Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Analog når det bedst

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » man 17. jun 2019 14:46

Sorenki skrev:
??? Det har du da ret i. Og hvad så?


Næh, som jeg læser det, har du ikke udtalt dig om Ortofon Quintet Black pick-up'ens visuelle æstetik....det var min kommentar. ?

Og hvad så?....længere er den ikke :?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » man 17. jun 2019 14:59

his067 skrev:Altså, kønne er de jo ikke: æstetisk foretrækker jeg helt klart Rondo serien (på grund af lakeringen, som jeg bare synes er fantastisk) og Cadenza serien, især de sorte af dem (og Jubilee og Windfeldt).

Desværre kan jeg ikke sige at jeg kan lide lyden af min Rondo Bronze. Den er lidt flad i lyden og kedelig i perspektivet. En dag sælger jeg den nok, men det er altid godt at have en back-up....


Ja, Rondo serien er meget pænere, men de helt gamle MC 70 Jubilee , MC 30 / MC 30 Super og MC30 Super mkII i farve varianter mellem guld/sølv/sort står i en klasse for sig selv ......men læs... det er KUN min opfattelse.

Jeg har fået kontakt til en mand i københavns området, som tilsyneladende kan give en MC 30 super nyt liv ved at skifte hele nålefanen og ikke mindst gummi-ophænget, men ikke til en FG 1 nålefane som originalen havde. Han tilbyder en Shibata nålefane.

....kan det blive godt?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Hackenberg » man 17. jun 2019 15:35

Der er IKKE grund til at skifte ophænget. Ortofons gummi er det bedste i verden. Deres "gummimand" er forsøgt headhuntet af flere pickupfabrikanter i verden men han bliver. Giv den RC når den er blevet retippet så kører det bare.
Hvis det er Hans-Henrik du vil bruge kan du lige så godt gå direkte til kilden. Jeg tror det er https://www.tonabnehmerservice.de/ eller deres forgænger der laver dem for ham.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » man 17. jun 2019 17:35

Hackenberg skrev:Der er IKKE grund til at skifte ophænget. Ortofons gummi er det bedste i verden. Deres "gummimand" er forsøgt headhuntet af flere pickupfabrikanter i verden men han bliver. Giv den RC når den er blevet retippet så kører det bare.
Hvis det er Hans-Henrik du vil bruge kan du lige så godt gå direkte til kilden. Jeg tror det er https://www.tonabnehmerservice.de/ eller deres forgænger der laver dem for ham.


Tak, det var gode oplysninger :p ....jeg ved ikke hvad forkortelsen RC står for? Og, du har ret det er Pickup Service i Brønshøj jeg har kontaktet.

Jeg vil forsøge at kontakte https://www.tonabnehmerservice.de/
.....jeg har ikke læst meget om nålefane/slibning/type, om det er FG I , FG II eller Shibata....i gamle dage købte vi MC20... eller i gode måneder MC30..... helst monteret i en halv-tung arm....det rakte jo...
men, men...der er (som altid) mere under overfladen når man begynder at studere tingene.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Tophøj » man 17. jun 2019 19:44

Tak, det var gode oplysninger :p ....jeg ved ikke hvad forkortelsen RC står for?

Det står for Rubber Conditioner, i daglig tale kaldet RC ;-)

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Captain Phoenix » man 17. jun 2019 22:30

kj2005 skrev:...skifte hele nålefanen og ikke mindst gummi-ophænget, men ikke til en FG 1 nålefane som originalen havde. Han tilbyder en Shibata nålefane.

Bare lige for at undgå begrebs-forvirring:
Nålefanen er det rør som selve nålen monteres i.

    - Nålen (ikke nålefanen) kan være FG (Fritz Gyger), Shibata eller anden form (og altid af diamant-materiale).
    - Nålefanen kan være af boron, safir, aluminium eller andet materiale.

Der ligger et par (lidt småsnakkende men) informative videoer samt tekst fra Soundsmith om forskellige pu-nåleformer her: https://www.sound-smith.com/articles/st ... nformation
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » tirs 18. jun 2019 09:27

Captain Phoenix skrev:
kj2005 skrev:...skifte hele nålefanen og ikke mindst gummi-ophænget, men ikke til en FG 1 nålefane som originalen havde. Han tilbyder en Shibata nålefane.

Bare lige for at undgå begrebs-forvirring:
Nålefanen er det rør som selve nålen monteres i.

    - Nålen (ikke nålefanen) kan være FG (Fritz Gyger), Shibata eller anden form (og altid af diamant-materiale).
    - Nålefanen kan være af boron, safir, aluminium eller andet materiale.

Der ligger et par (lidt småsnakkende men) informative videoer samt tekst fra Soundsmith om forskellige pu-nåleformer her: https://www.sound-smith.com/articles/st ... nformation


"begrebs-forvirring".. se det billede jeg tidligere har vist : http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=7468&p=109951#p109951
.....formuleringen skal være meget præcis ved indlæg her, har jeg erfaret......jeg har ligeledes fundet ud af, at der skal trædes varsomt ved genbrug af tekst og citater i de tråde jeg starter.

.....i teksten skulle der have stået : "en nålefane i aluminium med monteret Shibata slebet diamant"


Da jeg skrev til Hans-Henrik i Brønshøj, spurgte jeg til hvilken metode, der blev anvendt ved reparation af en knækket nålefane. Det kunne være rart at vide, når prisen lå lidt under 3K.
I min spaltelampe (60x) kunne jeg se at selve rørfanen var fremstillet af en type aluminium . Aluminium og titanium findes i mange grades. Umiddelbart ser det vanskeligt ud at demontere sølv-coveret på denne MC30 Super, da jeg ikke har det rigtige værktøj. Jeg har certifikat til microlaser og microsvejse apparat og alligevel ville det være meget vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at foretage en svejsning med laser på et rør i aluminium med en vægtykkelse på nogle få 1/10mm.

Hans-Henrik oplyste at hele nålefanen incl. diamanten som er fastgjort i nålefanen bliver skiftet....også det nævnte gummi ophæng. Jeg læste i et indlæg at det gamle gummi ophæng ikke nødvendigvis var til udskiftning. Det kræver erfaring, kirurgisk præcision, det rigtige værktøj og stor forstørrelse at demontere en MC30 Super.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Tonni » fre 21. jun 2019 09:43

Tophøj skrev:Tak, det var gode oplysninger :p ....jeg ved ikke hvad forkortelsen RC står for?

Det står for Rubber Conditioner, i daglig tale kaldet RC ;-)

/Per

Og den mest brugte, af de produkter der er, er fra LaCrossé.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » fre 21. jun 2019 10:01

Tonni skrev:
Tophøj skrev:Tak, det var gode oplysninger :p ....jeg ved ikke hvad forkortelsen RC står for?

Det står for Rubber Conditioner, i daglig tale kaldet RC ;-)

/Per

Og den mest brugte, af de produkter der er, er fra LaCrossé.


Det er god info...på lageret ligger der en reserve MC20 mkII (mere end 25-30år ) . Den kunne nok trænge til lidt RC :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Tonni » fre 21. jun 2019 10:03

kj2005 skrev:
Tonni skrev:
Tophøj skrev:Tak, det var gode oplysninger :p ....jeg ved ikke hvad forkortelsen RC står for?

Det står for Rubber Conditioner, i daglig tale kaldet RC ;-)

/Per

Og den mest brugte, af de produkter der er, er fra LaCrossé.


Det er god info...på lageret ligger der en reserve MC20 mkII (mere end 25-30år ) . Den kunne nok trænge til lidt RC :thumbsup:

Sansynligvis.
Men husk at spolerne ikke bør vædes... Pilfingerarbejde, med meget gode øjne, eller stor forstørrelse! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » fre 21. jun 2019 11:01

Tonni skrev:
kj2005 skrev:
Det er god info...på lageret ligger der en reserve MC20 mkII (mere end 25-30år ) . Den kunne nok trænge til lidt RC :thumbsup:

Sansynligvis.
Men husk at spolerne ikke bør vædes... Pilfingerarbejde, med meget gode øjne, eller stor forstørrelse! :Skor:


.... skal forsøge at undgå "spildolie"...konvekse glas har vi masser af :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Tonni » fre 21. jun 2019 17:23

Hals und Beinbruch! :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: liw og 21 gæster