Shure MM pickups

Analog når det bedst

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » ons 25. mar 2020 22:31

Nåede selv at købe Elliptical diamond samme sted inden de gik i restordre. Skrev lidt med dem også. Det er vist ikke helt ved siden af at det er Jico, som laver den. Skrev også med Jico og de venter på materialer til at lave deres N21d igen.

Elliptical diamond fra Tonar skal i øvrigt have nåletryk på 3-6g.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Helikon » ons 25. mar 2020 22:48

Nu kan jeg simpelthen ikke styre min nysgerrighed på de Lencoer mere, er der en vidende sjæl der vil ridse op hvad der er hvad og forskel på dem, evt. i en ny tråd om emnet?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fredmarantz » tors 26. mar 2020 00:14

Den nye tråd om Lenco kom her:

viewtopic.php?f=558&p=117582#p117582

Videre med Shure MM-pick-up'er. :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Shure MM pickups

Indlægaf pqrannes » tors 26. mar 2020 07:25

Spændende med Shure pickupper.

Jeg har nogle stykker, men ingen af de rigtigt spændende: en bunke M75er både med og uden nåleforpart, et par nyere Encore made-in-Mexico (Me95ED og Me75ED) og en M44-7, samt en M77 M-D.

Jeg sad og kiggede på compliance-værdier for bl.a. Shure pickupper og kunne se at de aldrig er blevet opgivet af Shure, hvorfor de heller ikke optræder i pickupdatabasen på vinylengine.com.

Men så fandt jeg dette på en Shure-hjemmeside:

Question:
What are the static compliance specifications for Shure phono cartridges?

Answer:
V15 Type I - 0.000025 cm per dyne of force
V15 Type II - 0.000025 cm per dyne of force
V15 Type III - 0.000030 cm per dyne of force
V15 Type IV - 0.000025 cm per dyne of force
V15 Type V (all versions) - 0.000025 cm per dyne of force
All other cartridges that track from 0.75 to 1.5 grams - 0.000025 cm per dyne of force
All cartridges that track from 1.5 to 3.0 grams - 0.000020 cm per dyne of force
All cartridges that track from 2.0 to 4.0 grams - 0.000015 cm per dyne of force
All cartridges that track from 3.0 to 5.0 grams - 0.000010 cm per dyne of force

Note: Static compliance is an indicator of low frequency tracking only. High frequency tracking is dependent upon stylus mass and stylus stiffness. High frequency tracking is specified (when available) by trackability specifications.
In basic terms, compliance is the opposite for stiffness. High stiffness = low compliance. Low stiffness = high compliance. The static compliance of a phono stylus is determined by the stiffness of the elastic bushing that supports the stylus shank.

Look above at the V15 Type I. Apply one dyne of force (by pushing sideways) on the stylus tip and the tip moves 0.000025 cm away from its resting spot. A stylus that requires a greater tracking force is less compliant because the stylus shank is more robust, and the heavier shank requires a stiffer elastic bushing for support.
Analogy: A plastic straw can be supported by a soft elastic bushing. That same bushing would collapse if the straw were made of iron.


Det var her: https://www.shure.com/en-GB/support/fin ... definition

Det er vist meget brugbart.

Det undrer mig - og andre på nettet - i øvrigt at en højkompliant (blød) pickup som M75 var standard pickup på fx Lenco L75 der har en tonearm med stor effektiv masse.

PQR
Senest rettet af pqrannes ons 20. jan 2021 20:39, rettet i alt 2 gange.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Shure MM pickups

Indlægaf KlausM » tors 26. mar 2020 09:23

pqrannes skrev:Det undrer mig - og andre på nettet - i øvrigt at en højkompliant (blød) pickup som M75 var standard pickup på fx Lenco L75 der vist har en tonearm med stor effektiv masse.

Jeg tænker, at det er en del af forklaringen på, hvorfor den kombination (i mine ører) lød så ringe den gang i 70'erne

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Shure MM pickups

Indlægaf kj2005 » tirs 7. apr 2020 08:29

VN35E / V15 Type III Super-Track Plus

Uden at have check på alle finurlighederne der er beskrevet i denne tråd, har jeg tidligere købt Shure pick-ups hos den tidligere importør og forhandler af mærket Shure. Importøren var Elton Eletronics, Dronning Olgasvej 20-22 , 2000 Frederiksberg, stiftet 20. april 1971. Ejeren var Per-Erik Hinrichsen og fruen Dorrit Hinrichsen.
Samme importør havde også eneforhandling af højttaler mærket Isophon.

For nogle år siden købte jeg en original ubrugt nål type VN35E, da jeg tidligere havde købt en V15 III i England. Shure pick-up'en skulle passe til de to SME 3009 / 3009 Improved arme jeg havde på lager.

Jeg tror VN35E nålen er vanskelig at finde i ubrugt stand...i forbindelse med købet af V15 i UK var KlausM så venlig at forære mig en original opbevarings æske, som jeg sætter stor pris på :thumbsup:

Jeg har imidlertid læst mig frem til at VN35E ikke er en slidstærk nål, men også at samme V15 Type III er meget musikalsk.

Findes der arme i 9"-10" som egner sig bedre til V15 Type III hører jeg gerne om det.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tirs 14. apr 2020 22:13

pqrannes skrev:Spændende med Shure pickupper.


Look above at the V15 Type I. Apply one dyne of force (by pushing sideways) on the stylus tip and the tip moves
Det undrer mig - og andre på nettet - i øvrigt at en højkompliant (blød) pickup som M75 var standard pickup på fx Lenco L75 der har en tonearm med stor effektiv masse.

PQR


Og det undrer mig at min V15III var fast inventar på telefunken S500 med Ortofon AS212 arm. Det er heller ikke en let arm.

Som en sidenote modtog jeg for en god uges tid siden en JICO VN35E med posten. Det er ikke en af de fine SAS eller SAS Neo men en standard eliptisk JICO, som skulle være det som kommer tættest på den originale Shure forpart. Den lyder faktisk rigtigt udemærket :thumbsup:

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » ons 15. apr 2020 08:34

Fensten skrev:

Som en sidenote modtog jeg for en god uges tid siden en JICO VN35E med posten. Det er ikke en af de fine SAS eller SAS Neo men en standard eliptisk JICO, som skulle være det som kommer tættest på den originale Shure forpart. Den lyder faktisk rigtigt udemærket :thumbsup:

Mvh.

Fensten


Spændende og lærerig tråd. Må jeg spørge, hvor du har købt den? Hvilke andre Shure pick up'er passer til den forpart?

Undskyld hvis jeg går i "Spørge-Jørgen"-måde så tidligt om morgenen...

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » ons 15. apr 2020 11:13

... og Fensten: jeg mener du sagde du brugte en trækrop til din v15 iii. Er det korrekt?

Er det værd at gøre?

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » ons 15. apr 2020 12:34

Hej Kdaddy,

Det er korrekt.

Jeg synes at det forbedrede lyden af PU’en.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » tors 16. apr 2020 09:26

Nu kommer et spørgsmål til kendere. Hvilke stylus passer bedst til en Shure M75MB?

Her har jeg set en Jico. Tror, den er med konisk diamant:

https://www.pickupnaalden.com/english/t ... 5-MB__5458

Mit spørgsmål er: må jeg bruge en elliptisk diamant fra en de andre M75'er? Fx:

https://www.pickupnaalden.com/english/t ... _5465_8286

Andre idéer, erfaringer, forslag er velkommen. Jeg har ikke så meget erfaring med Shure, men glæder mig til at lege lidt med dem

Tak for hjælpen!

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Jarle » tors 16. apr 2020 11:59

Hei! Alle stifter til Shure M75 passer på denne uavhengig av hva som står på huset.
M91 er også samme pickup men har litt annen utforming på huset slik at stiften ikke passer på M75 uten litt kirurgi.

Billede
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » tors 16. apr 2020 12:24

Tusind tak for hjælpen, Jarle!

Så går jeg i gang med at bestille en Jico forpart :p

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tors 16. apr 2020 15:56

vincula skrev:
Fensten skrev:

Som en sidenote modtog jeg for en god uges tid siden en JICO VN35E med posten. Det er ikke en af de fine SAS eller SAS Neo men en standard eliptisk JICO, som skulle være det som kommer tættest på den originale Shure forpart. Den lyder faktisk rigtigt udemærket :thumbsup:

Mvh.

Fensten


Spændende og lærerig tråd. Må jeg spørge, hvor du har købt den? Hvilke andre Shure pick up'er passer til den forpart?

Undskyld hvis jeg går i "Spørge-Jørgen"-måde så tidligt om morgenen...

Hilsen,

Vincula


Den er købt på Pickupnadlen.

https://www.pickupnaalden.com/english/search.asp

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tors 16. apr 2020 15:58

må slettes
Senest rettet af Fensten tors 16. apr 2020 17:58, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster