Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Rosinen i pølseenden

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Dan63 » fre 17. mar 2017 10:03

Hej FuryQuaker

Har du fået limet magneterne på basserne for at undgå at polstykket skrider og så er enheden færdig?
Jeg kan desværre ikke fortælle dig præcis hvor, men det er beskrevet andetsteds her på siden.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf FuryQuaker » fre 17. mar 2017 10:22

Hej Dan
Nej, det har jeg ikke. Jeg ved ikke helt, hvad det er du mener, der kan skride.
FuryQuaker
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf snod » fre 17. mar 2017 10:51

FuryQuaker skrev:Hej Dan
Nej, det har jeg ikke. Jeg ved ikke helt, hvad det er du mener, der kan skride.

Prøv at læse denne tråd: http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=8777&hilit=polstykke
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf FuryQuaker » fre 17. mar 2017 11:00

Ah, jeg havde fat i begge basser, og jeg lagde ikke mærke til, at magneten var løs. Den virkede ret solid, så jeg tænker, det går.
FuryQuaker
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf ferr31 » fre 17. mar 2017 12:42

Det gør det også indtil det ikke går længere ;)
Jeg tror man limer forebyggende for ikke lige pludselig at stå med en løs magnet
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Captain Phoenix » fre 17. mar 2017 13:59

ferr31 skrev:Det gør det også indtil det ikke går længere ;)
Jeg tror man limer forebyggende for ikke lige pludselig at stå med en løs magnet

Nils er spot-on her:
Magneten skal limes inden den går løs - så nu er det rigtige tidspunkt at gøre det på.
Er den først gået løs/forskubbet, så er det for sent.

Det tager 10 minutter - og med det arbejder du har lagt i dem allerede & så glad du er for dem, vil det da være en skam ikke at sikre sig.
Fotoet viser hvor du lægger araldit-limen langs magnet-kanten bagerst.
Tilsvarende skal den have en stribe langs forkanten af den grå-farvede magnet, jeg holder fingrene på

S45Bas-limet.jpg

Iøvrigt: Tak for en fin opfølgning - godt at dine S45-2'ere i dén grad er kommet til live igen med nye kondensatorer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf FuryQuaker » fre 17. mar 2017 14:17

Okay, jeg vil gerne være helt sikker på, hvad det er I mener. Skal magneten fysisk løsnes for så at blive limet fast igen, eller vil det være nok at lime eller fuge rundt langs kanten af den?
FuryQuaker
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf ferr31 » fre 17. mar 2017 14:23

Der skal limes rundt om kanterne som Claus skriver/viser.
Du må ikke løsne dem først, limen er for at de netop ikke skal gå løse
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Elway » fre 17. mar 2017 14:28

FuryQuaker skrev:Så melder jeg tilbage, for i går fik jeg endelig sat mig ned med loddekolben og skiftede kondensatorerne ud i mine Beovox S45-2.
Lyden fra de to højttalere var allerede rigtig god og mærkbart bedre end mine gamle Infinity Reference 50 højttalere, som jeg engang havde fået gratis af min bror. De havde meget tydeligere mellemtoner, og bassen var klart mere kontrolleret i Beovoxerne end i mine Infinity.

Jeg købte samme Jantzen cross cap kondensatorer som Captain Phoenix brugte i sin restaurering. Det er første gang siden jeg havde elektronik i 8. klasse, at jeg sad med en loddekolbe, så jeg skulle lige overvinde skrækken for jokke i spinaten. Jeg skulle også lige være sikker på, at Jantzen kondensatorerne var bipolare, for det stod ikke i materialet, jeg fik ved købet, og jeg ved, at det normalt er ret vigtigt at vende kondensatorerne rigtigt. Men jeg forhørte mig hos en kammerat, der er elektroingeniør, og da han forsikrede mig om, at mine kondensatorer var bipolare, fortsatte jeg ufortrødent.

Selve udskiftningen forløb ret smertefrit, og det tog mig nok i alt to timer (jeg var ret forsigtig, så man kan sikkert gøre det hurtigere). Da jeg havde skiftet kondensatorerne i min ene højttaler, satte jeg den til for at høre, om jeg kunne høre nogen forskel (og om den stadig virkede!). Og det kunne jeg! Tydelig forskel. Den gamle lød nu pludselig mudret, og det var markant sværere at skelne de enkelte toner i den med de originale kondensatorer end i den nye. Så jeg fortsatte i højt humør.

Jeg er rigtig glad for, at jeg besluttede mig for at skifte kondensatorerne. Det er et par virkelig fine højttalere, og mit næste skridt i retning mod bedre lyd er at købe en DAC til den tablet, der normalt er koblet til anlægget. Og så er jeg i gang med at se på gamle forstærkere, for selvom min lille Denon PMA510AE er en fin forstærker, kunne det jo være sjovt, hvis jeg kunne få en vintage forstærker, der var endnu bedre (gode bud modtages gerne!).

Så mange tak for al hjælpen herinde. Det har været en god oplevelse ud i den nye verden med gammel hifi!


Hvis du vil have en habil DAC, så check Henry Audio 128 mkII. Ret god lyd for pengene. Den kører via asynkron USB. Jeg har sådan en (men den er ikke til salg, jeg vil blot anbefale den). Skriv mig en PB hvis du vil vide mere.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Captain Phoenix » fre 17. mar 2017 14:52

FuryQuaker skrev:Okay, jeg vil gerne være helt sikker på, hvad det er I mener. Skal magneten fysisk løsnes for så at blive limet fast igen, eller vil det være nok at lime eller fuge rundt langs kanten af den?

Igen var Nils først (skal du ikke ud og skrue på en eller anden motorcykel i din opvarmede garage-værksted, Nils :cool1: ) - men altså:
IKKE løsne nogetsomhelst for g... skyld.
Bare to striber lim af den stærkeste slags (=Araldit - to-komponent) de beskrevne steder på hver bas-højttaler. Efter et døgn er Araldit'en hærdet igennem og enhederne kan komme tilbage i kabinettet.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf felsby » lør 22. apr 2017 20:32

Dejligt at høre om dine gode erfaringer - og godt med dit gåpåmod!
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Spørgsmål til Beovox s45-2

Indlægaf KlausM » man 10. sep 2018 13:25

Jeg faldt over et rigtig pænt sæt S45-2 i den lokale gen-brugs, og efter de rosende omtaler her på sitet, tænkte jeg da at jeg ville prøve dem. Det lignede Palisander, men de var coated med 40 års tobak/nikotin rester, så jeg var bange for, at der dukkede egefinér op efter afrensningen, men det stadig palisander efter rengøring (den ser lidt lysere ud på billedet, end den er i virkeligheden).

DSC02435_lille.jpg

Spørgsmål: Min bas ser lidt anderledes ud end billederne her i tråden, er det bare fordi den er malet sort, og er det derfor den samme bas, der skal limes forebyggende?? Der står 2865 på klistermærket.

DSC02433_lille.jpg

Når jeg motionerer bassen fiser luften ind og ud af et par huller i bagpladen, der ser ud til at være gevind i hullerne, formentlig til at fiksere højttalerne i en original B&O HT fod/holder. Hvad skal der sidde i hullerne, en maskinskrue eller en plastik prop??

DSC02434_lille.jpg

Jeg har ikke hørt dem spille endnu, da jeg ikke lige kunne finde et par Din HT hun-stik, som jeg ved er et sted, men hvor?? Har bestilt et par nye.

Mvh KlaUS
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Spørgsmål til Beovox s45-2

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. sep 2018 13:53

KlausM skrev:Spørgsmål: Min bas ser lidt anderledes ud end billederne her i tråden, er det bare fordi den er malet sort, og er det derfor den samme bas, der skal limes forebyggende?? Der står 2865 på klistermærket.

På alle andre måder end magnetens farve ligner din bas-enhed dem, jeg har set i tidens løb, så det er helt sikkert en "kosmetisk produktionsændring" af identiske enheder.
Hvis de ved den lejlighed har ændret fastgørelsesmetoden af magnet-bagstykket skal jeg naturligvis ikke kunne sige - men det tager 5 min at give hver enhed 2 Araldit-baner, så det vil være min anbefaling.
God fornøjelse med en lille, musikalsk højttaler :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Spørgsmål til Beovox s45-2

Indlægaf spuncut » man 10. sep 2018 16:09

KlausM skrev:...
Når jeg motionerer bassen fiser luften ind og ud af et par huller i bagpladen, der ser ud til at være gevind i hullerne, formentlig til at fiksere højttalerne i en original B&O HT fod/holder. Hvad skal der sidde i hullerne, en maskinskrue eller en plastik prop??
...

Hej Klaus.
En trykkammerhøjtaler bør ikke være 100% hermetisk tæt, der skal være et lille hul til at udligne ændringer i lufttrykket. Uden trykudligning kan enhedernes membraner blive tvunget ud af deres centerposition, hvilket vil reducere deres mulige udsving. Små huller på omkring 6mm har ingen lydmæssig betydning idet trykket ikke kan nå at udligne sig ved højtalerens lave grænsefrekvens.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster