Ortofon RMG 212i

Analog når det bedst

Ortofon RMG 212i

Indlægaf mantelteo » lør 25. jan 2020 21:35

Hej alle

Jeg var så heldig og fik lov at købe Per’s viewtopic.php?f=650&t=13088 Thorens td 124.
For øvrigt en fornøjelse at lære flere medlemmer at kende personligt. Jeg må være op på en 3-4 stykker efterhånden :oops:

Jeg har 2 spørgsmål:

1) hvad er forskellen mellem RMG 212 og RMG 212i ?
2) Er det muligt at justere kontravægten således armen kan tage andre pickups end SPU GTE?

Jeg synes den spiller rigtig rigtig fint sammen med min spu, men kunne godt tænke mig at bruge den til at spille med andre pickup’er også. Og jeg synes det der med at lege lidt med ekstra vægt i selve headshell eller på armen kan til tider blive en ret grim og klodset løsning.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf hess » lør 25. jan 2020 22:24

Fedt du fik den Mathias :)

Kan desværre ikke hjælpe med mere opklaring ifht. tonearmen.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf hmt » søn 26. jan 2020 10:51

Tillykke med armen. Det er en fin sag. 212i er mere eller mindre en eksakt kopi af den originale 212. Den blev produceret i 1980erne hos Jelco, hvis jeg ikke tager fejl.

Kontravægt-problematikken kan jeg ikke svare på, men jeg ved at fx Audio Technica laver et fint 18 g headshell, som jeg kan anbefale.

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf Tonni » søn 26. jan 2020 14:02

Lidt reflekteren:

En arm, som den Ortofon, er beregnet til tunge og meget lavkompliante PU's Læs de er meget stive i nålefanen.
Sætter du en blød pick up i den, også selv om du kompencerer med et tungt hus, vil du få en lav armresonans. Denne vil let kunne bevæge sig ned i det kritiske område, under syv Hz, hvor grammofonens egenresonans, og pladernes buler, befinder sig. Dette vil betyde, din pick up vil danse rundt. Eller hvis du er heldig, at din basmembran vil blafre, og din forstærker komme på overarbejde.

En DL103, eller lignende tungere/stive PU's vil være vejen at gå...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf mantelteo » søn 26. jan 2020 18:37

Tak for info, Henrik & Tonni!
Så jeg må tage det som det er og så om jeg kan blive en god ven med armen. Jeg havde håbet på den var lidt mere alsidig, men alt har vel sin pris og kompromis skal findes et sted.
Måske jeg kan arbejde med et lille lod som kan sidde som en “slider” på armrøret.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf ferr31 » søn 26. jan 2020 20:10

Jeg har helt lavpraktiskt lagt et lille stk. bly imellem pickup og headshell på min ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf X-ray » søn 26. jan 2020 20:23

ferr31 skrev:Jeg har helt lavpraktiskt lagt et lille stk. bly imellem pickup og headshell på min ;)

Det er også den løsning Ortofon selv bruger - indbygget i deres headshell... Jeg har selv en, hvor det sidder helt originalt - således at man kan benytte sig af en mere almindelige pickup.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf mantelteo » man 27. jan 2020 15:20

Jeg tænker jeg må vænne mig til tanken om en løsning med et lille ekstra lod. Jeg vil prøve at installere en forholdsvis køn slæde-lod som sidder på armen - dermed vil jeg have muligheden fir justering.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Ortofon RMG 212i

Indlægaf mantelteo » lør 1. feb 2020 15:42

Jeg har lige fundet det perfekte lod i min “bunke” med pladespiller-ting. Det virker perfekt og ser faktisk ok ud!

D0B7E9AC-6393-4ADE-8071-BCC28F483174.jpeg


39A8A31B-B30B-4EB6-9513-D51E6E37A853.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: spuncut og 22 gæster