High Fidelity's Satellit højtaler

Rosinen i pølseenden

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » fre 2. okt 2015 09:01

Bassen er en 5N412DB (ikke 5N502DB som jeg skrev for oven). Jeg fik den ene af mine reconet af Focal for et år siden: Svingspoleformeren (det rør svingspolen er viklet på) var smeltet!!!!
Jeg ved ikke om det var mig eller den tidligere ejer der smeltede den.....Jeg købte dem forøvrigt med en Audio Pro B2-50 subwoofer, som nu står i Dundee hos Thomas.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Hackenberg » fre 2. okt 2015 09:28

his067 skrev:Bassen er en 5N412DB (ikke 5N502DB som jeg skrev for oven). Jeg fik den ene af mine reconet af Focal for et år siden: Svingspoleformeren (det rør svingspolen er viklet på) var smeltet!!!!
Jeg ved ikke om det var mig eller den tidligere ejer der smeltede den.....Jeg købte dem forøvrigt med en Audio Pro B2-50 subwoofer, som nu står i Dundee hos Thomas.


Har også prøvet 5N512DB. Den er bedre men ikke magen til den gamle ang. data. Filteret er lavet specifikt til den gamle, bl.a. med to sugekredse, og passer derfor ikke til den nye.
Betyder det noget? Hmmm......?
Vi kunne jo sammenligne en dag.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » fre 2. okt 2015 09:59

Så vidt jeg ved ændrede Ole på delefilterkonstruktionen for at kompensere for den nye enheds ændrede parametre.

Næste gang jeg åbner dem skal jeg prøve at skrive komponenetværdierne ned...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Hackenberg » fre 2. okt 2015 11:01

Hvis de har været inde hos F-3 Lyd/Audiovector på Meinungsgade og få skiftet enhed burde den være modificeret. Hvis den er "lavet" hos en forhandler er det ikke sandsynligt at komponenterne er skiftet. Kun enheden.
De er, mig bekendt, ikke produceret eller solgt som kit, med den nye enhed.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » fre 2. okt 2015 11:45

Joeh, den nye er skam en Satellit 'ab Fabrik', om man så må sige.

Men, som sagt, så var mit udgangspunkt en KÆMPE-forunding over hvor meget kondensatorværdierne var skredet...og så en endnu større forundring over hvor gode højtalerne egentlig er, måske forårsaget af de nye filmkondensatorer.

Egentlig har jeg haft tre sæt af dem: det første sæt byggede jeg i '82 da jeg var studerende i København. Da jeg flyttede til Toronto i '85 solgte jeg dem til en kammerat. Det andet sæt var en af de sidste kabinetter som Ole havde liggende, som han solgte mig sammen med enheder og dele til delefilteret og en audiolab 8000C/P. Dem exporterede jeg til min lejlighed i Toronto i '86. Begge de to sæt var med presset plade Focal enhed. og jeg har stadig Toronto sættet liggende i smådele i mit værksted. I 2010 købte jeg så det sæt som jeg restaurerede i weekenden. Det har en F3/LYD sticker på diskantenheden og den nyeste Focal enhed så jeg formoder at de var købt som færdige højtalere...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Hackenberg » fre 2. okt 2015 12:13

Det er ikke umuligt men jeg tror at den foregående ejer, af dem du spiller på nu, kan have skiftet basserne. Hvis du har stumper til et sæt af de gamle, er det da oplagt at sammenligne.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » fre 2. okt 2015 13:19

Work, work, work!!! Men sammenligningen skal nok blive lavet en dag, det kan du bide spids på.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » lør 3. okt 2015 18:57

Hackenberg skrev:
his067 skrev:Bassen er en 5N412DB (ikke 5N502DB som jeg skrev for oven). Jeg fik den ene af mine reconet af Focal for et år siden: Svingspoleformeren (det rør svingspolen er viklet på) var smeltet!!!!
Jeg ved ikke om det var mig eller den tidligere ejer der smeltede den.....Jeg købte dem forøvrigt med en Audio Pro B2-50 subwoofer, som nu står i Dundee hos Thomas.


Har også prøvet 5N512DB. Den er bedre men ikke magen til den gamle ang. data. Filteret er lavet specifikt til den gamle, bl.a. med to sugekredse, og passer derfor ikke til den nye.
Betyder det noget? Hmmm......?
Vi kunne jo sammenligne en dag.


Den oprindelige basenhed var 5N401DB, så den del huskede jeg rigtigt
Jeg tror ikke Ole ændrede på delefiltret. Det ville passe dårligt med hvad han skrev om frekvensgangen:
'Kurverne viser den samme enhed i tre forskellige kabinetter. Den benyttede enhed var en KEF B110, men den adskilte sig ikke fra de øvrige afprøvede enheder. Det er faktisk udelukkende kabinettet, og især dets forpladestørrelse, der bestemmer frekvensgangen.'
(Steen Michaelsen, Michael Madsen, Ole Klifoth. 'Konstruktion: Satellithøjtaler 1.del' High Fidelity 4, 1982, 33. Min fremhævning)

På den anden side er det rigtigt, at han ændrede på dæmpningen af diskantenheden (3R3 til 4R7 og 10R til 6R8) i produktionsenhederne.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf his067 » tors 8. okt 2015 23:02

Her er et scan af satellithøjtalerens konstruktionsartikler.

https://www.dropbox.com/s/tm2cjpkj2v0zogc/Konstruktionsartikler.pdf?dl=0
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf KlausM » tors 16. feb 2017 18:59

Jeg arbejdede i slut-firserne hos Brüel & Kjær, her fik jeg en venlig tekniker til at måle på mine Satelitter en dag efter arbejdstid, der var en permanent opstilling til det samme. Det var i et stort kontor, ikke i det ekko-fri rum, de også havde. Her er lidt kurver fra den session:

Scan1.jpg

Frit felt måling, 1 meters afstand 256 Hz til 25 kHz, delefrekvens 3.5 kHz

Scan2.jpg

Nærfeltsmåling på bassen, 16 Hz til 1,6 kHz, her kan man se det basløft, der er bygget ind i delefilteret, og 3 dB nede punktet i bassen er ca 75 Hz

Scan3.jpg

Resonansfrekvensen ligger lige under 50 Hz

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf KlausM » søn 4. mar 2018 21:51

Jeg overtog René/Rollators Satellitter for nyligt (de er beskrevet lidt tidligere i tråden), og har fået skiftet den ene lidt nyere D28/2 diskant ud med den rigtige D28 AF, takket være Claus/Hackenberg, der havde én på lager, han ville bytte med. Disse er i fabriksfremstillede kabinetter, til forskel fra mine egne knapt så høj WAF-hjemme-snedkererede kabinetter; de her er, som det ses, i fine finerede kabinetter:

satellit1.jpg

Delefilteret er ret heftigt for så lille en højttaler, helt i tidens ånd og sikkert delvist inspireret af succesen med Rogers LS3/5a, der gik sin sejrsgang på den tid, men til forskel fra Rogers, og andre samtidige satellit højttalere, har bas-mellemtonen i Satellitten (Focal 5N 401 DB) 2 selvstændige (elektrisk separerede) spoler, med hvert deres kredsløb i delefilteret, så også derfor er der mange komponenter i filteret:

satellit2.jpg

Jeg har bestilt nye komponenter til delefilteret, kondensatorer og modstande. Det er "wire wound" modstande, der er brugt, og de er alle skiftet ud med metaloxid (MOX) modstande. Wicon elektrolytterne er skiftet ud med gode el-lytter fra Mundorf, mens de to polyester bolsjer er skiftet ud med polykarbonat. 36 uF er opnået med en 33 uF og en 3,3 uF i parallel

satellit3.jpg

I forbindelse med et af mine besøg hos Allan Thwaites på Møn, fortalte han, at de efter konstruktionen var bragt og afsluttet, havde bestemt sig for at det lød og målte bedre, hvis 16 uF kondensatoren i den ene baskreds, blev reduceret til 10 uF, så det har jeg gjort. Desuden har jeg efter talrige lytninger, ifm restaureringen af mine egne hjemmebyggede Satellitter ændret lidt i spændingsdeleren til diskanten, der i den oprindelige byggevejledning, var opgivet til 3,3 Ohm/10 Ohm (5 dB dæmpning), men som i forbindelse med konstruktionen blev bragt, blev ændret til 4,7 Ohm/6,8 Ohm (7 dB dæmpning), mens jeg (og mine ører) er landet midt i mellem, på 3,9 Ohm/8,2 Ohm (6 dB dæmpning).

Desuden har jeg sat et impedans-reducerende Zobelfilter over diskanten, som beskrevet i denne tråd om Zobelfiltre:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=10949

satellit4.jpg

Delefilteret i mine Satellitter ser så således ud inkl Zobelfilter på diskanten, der godt nok sidder på bagsiden af enheden, ikke på printet:

Satellit5.jpg

Data og pris på den "fabriksfremstillede" Satellit fra High Fidelity Årbogen 1983:

Satellit6.jpg

Bemærk prisen pr højttaler 2750 kr, Rogers LS3/5a kostede dengang mindre, i 1980 var Rogers prissat til 1700 kr!!
Interessant i øvrigt at resonansfrekvens er opgivet til 60 Hz, som det fremgår længere oppe i tråden, fik jeg mine målt til 48 Hz i resonansfrekvens.

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM fre 20. jul 2018 22:52, rettet i alt 5 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf rollator » søn 4. mar 2018 23:06

Hej Klaus
Dejligt at se de nu får den fortjente omgang jeg aldrig kom i gang med.
Har du haft mulighed for at måle kondensatorerne for at se hvor meget de eventuelt
lå ved siden af ?
Mvh Renè
rollator
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 jul 2012
Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf KlausM » man 5. mar 2018 06:33

rollator skrev:Har du haft mulighed for at måle kondensatorerne for at se hvor meget de eventuelt
lå ved siden af ?

De gamle Wicon kondensatorer var vist gået på pension for længe siden. De seks 36 uF kondensatorer målte hhv. 75, 91, 113, 138, 175 og 185 uF og 16 uF kondensatoren målte 32 uF.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM ons 7. mar 2018 18:40, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Hackenberg » man 5. mar 2018 09:32

Det er en dejlig lille højttaler som spiller op mod det meste i den størrelse. Spiser imho LS3/5A til morgenmad.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High Fidelity's Satellit højtaler

Indlægaf Hackenberg » søn 1. nov 2020 11:55

Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster