Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Rosinen i pølseenden

Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf FuryQuaker » tirs 7. mar 2017 13:43

Jeg har fået et tilbud på et par Beovox S45-2, der ser ud til at være i fin stand. Som jeg har forstået det, er det et par gode højttalere, men jeg har også læst, at de ikke spiller lige godt med alle nyere forstærkere. Er der nogen her, der kan be/afkræfte det?

Min far har et par Beovox S120.2, som han er meget glad for, og han mener, at S45 er alt for små. Jeg spiller normalt aldrig højt, men jeg har svært ved at vurdere, om de spiller højt nok med 56W. Er der en, der kan byde ind med noget erfaring her?

Endelig har jeg tænkt mig at skifte kondensatorer på dem, hvis jeg køber dem. Det skulle give et meget bedre lydbillede, og det ser rimelig enkelt ud. Er der nogen her, der har prøvet at skifte kondensatorer og som kan give et par tips?
FuryQuaker
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Tonni » tirs 7. mar 2017 14:30

Hvis du skifter kondensatorerne, skal de have samme kapasitet. Denne opgives i µF (mikrofarad). Spændingen (Volt) er ikke så kritisk. Men skal bare være på mindst samme værdi, som de oprindelige er opgivet i.
Kvaliteten af kondensatorerne er afhængig af "pengepung". Men generelt er de kondensatorer, der sidder i signalvejen, de vigtigste. Hvorimod de kondensatorer der sidder parallelt over enhederne er mindre kritiske.
Selv ville jeg bruge MKP, eller lignende folietyper, i signalvejen. hvorimod parallelkondensatorerne sagtens kunne være de noget billigere bipolare elektrolytkondensatorer.
Men hensyn til højttalerne op mod moderne forstærkere. Uanset hvilke højttalere man har, har de en klangkarakter der skal passes sammen med resten af anlægget. Og ikke mindst ens musiksmag, og øvrige præferencer. Det er et af de væsentligste elementer, der gør at hifi kan blive en livslang "besættelse". - God fornøjelse! :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf shadow » tirs 7. mar 2017 14:46

Jeg har haft et sæt s45-2 med en ældre pioneer forstærker på 60 watt.
Og det spillede rigtigt godt sammen i mine ørere.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 7. mar 2017 14:57

Velkommen på vintagehifi.dk

FuryQuaker skrev:Jeg har fået et tilbud på et par Beovox S45-2, der ser ud til at være i fin stand. Som jeg har forstået det, er det et par gode højttalere, men jeg har også læst, at de ikke spiller lige godt med alle nyere forstærkere. Er der nogen her, der kan be/afkræfte det?

S45-2 er ganske rigtigt én af B&O's mest musikalske højttalere.
En rigtig god all-round'er.
Ingen grund til at være bekymret ift nyere forstærkere - bare spil løs.
S45-2 er hverken særlig vanskelig at trække for en (ny eller ældre) forstærker - eller særlig analytisk-afslørende (men som sagt musikalsk).

FuryQuaker skrev:Min far har et par Beovox S120.2, som han er meget glad for, og han mener, at S45 er alt for små. Jeg spiller normalt aldrig højt, men jeg har svært ved at vurdere, om de spiller højt nok med 56W. Er der en, der kan byde ind med noget erfaring her?

Man skal ikke altid lytte til sin far/mor...
Jeg har fyret op under S45-2 med 2 x 110 watt Luxman-forstærker i flere timer. Det gik fint (se dog linket nedenfor). Det kommer an på om det signal højttaleren får er "rent" eller forvrænget:
Så længe signalet er rent/uforvrænget vil jeg ikke tøve med at sætte 2 x 100 watt til S45-2 man skal bare høre efter om lyden forvrænger når man spiller højt.
Derimod kan en mindre forstærker (på f.eks. 2 x 30 watt), som presses ud over sin ydeevne og derfor begynder at forvrænge, sagtens tage livet af enheder i en højttaler, der er specificeret til 100 watt.

Som sagt overlevede mine S45-2 2 x 100 watt - mens jeg har brændt mellemtonen i et sæt JBL L300 af med en Rotel RA-820, der blev presset for højt op (højttaleren opgives til 150 watt - forstærkeren yder 2 x 20 watt).

FuryQuaker skrev:Endelig har jeg tænkt mig at skifte kondensatorer på dem, hvis jeg køber dem. Det skulle give et meget bedre lydbillede, og det ser rimelig enkelt ud. Er der nogen her, der har prøvet at skifte kondensatorer og som kan give et par tips?

Jeps - god idé. Se linket nedenfor om hvordan jeg modificerede mine.
Kondensator-udskiftning (3 stk à 15 uF pr. højttaler) er den største enkelt-forbedring, du kan gøre på dine Beovox S45-2'er.
viewtopic.php?f=569&t=2150&p18734#p18734

Tillykke med dem - og good luck.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf FuryQuaker » tirs 7. mar 2017 16:33

Tonni skrev:Hvis du skifter kondensatorerne, skal de have samme kapasitet. Denne opgives i µF (mikrofarad). Spændingen (Volt) er ikke så kritisk. Men skal bare være på mindst samme værdi, som de oprindelige er opgivet i.
Kvaliteten af kondensatorerne er afhængig af "pengepung". Men generelt er de kondensatorer, der sidder i signalvejen, de vigtigste. Hvorimod de kondensatorer der sidder parallelt over enhederne er mindre kritiske.
Selv ville jeg bruge MKP, eller lignende folietyper, i signalvejen. hvorimod parallelkondensatorerne sagtens kunne være de noget billigere bipolare elektrolytkondensatorer.


Jeg havde tilbage i folkeskolen elektronik og sad og loddede forskellige ting som f.eks. strømforsyninger. Jeg husker en lille smule af det! :)
Jeg ved ikke noget om kvaliteten af kondensatorer, og jeg ved ikke, hvad MKP eller parallelkondensatorer er. Det læser jeg op på. Tak for dit svar!
FuryQuaker
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf FuryQuaker » tirs 7. mar 2017 16:38

Captain Phoenix skrev:Velkommen på vintagehifi.dk
S45-2 er ganske rigtigt én af B&O's mest musikalske højttalere.
En rigtig god all-round'er.
Ingen grund til at være bekymret ift nyere forstærkere - bare spil løs.
S45-2 er hverken særlig vanskelig at trække for en (ny eller ældre) forstærker - eller særlig analytisk-afslørende (men som sagt musikalsk).

Det lyder godt. Jeg har en billig Denon PMA 510AE forstærker, der giver en rimelig lyd på 2*50 watt. Den må klare det, indtil enten hi-fi besættelsen eller pengepungen vokser tilstrækkeligt! :)

Captain Phoenix skrev:Man skal ikke altid lytte til sin far/mor...
Jeg har fyret op under S45-2 med 2 x 110 watt Luxman-forstærker i flere timer. Det gik fint (se dog linket nedenfor). Det kommer an på om det signal højttaleren får er "rent" eller forvrænget:
Så længe signalet er rent/uforvrænget vil jeg ikke tøve med at sætte 2 x 100 watt til S45-2 man skal bare høre efter om lyden forvrænger når man spiller højt.
Derimod kan en mindre forstærker (på f.eks. 2 x 30 watt), som presses ud over sin ydeevne og derfor begynder at forvrænge, sagtens tage livet af enheder i en højttaler, der er specificeret til 100 watt.

Som sagt overlevede mine S45-2 2 x 100 watt - mens jeg har brændt mellemtonen i et sæt JBL L300 af med en Rotel RA-820, der blev presset for højt op (højttaleren opgives til 150 watt - forstærkeren yder 2 x 20 watt).

Det lyder som et fint sæt højttalere for mig. Jeg spiller både jazz, klassisk og rock, så jeg vil helst ikke have højttalere, der er for markante. Men det du siger lyder godt i mine ører!

Captain Phoenix skrev:Jeps - god idé. Se linket nedenfor om hvordan jeg modificerede mine.
Kondensator-udskiftning (3 stk à 15 uF pr. højttaler) er den største enkelt-forbedring, du kan gøre på dine Beovox S45-2'er.
viewtopic.php?f=569&t=2150&p18734#p18734

Tillykke med dem - og good luck.

Tak for det. Jeg kigger på dit link!
FuryQuaker
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf svend » lør 11. mar 2017 01:09

Jeg siger som nogle af de andre herinde.. man skal ikke altid lytte efter sin far, du ville have brug for nogle større måske.. hvis du havde en enorm stue, jeg kan hilse at sige at selv i en pæn og rummelig stue spiller s45-2 særdeles fortræffeligt.

Mht kondensatorskift, hvis du kan høre diskanten og mellemtonen som en 3 vejs højtaler lyder synes jeg ikke du skal spekulere mere over det, de kondensatorer B&O brugte i de modeller flytter sig ikke nævnværdig,måske fordi de ikke står i stærk varme som vi kender det i strømforsyninger.
I øvrigt skal du huske at skrive bag øret at når vi snakker kondensatorer så er der større tolerancer end ved gængse modstande mv (kan sagtens være -20 til +30%. jeg vil sige at du kun bør skifte dem hvis! diskanten og mellemtone IKKE er ordentlig repræsenteret i lydbilledet, ellers drop det, at folk skifter ud og mener de kan høre forskel er direkte hysteri, og spild af arbejde, brug hellere pengene på at købe en rigtig god forstærker
svend
 

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Captain Phoenix » lør 11. mar 2017 01:38

svend skrev:I øvrigt skal du huske at skrive bag øret at når vi snakker kondensatorer så er der større tolerancer end ved gængse modstande mv (kan sagtens være -20 til +30%. jeg vil sige at du kun bør skifte dem hvis! diskanten og mellemtone IKKE er ordentlig repræsenteret i lydbilledet, ellers drop det, at folk skifter ud og mener de kan høre forskel er direkte hysteri, og spild af arbejde

svend - det er simpelt hen noget sludder, der må skyldes at du ikke selv har foretaget en kondensator-udskiftning på et sæt Beovox S45-2 eller A/B-sammenlignet to højttaler hhv. med og uden nye kondensatorer.
Man kan meget nemt (og for under 150,-) konstaterer hvad 3 nye Jantzen CrossCaps (eller andre gode kondensatorer) gør for lyden. Det er iøvrigt dokumenteret i det opslag jeg har linket til (se grafen).
Tilsvarende forbedring er forresten konstateret på den sammenligning af Beovox S60, S75, M70 og M75 der er skrevet om et andet sted i min tråd.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf svend » lør 11. mar 2017 12:05

Captain Phoenix skrev:
svend skrev:I øvrigt skal du huske at skrive bag øret at når vi snakker kondensatorer så er der større tolerancer end ved gængse modstande mv (kan sagtens være -20 til +30%. jeg vil sige at du kun bør skifte dem hvis! diskanten og mellemtone IKKE er ordentlig repræsenteret i lydbilledet, ellers drop det, at folk skifter ud og mener de kan høre forskel er direkte hysteri, og spild af arbejde

svend - det er simpelt hen noget sludder, der må skyldes at du ikke selv har foretaget en kondensator-udskiftning på et sæt Beovox S45-2 eller A/B-sammenlignet to højttaler hhv. med og uden nye kondensatorer.
Man kan meget nemt (og for under 150,-) konstaterer hvad 3 nye Jantzen CrossCaps (eller andre gode kondensatorer) gør for lyden. Det er iøvrigt dokumenteret i det opslag jeg har linket til (se grafen).
Tilsvarende forbedring er forresten konstateret på den sammenligning af Beovox S60, S75, M70 og M75 der er skrevet om et andet sted i min tråd.


Ligefrem sludder synes jeg ikke, der er forskel på kondensatorene, i øvrigt dem du har snappet billeder af sidder også i deres red line series, jeg har målt samtlige kondensatorer i de RL jeg har haft skiftet kanter, uden at de er gledet, så det kan jo være tilfældigt eller måske pga alder, må jeg spørge til om du selv kunne høre mærkbar forskel i lydbilledet efter kondensator skift ?
svend
 

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Captain Phoenix » lør 11. mar 2017 12:21

svend skrev:må jeg spørge til om du selv kunne høre mærkbar forskel i lydbilledet efter kondensator skift ?

Ja da (mon du har læst hvad der er skrevet og målt/dokumenteret i linket længere oppe)?
Iøvrigt er en måling af kondensatorernes værdi/uF ikke det eneste relevante for den lyttemæssige konsekvens.
Som mange har oplevet (også i forstærkere) behandler forskellige (typer) af kondensatorer signalet forskelligt når det passerer gennem dem.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf his067 » lør 11. mar 2017 13:10

Det er jo en gammel indsigt at Kondensatorer har forskellig lyd. Den går tilbage til to artikler skrevet af Jung og Marsh' i 1980 ('Picking Capacitors' Audio februar og marts 1980. http://www.reliablecapacitors.com/pickcap.htm) og Jung og Curl '‘A Real-Time Signal Test for Capacitor Quality’' The Audio Amateur, issue 4, 1985.
http://www.waltjung.org/PDFs/Walt%27s_Blog_2014_Classic_Articles_Page.pdf
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Tweaker » søn 12. mar 2017 04:15

Det er ikke altid det går godt at udskifte lytter med filmkondensatorer. Man kan godt komme ud for at klangbalancen bliver rykket for meget til den lyse side, så man skal til at dæmpe diskanten og måske også mellemtonen. Det går som regel bedre med at udskifte nogle filmkondensatorer, med nogle bedre filmkondensatorer.
Tweaker
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf mcs_5 » søn 12. mar 2017 16:57

Tweaker skrev:Det er ikke altid det går godt at udskifte lytter med filmkondensatorer. Man kan godt komme ud for at klangbalancen bliver rykket for meget til den lyse side, så man skal til at dæmpe diskanten og måske også mellemtonen. Det går som regel bedre med at udskifte nogle filmkondensatorer, med nogle bedre filmkondensatorer.

Det har jeg også oplevet (med skift fra gamle lytter til nye filmkondensatorer). Men man kan så spekulere på, hvordan højttalerne i virkeligheden lød dengang lytterne var nye...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf Mik112 » søn 12. mar 2017 20:14

mcs_5 skrev:
Tweaker skrev:Det er ikke altid det går godt at udskifte lytter med filmkondensatorer. Man kan godt komme ud for at klangbalancen bliver rykket for meget til den lyse side, så man skal til at dæmpe diskanten og måske også mellemtonen. Det går som regel bedre med at udskifte nogle filmkondensatorer, med nogle bedre filmkondensatorer.

Det har jeg også oplevet (med skift fra gamle lytter til nye filmkondensatorer). Men man kan så spekulere på, hvordan højttalerne i virkeligheden lød dengang lytterne var nye...

Mikkel
Og ørerne 30-40 år yngre ;) Måske derfor en god ide at skifte fra ektrolyt til film, for at få mere hul igennem. da hørelsen ikke længere er hvad den var som 18 årig.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Spørgsmål til køb og restaurering af Beovox s45-2

Indlægaf FuryQuaker » fre 17. mar 2017 09:49

Så melder jeg tilbage, for i går fik jeg endelig sat mig ned med loddekolben og skiftede kondensatorerne ud i mine Beovox S45-2.
Lyden fra de to højttalere var allerede rigtig god og mærkbart bedre end mine gamle Infinity Reference 50 højttalere, som jeg engang havde fået gratis af min bror. De havde meget tydeligere mellemtoner, og bassen var klart mere kontrolleret i Beovoxerne end i mine Infinity.

Jeg købte samme Jantzen cross cap kondensatorer som Captain Phoenix brugte i sin restaurering. Det er første gang siden jeg havde elektronik i 8. klasse, at jeg sad med en loddekolbe, så jeg skulle lige overvinde skrækken for jokke i spinaten. Jeg skulle også lige være sikker på, at Jantzen kondensatorerne var bipolare, for det stod ikke i materialet, jeg fik ved købet, og jeg ved, at det normalt er ret vigtigt at vende kondensatorerne rigtigt. Men jeg forhørte mig hos en kammerat, der er elektroingeniør, og da han forsikrede mig om, at mine kondensatorer var bipolare, fortsatte jeg ufortrødent.

Selve udskiftningen forløb ret smertefrit, og det tog mig nok i alt to timer (jeg var ret forsigtig, så man kan sikkert gøre det hurtigere). Da jeg havde skiftet kondensatorerne i min ene højttaler, satte jeg den til for at høre, om jeg kunne høre nogen forskel (og om den stadig virkede!). Og det kunne jeg! Tydelig forskel. Den gamle lød nu pludselig mudret, og det var markant sværere at skelne de enkelte toner i den med de originale kondensatorer end i den nye. Så jeg fortsatte i højt humør.

Jeg er rigtig glad for, at jeg besluttede mig for at skifte kondensatorerne. Det er et par virkelig fine højttalere, og mit næste skridt i retning mod bedre lyd er at købe en DAC til den tablet, der normalt er koblet til anlægget. Og så er jeg i gang med at se på gamle forstærkere, for selvom min lille Denon PMA510AE er en fin forstærker, kunne det jo være sjovt, hvis jeg kunne få en vintage forstærker, der var endnu bedre (gode bud modtages gerne!).

Så mange tak for al hjælpen herinde. Det har været en god oplevelse ud i den nye verden med gammel hifi!
FuryQuaker
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2017
Lokalitet: Aarhus

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster