Vintage Klipsch - hvem har dem?

Rosinen i pølseenden

Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf pqrannes » man 22. aug 2016 21:59

Jeg sidder atter og hører musik på min Klipsch Heresy I'ere (1977).

Og så tænker jeg; hvem har ellers vintage Klipsch højttalere her på vintagehifi.dk?

Hvor kan man kigge forbi og høre et par Klipschhorn, Klipsch Belle, Klipsch Cornwall eller Klipsch La Scala?

Er jeg helt alene med min Klipsch-tendenser her på vintagehifi.dk?

Kom nu ud af skabet (eller hjørnehornene?).

Her er et (gammelt) billede af mine:

Billede

PQR

PS: kom gerne og hør mine Heresys.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf Allan. A » tirs 23. aug 2016 10:15

Synes faktisk det er sjældent man ser de gamle, måske der ikke er solgt så mange her i DK
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf Louis » tirs 23. aug 2016 13:55

Altså jeg gad godt have dem - Men jeg har faktisk aldrig set nogle vintage Klipsch højtalere til salg herhjemme..

Man er vel lidt misundelig på dine ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. aug 2016 14:01

Så vidt jeg husker (kan som sædvanligt tage fejl) så var Klipsch ikke markedsført særlig intensivt i 60 - 70 - 80 erne herhjemme. I de år så jeg dem aldrig, men læste kun om dem som noget, der foregik i USA. I de senere år er bl.a. RF-serien blevet noget mere solidt markedsført herhjemme.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf pqrannes » tirs 23. aug 2016 17:26

Louis skrev:Altså jeg gad godt have dem - Men jeg har faktisk aldrig set nogle vintage Klipsch højtalere til salg herhjemme..

Man er vel lidt misundelig på dine ;)


Godt så virker tråden :p

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf pqrannes » tirs 23. aug 2016 17:29

Fredmarantz skrev:Så vidt jeg husker (kan som sædvanligt tage fejl) så var Klipsch ikke markedsført særlig intensivt i 60 - 70 - 80 erne herhjemme. I de år så jeg dem aldrig, men læste kun om dem som noget, der foregik i USA. I de senere år er bl.a. RF-serien blevet noget mere solidt markedsført herhjemme.

Vh
Freddy


Mine er hjembragt fra USA af den forrige ejers onkel.

Topsound på Østerbro (i Kjøbenhavn) solgte/sælger også de ældre modeller.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf hificlassic » ons 24. aug 2016 08:48

Jeg har haft et sæt Klipsch Heresy I og et sæt Heresy II. Desuden kender jeg tre der har de originale gamle Klipschorn og to der har Lascala og en enkelt med et nyt (90'er) Cornwall. Så helt ukendte i DK er de da ikke
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf HrAndersen » ons 24. aug 2016 08:54

Jeg har længe været på jagt efter et Klipsch Heresy og blev rigtig hooked da jeg så/hørte pqrannes på fyn-træffet.
En smuk vintage højtaler i en god størrelse.

Jeg har aldrig set et par Klipsch Heresy I til salg herhjemme men mindes en eller to par III'er til salg på Hifi4all. Spørgsmålet er hvori forskellen ligger ?
På div forum er der meget forskellige holdninger mht lyd og forbedringer mellem de tre udgaver af højtaleren.

jeg er selvfølgelig mest interesseret i den første; mest vintage, mest original.

Topsound; jeg må ned og kikke, men det er en del år siden de holdt op med at sælge brugt hifi, desværre.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf hificlassic » ons 24. aug 2016 10:08

Min ærlige og sikker meget subjektive mening er at de gamle med electrovoice enheder med phenolmembraner lyder rigtig godt og de nyere er bare nogle billige plastik pa-enheder, som muligvis også lyder godt...
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. aug 2016 10:30

Nu er dette jo ikke forummet for "nyere" ting, men jeg kan da lige anmærke, at jeg har hørt et sæt (let modificerede) RF-7 i Holland - spændt på en mægtig og yderst sjælden Marantz 500 slaveamp på 40kg (Vintage 1972 :-) . I mine ører var det en stor oplevelse, det lød magtfuldt som bare pokker og var utroligt velopløst og de højttalere kunne bare det hele - også når det var i den "sarte" afdeling. Ved meget lav lydstyrke havde vi stadig fuldt frekvensområde. De nævnte højttalere har en følsomhed på 101dB :shock:

Men Klipsch er efter min opfattelse mest kendte og banebrydende for nogle af de modeller som langt tilbage gjorde dem anderledes og majestætiske, nemlig LaScala - Klipschhorn og Belle - selvom jeg bestemt ikke vil "dis'se" Heresy-modellerne (som jeg skam må meddele, at jeg faktisk aldrig har hørt) - hmmm... ;)
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf hificlassic » ons 24. aug 2016 12:56

I mine øjne (ører) er Klipsch kendt for det samme som Tannoy og JBL og Altec. Høj følsomhed = stor dynamik, og så er det lidt ligemeget om vi kun har et begrænset frekvensområde på 50-15.000hz tilgængelig :-)
Det er positivt ment og jeg er selv stor fan af alle disse gamle kæmper
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. aug 2016 13:51

Jeg tror såmænd roligt at du kan tilskrive nogle af disse gamle kæmper en frekvensgang, som går " noooogenlunde ret" ned til 30Hz og op til godt og vel 20K - dette gælder så også den ikke-vintage Klipsch (RF-7) - som jeg tidligere nævnte. Jeg taler så mest om den JBL-kasse, som jeg kender bedst, nemlig 4333A (WX) med sit originale filter. (den har jo også ab fabrik indbygget 2405)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf hificlassic » ons 24. aug 2016 13:59

jo da dem med JBL 2405 går da deropad, men alle de to-vejs med horn ruller da oftest af over 12-16kHz, og det gælder jo også dem med de gamle JBL 075/2402. Tannoy DC enheder spiller hverken dybt eller højt og mine Altec VOTT gør i hvert fald heller ikke.
Ingen andre vintage Klisch end Klipschorn spiller dybbas og deres EV T35/Klipsch K77 diskanter med phenolmembran spiller heller ikke over 16kHz
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. aug 2016 14:04

hificlassic skrev:jo da dem med JBL 2405 går da deropad, men alle de to-vejs med horn ruller da oftest af over 12-16kHz, og det gælder jo også dem med de gamle JBL 075/2402. Tannoy DC enheder spiller hverken dybt eller højt og mine Altec VOTT gør i hvert fald heller ikke.
Ingen andre vintage Klisch end Klipschorn spiller dybbas og deres EV T35 diskanter med phenolmembran spiller heller ikke over 16kHz


Det ville så i MIT tilfælde heller intet betyde, tror jeg - jeg er vel så efterhånden så skadet af livemusik, at man vel ligeså godt kunne pille hornene ud og bare lade 15"eren blive siddende :lol: :lol: :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Klipsch - hvem har dem?

Indlægaf pqrannes » ons 24. aug 2016 21:31

Tak for de mange relevant (og irrelevante) kommentarer.

Det er blevet klart og godt dokumenteret, at vintage Klipsch-højttalere er en sjældenhed på disse breddegrader. Desto mere grund er der til at glæde sig over det par, der for nu en del år siden dumpede ned i min turban (det var en søgeagent på dba.dk, der klarede det).

Men spilleglæden er i topform i disse dage, hvor jeg har pillet mit hovedanlæg/mine hovedanlæg helt fra hinanden og sat det hele op på ny i diy-hifimøblet, som til lejligheden har fået en sokkel under sig og er meget mere praktisk end på billedet ovenfor(dvs nedenfor).

Jeg har ryddet en del op i strømmen (jeg havde bl.a. praktiske fjernbetjente afbrydere på alle mine fordelerstik), og selv om jeg overhovedet ikke tror på den slags, lyder Sansui AU-9500/Klipsch Heresy I comboen nu bedre end nogensinde. Jeg har også fået indkranset at min Marantz CD-73DX lyder bedre (selv via min Scott Nixon rør-dac) end både Cambridge Trac-1 og en flot Auro CD-afspiller; de to lyder faktisk ret godt.

I morgen skal jeg til klubmøde i den lokale musik- og hifiklub og så må vi se om det moderne setup der er på programmet kan følge med Sansui/Klipsch-comboen:
"Gryphon Diablo 300 m/ DAC, Gryphon Scorpio, Audio Physic Avanti, Studio Connection top-kabler og Mac mini m/ PureMusic". Jeg er ikke sikker på det. :p I konkurrencen om, hvormeget der bliver stampet i gulvet til musikken, er det min erfaring, at de nyere anlæg ikke kan være med.

Under alle omstændigheder: mon ikke det snart at tid at holde et Klipsch Heresy I mini-træf her en søndag eftermiddag?

PQR
Senest rettet af pqrannes ons 24. aug 2016 21:37, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster