Goodmans Custom 50

Rosinen i pølseenden

Goodmans Custom 50

Indlægaf Gottschalck » lør 11. feb 2017 11:13

Jeg sad lige og funderede over at jeg ikke kan finde informationer om disse højtalere ret mange steder. Der er ingen billeder på nettet og kun få hits, hvor bla. jan Nielsen beskriver et sæt han selv byggede. Det var vist Peter Holm, ham med +1 der har stået for dem.
Her står et sæt med ødelagt mellemtone. Basenhedernes kantophæng af gummi er lidt krøllet af ælde, og måske Rubber Cond. Kan hjælpe på problemet?
Der blev vist bygget en hel del af dem så det undrer mig at der ikke er ret meget info omkring højtalerne.
Måske nogen også har sådan en mellemtone.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf Captain Phoenix » lør 11. feb 2017 11:26

Enig, Jesper.
Jeg har også kigget efter dem, men ikke rigtig fundet noget. Mystisk...

Har solgt nogle stykker fra farmands radiobutik dengang - hvem leverandøren var, husker jeg ikke, men det var en af de "autoriserede", så de er med sikkerhed handlet som 100% færdige (i pæne finerede kabinetter - palisander, tror jeg). Om de også er blevet leveret som selvbyg véd jeg ikke.
Jeg husker dem som ganske gode, ikke mindst i basområdet (slavebas-system).

Kan du lægge et foto op, så kan man bedre indkredse mellemtonen?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf his067 » lør 11. feb 2017 12:16

Så vidt jeg husker var de oprindeligt designet af peter Holm og blev solgt i Dansk Audio Teknik på Frederiksborggade. Deres USP (Unique Selling Point) var at de (næsten) kunne gengive et firkantssignal korrekt, næsten lige så flot som Quads elektrostater.
Højtaleren gennemgik flere versioner (men ikke flere 'version-numre') og på et vidst tidspunkt var Ole Klifoth involveret (nok ikke så underligt siden AT-Audio hvor Ole trådte sine højtalerdesignerbørnesko lå lige ved siden af DATs butik)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf Captain Phoenix » lør 11. feb 2017 16:36

his067 skrev:Så vidt jeg husker var de oprindeligt designet af peter Holm og blev solgt i Dansk Audio Teknik på Frederiksborggade.

Har gravet lidt i hukommelsen og HiFi-Årbøger fra 1970'erne.
Det har ført frem til navnet "Thorn Radio A/S", der var leverandør (og importør?) af Goodmans højttalere.
(Det husker jeg faktisk godt de var, for fra dem fik vi også i radioforretningen nogle skrækkelige receivere og radio-grammofoner af mærket Ferguson).
Bringer Thorn Radio A/S os mon nærmere en mellemtone til Goodmans Custom 50?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf Dan63 » lør 11. feb 2017 16:50

Hej Jesper.

Jeg har også sådan et sæt stående med Goodmans-enheder og i hvert fald den ene bas har også foldet/krøllet gummiophæng.

På mine virker mellemtonerne og da jeg ikke bruger dem kan vi måske finde ud af noget, hvis du skulle være interesseret?
Jeg mener at kunne huske at mellemtonerne er ca. 8 cm i diameter.

Mvh Dan
Senest rettet af Dan63 lør 11. feb 2017 22:09, rettet i alt 1 gang.
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf Tweaker » lør 11. feb 2017 17:15

Hvis du kan finde et par Beovox 3800, så finder du både Goodmans mellemtonen og bassen. Typenummer 54n45

Billede

Dens mere populære navn var Goodmans Midway "etellerandet"
Tweaker
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf Captain Phoenix » lør 11. feb 2017 17:44

Tweaker skrev:Hvis du kan finde et par Beovox 3800, så finder du både Goodmans mellemtonen og bassen. Typenummer 54n45

Mystisk - de Goodmans Custom 50 jeg husker/solgte havde en pænt stor dome-enhed (1,5 - 2 tommer) til mellemtonen (og en mindre til diskant-gengivelse).
Jesper - har du et foto af dine?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf Tweaker » lør 11. feb 2017 17:58

Jeg er sikker på at det var den enhed. Om den senere kom med en dome, husker jeg ikke. Men lidt af hukommelsen kom tilbage. Den hedder Midway 4. Der fandtes også en Midway 5, som måske/måske ikke, kom i senere.
Tweaker
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf KlausM » lør 11. feb 2017 19:07

Tweaker skrev:Dens mere populære navn var Goodmans Midway "etellerandet"

Goodmans Midway 3 ifølge HiFi Årbogen. Jeg mener at der var forskellige valgmuligheder mht mellemtonen, til forskellige priser. Diskanten var en Goodmans DT3.

Custom_50.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM ons 23. maj 2018 12:32, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf Tweaker » lør 11. feb 2017 19:19

Ah okay, Midway 3 så. Så fik du os sporet ind på det helt korrekte navn.
Tweaker
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf KlausM » lør 12. maj 2018 09:58

Jeg generhvervede et sæt Custom 50 i går, dog ikke samme sæt, som jeg havde tidligere. De var til salg for ingen penge i Klampenborg, så det var svært at lade være. De er i et lidt bredere kabinet, end det jeg husker fra tidligere, men i meget flot palisander finer. Gummikanten på basserne er godt krøllet i gummiet, som det vist er ret normalt. De siges at være kendt for at kunne gengive firkant signaler korrekt, men dem hører jeg ikke så ofte på.

Der fulgte et sæt ubrugte Peerles mellemtoner med (KO40MRF), som sælger angiveligt havde købt for at erstatte den lille Midway 3 diskant, men det blev åbenbart ikke til noget.

Custom50a.jpg

Indsiden af forpladen med delefilter, Wicon kondensatorer, der sikker er helt færdige, og diskanten er en DT3, og der står 12" på bassen. En bas-enheds størrelse afgøres vist af metal-rammens størrelse ikke membranens størrelse.

Custom50b.jpg

Det ville være fantastisk, hvis der var én, der lå inde med tegning over delefilteret, der er som sagt ikke meget info at hente på nettet.

Følgende er sakset fra hifi4all, forfatter mollecon:
"Custom 50 blev i sin tid konstrueret af Peter Holm. Den var (er) baseret på de britiske Goodman enheder, 10" m. 10" slave, 3½" mellemtone & 1" dome. Den kørte med 'bløde' delefiltre (6dB/oktav), delefrekvenser 1kHz & 5kHz. Så la' vær med at lade forstærkeren klippe! Det bryder de sig ikke om . Boksen er lidt speciel, med 10" bassen placeret øverst & slaven nederst - imellem sidder mellem & diskant og en gennemsigtig acrylplade med 'udsigt' til delefilteret, vistnok et seriefilter.
Højtaleren var, som du selv nævner, anerkendt som værende rigtig god til prisen - den blev solgt gennem Dansk Audio Teknik. Effekten den var beregnet til var vist 50 watt. Der kom senere en forbedret version med 4" mellemtone på 60 watt - delefrekvenserne på filteret var så ændret til 800Hz & 6kHz."

Gad vide om den opdatering ikke var med Peerles enheden, jeg jeg tvivler på, at den opgradering var noget sælger selv havde fundet på. Der fulgte 2 spoler og 2 kondensatorer med, et sæt til hver mellemtone??? Jeg ringer og spørger ham.

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM ons 17. jan 2024 14:52, rettet i alt 4 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf PeterPlys » lør 12. maj 2018 23:29

Jeg har en mellemtone liggende i kælderen, den kan du få. Mage til den i Beovox 3800. Jeg opgraderede i sin tid mine Custom 50 til en anden mellemtoneenhed.
De spiller stadig hos min bror som lånte dem i 1982!
PeterPlys
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23 nov 2015
Lokalitet: Skanderborg

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf KlausM » søn 13. maj 2018 04:47

Kan du huske hvilken mellemtone du satte i og gjorde du noget ved delefilteret? Mellemtonen springer lidt i øjnene som det svageste led.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf KlausM » søn 13. maj 2018 14:31

KlausM skrev:Gad vide om den opdatering ikke var med Peerles enheden, jeg jeg tvivler på, at den opgradering var noget sælger selv havde fundet på. Der fulgte 2 spoler og 2 kondensatorer med, et sæt til hver mellemtone??? Jeg ringer og spørger ham.

Ifølge sælger, var Peerles mellemtonen valgt af Peter Holm (eller DAT) til en opgradering (en senere version) af Custom 50, og de to komponenter, der fulgte med, skulle erstatte eksisterende komponenter i delefilteret. Jeg tror at jeg må have et delefilter afmonteret og tegnet op. Der skal alligevel nye kondensatorer i delefilteret i stedet for de gamle Wicon. Det kunne være sjovt at få Peerles'en installeret.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM ons 17. jan 2024 14:53, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Goodmans Custom 50

Indlægaf KlausM » søn 13. maj 2018 21:26

Jeg har forsøgt at tegne delefilteret op, er der en kyndig person, der kan se om det giver mening, jeg er ikke bekendt med seriefiltre?? Jeg fatter meget lidt af den opbygning. Værdien af komponenterne er skrevet ind, bortset fra værdien af den store spole (L1), men skyder på at den ligger omkring 1,5-1,6 mH (den er lidt mindre end den medfølgende løse 1,8 mH spole):

Custom50_delefilter.jpg

Med Peerles mellemtonen kommer en ny spole på 1,8 mH, jeg tror at den skal sættes i som ny L1, og en 24 uF kondensator, som jeg gætter på, skal erstatte C1?? Virker det rigtigt hvis delefrekvensen på 1kHz og 5 kHz skal ændres til 800Hz & 6kHz.???

MH Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM tors 17. maj 2018 21:19, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster