Rauna Njord

Rosinen i pølseenden

Rauna Njord

Indlægaf infinity » man 24. okt 2016 10:38

Jeg har for et beskedent beløb erhvervet to ældre Rauna Njord højtalere umiddelbart lyder de jo dejligt sammen med effektforstærkeren Vincent SP-331 og en modeficeret Kenwood forforstærker balanceret indgang fra Thule CD 100 men selvom de kan spille højt og formidler et fint perspektiv i et firkantet lytterum på 25 m2 går det galt når jeg skruer op.. højt er ikke det samme som dynamisk. Sammenlignet med mine Jamo Concert 8. Jeg så så..et par Tannoy 6 6.5" enheder til salg i nærheden, og tænkte kan man skifte mellemtone og diskanten ud på Njord højtalerne med sådan en enhed? Og finde en basenhed der er kraftig nok? har I erfarne folk nogen gode råd og måske også forslag til en ændring af delefilteret så det passer til de "nye" enheder?
Brugeravatar
infinity
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 feb 2016
Lokalitet: Aarhus C

Re: Rauna Njord

Indlægaf PerHej » man 24. okt 2016 10:59

Prøv at søge på Njord her på siden, der er meget info at hente.
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Rauna Njord

Indlægaf Hackenberg » man 24. okt 2016 11:37

infinity skrev:Jeg har for et beskedent beløb erhvervet to ældre Rauna Njord højtalere umiddelbart lyder de jo dejligt sammen med effektforstærkeren Vincent SP-331 og en modeficeret Kenwood forforstærker balanceret indgang fra Thule CD 100 men selvom de kan spille højt og formidler et fint perspektiv i et firkantet lytterum på 25 m2 går det galt når jeg skruer op.. højt er ikke det samme som dynamisk. Sammenlignet med mine Jamo Concert 8. Jeg så så..et par Tannoy 6 6.5" enheder til salg i nærheden, og tænkte kan man skifte mellemtone og diskanten ud på Njord højtalerne med sådan en enhed? Og finde en basenhed der er kraftig nok? har I erfarne folk nogen gode råd og måske også forslag til en ændring af delefilteret så det passer til de "nye" enheder?


:Bande: NAAAAAAAAJJ.........! :YY:
Det må du bare IKKE gøre. Hold dem originale og nyd dem når du spiller ved normalt lytteniveau.
Køb Tannoy'erne, byg et sæt kasser (horn?) og spil højt på dem.
Det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme men jeg tror de fleste herinde ville give mig ret.
Tjek om filteret er ok og skift evt. komponenter for at få mere "dynamisk" lyd.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Rauna Njord

Indlægaf PerHej » man 24. okt 2016 13:40

Hackenberg skrev:
infinity skrev:Jeg har for et beskedent beløb erhvervet to ældre Rauna Njord højtalere umiddelbart lyder de jo dejligt sammen med effektforstærkeren Vincent SP-331 og en modeficeret Kenwood forforstærker balanceret indgang fra Thule CD 100 men selvom de kan spille højt og formidler et fint perspektiv i et firkantet lytterum på 25 m2 går det galt når jeg skruer op.. højt er ikke det samme som dynamisk. Sammenlignet med mine Jamo Concert 8. Jeg så så..et par Tannoy 6 6.5" enheder til salg i nærheden, og tænkte kan man skifte mellemtone og diskanten ud på Njord højtalerne med sådan en enhed? Og finde en basenhed der er kraftig nok? har I erfarne folk nogen gode råd og måske også forslag til en ændring af delefilteret så det passer til de "nye" enheder?


:Bande: NAAAAAAAAJJ.........! :YY:
Det må du bare IKKE gøre. Hold dem originale og nyd dem når du spiller ved normalt lytteniveau.
Køb Tannoy'erne, byg et sæt kasser (horn?) og spil højt på dem.
Det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme men jeg tror de fleste herinde ville give mig ret.
Tjek om filteret er ok og skift evt. komponenter for at få mere "dynamisk" lyd.


Lige mine ord, jeg forsøgte bare at anspore ham til at læse om dem før den store slagter kom op i ham!
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Rauna Njord

Indlægaf Almarx » man 24. okt 2016 13:43

Jeg synes også, du skulle prøve, at renovere delefliteret først.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Rauna Njord

Indlægaf infinity » ons 26. okt 2016 12:45

Tak for jeres anbefaling har monteret nye diskanter fra en JBL pro hvor mellemtonen var mørnet i kantophænget. Godt nok limet på den origina plade til diskanterne men udenpå.. det blir højtaleren ikke smukkere af men det lyder faktisk OK. Hans Theesink stemme og de første takter på Stowtrain blir ret store og synes at komme mere fra hjørnet end mellem højtalerne. Prøvet at lukke basrefleks porten med noget sammenrullet skumgummi.. men det røg ud igen flyttede lidt rundt på højtalerene og "den gode" stol uden en go løsning. Tænker det er rummet der driller på andre reference optagelser på plade eller CD er lyden helt fin. Gilbert & Sullivan HMS PINAFORE er overraskende fin med sangernes stemmer og placering på scenen.. skal faktisk tænke tilbage på nogen ret store tympani magneplan ht og en 60 km2 stue for at huske bedre lyd. Så ingen grund til yderligere ændringer af Rauna Njord. Måske en beskeden tiltning bagover af hele højtaleren.. kun et par grader måske slet ikke. Vil læse lidt mere om evt. bedre delefilter komponenter måske biwiring. Takker for interessen og de gode råd. Tar et foto og lægger op når jeg får dem malet og lavet noget filt omkring enhederne. De ser noget sølle ud nu med malling der er defekt og hænger i flager. Træsoklen skriger da osse efter lidt lak eller olie har vist noget schroons fra en træmast stående stadigvæk.. Sjovt projekt "De hvide spøgelser" der næsten blir væk i lydbilledet når lyset er dæmpet om aftenen.
Brugeravatar
infinity
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 feb 2016
Lokalitet: Aarhus C

Re: Rauna Njord

Indlægaf JGreen » ons 26. okt 2016 23:14

Hej
Her har du lige noget og læse på om Rauna.
http://www.rauna.forum24.se/rauna.html
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Rauna Njord

Indlægaf Helikon » tors 27. okt 2016 10:37

infinity skrev:skal faktisk tænke tilbage på nogen ret store tympani magneplan ht og en 60 km2 stue for at huske bedre lyd..


hehe - jae det skal være nogen ordentlige krabater til sådan en stue :Skor:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster