonen samtidig med at den tåler flere tæsk. De brændte ikke af. De blev revet fra hinanden mekanisk, når det gik galt!


Jeg har haft den ene "bas" revet i stykker i ophænget inden jeg satte elektronisk delefilter og basmodul på, dvs da de spillede hele frekvens området; Hvis de er skåret af ved 90-100 Hz, spiller de for evigt. Det ordnede Allan T med et nyt ophæng, siden har de bare spillet.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 16. feb 2017 19:21, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster