Nu fik jeg købt en Lenco

Analog når det bedst

Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Helikon » tors 23. jul 2020 01:25

Nu fik jeg så købt en grammofon mere igen, en Lenco L 70 blev det til med original arm men uden låg desværre, så er der nogen der har sådan et i overskud........det er lidt et "long shot" det er jeg klar over. Jeg har en Shure v15vxmr liggende, er den god til den arm?
Er der noget man skal være obs på med L70 ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf his067 » tors 23. jul 2020 01:39

Jeg ville tro at Shure V15 er for blød. SVJH er L70 armen en af de tungere. på den anden side husker jeg at Ruben var meget glad for den....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf hess » tors 23. jul 2020 08:05

Tillykke med den. Hvis det var den på den blå avis så er den meget velholdt og ser ud til at være i god stand. Som minimum bør du renovere leje, mellemhjul og nok også motor. Så vidt jeg husker var det originale plastikmellemhjul blevet udskiftet til et i metal. Det er godt - hvis det altså er i god stand. Find gode guides til renovation på Lencoheaven.

Der findes desværre ikke et helt ‘universelt’ låg til l70 på samme måde som fx L75 eller L78. Og jeg tænker ikke du finder et løst i nærmeste fremtid. Du kan overveje at få lavet et nyt. Fx hos Puffin Plastics i England.

https://www.puffinplastics.co.uk/pages/case-calculator

Det koster 5-600 kr med forsendelse. Jeg har lige fået et lavet og det er flot lavet. På hjemmesiden skriver de at de ikke sender til udlandet. Men jeg sendte dem bare en forespørgsel, og det gik de med til. Jeg har monteret mit låg med hængsler og støttepind fra låget på en L75.

Billede

Som du ser har den også fået ny plint. Jeg foretrækker egentlig at bevare tingene originalt, men denne L70 blev købt helt uden plint. Så jeg havde ligesom ikke noget valg. Nogle mener det er et must at skifte til en tungere plint. Hvis du vil det, kan du tage den nemme løsning og købe færdigproducerede på ebay. Min er fra Moldova og en af de billigste. Men den er super godt lavet.Når jeg får tid, skal den nok enten poleres op (french polish) eller fineres med valnød.

De oftest anbefalede pickupper til armen er Shure M3D eller M7D samt Denon DL103. På billedet har jeg monteret en M3D med original nål. Det spiller nu lige så godt og meget lig min 124 med 212/SPU!

Sig til, hvis du har brug for råd eller vejledning med renovation. Eller har brug for reservedele. Jeg har en del på lager pt.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Fensten » tors 23. jul 2020 10:10

Hej Niels,

Tillykke med den fine og sjældne Lenco.

Skriv endelig her på siden hvis du går i gang med en restaurering. Jeg har nemlig en ligeså, som skal renoveres i efteråret.



Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Helikon » tors 23. jul 2020 12:28

Det var en Nikolai fra Gørløse der havde den til salg til en tusse, det er nok den - der er vist ikke så mange L70 på DBA ad gangen. Dejligt at den er i god stand hvis det er den. Jeg fik min bror i Søllerød til at hente den så jeg har faktisk ikke set den endnu.

Halløj Fensten,
Top deal - lad os endelig lave en lille workshop med det. jeg lægger gerne hus og hobbyrum til. Så har jeg også et incitament til at få ryddet grundigt op og lagt ting på plads inden :lol:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Fensten » tors 23. jul 2020 14:31

Helikon skrev:
Halløj Fensten,
Top deal - lad os endelig lave en lille workshop med det. jeg lægger gerne hus og hobbyrum til. Så har jeg også et incitament til at få ryddet grundigt op og lagt ting på plads inden :lol:


Det lyder da hyggeligt.

Lad os se om vi ikke kan få enderne til at nå sammen :cool1: :p


Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf hmt » tors 23. jul 2020 21:04

Hvis der er plads, vil jeg også gerne være med på en L70 wokshop!

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Helikon » tors 23. jul 2020 23:10

hmt skrev:Hvis der er plads, vil jeg også gerne være med på en L70 wokshop!

vh
Henrik


Selvfølgelig er der da plads
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Louis » fre 24. jul 2020 09:19

Tillykke med den. Jeg har selv været igang med en. Tror jeg lavede en tråd her på siden. Det var rewire af arm, jeg skiftede fatningen i armen til en sme, samt lejerne der var ødelagt i min. Nyt mellemhjul og lidt småting.

Det er en dejlig maskine som jeg godt kunne ønske jeg havde beholdt.
Måske har jeg ekstra lejer liggende hvis de skal skiftes.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Kdaddy » fre 24. jul 2020 22:24

Tillykke med den. Det er efter min mening den bedste lenco og den står ikke tilbage for ret meget.
Jeg har selv to aktive og en reserve. Jeg bruger denon 103 i den ene og shure sc35c+n35x i den anden.
Jeg bruger også en L70 arm med 103 på en ptp lenco. Har kun prøvet metal hovede versionen.
Man kunne sikkert også bruge den til spu hvis man kunne finde en måde at gøre det på.

Pros: toppladen virker lidt tykkere end L75, armen er virkelig god til gammeldags stive pick-upper,
overlegen boogaloo faktor.

Cons: plastik mellemhjul på nogle modeller, toppladen er stadig for tynd, manglende justering af
overhang, azimuth, og antiskating (men betyder meget lidt eller ikke noget for gammeldags pickupper),
tendens til brum, ikke helt så hifi som garrard 301.

Pimps: heftigere leje, understøtning af leje nedefra, kobber og kork måtter, tungere plinth,

Jeg har en gang hørt en mand sige: “jeg er sikker på der er bedre pladespillere — jeg ved bare ikke hvad det er”.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Louis » lør 25. jul 2020 10:37

Kdaddy skrev:Man kunne sikkert også bruge den til spu hvis man kunne finde en måde at gøre det på.”.

Jesper


Man kan skifte fatningen til en sme/ortofon fatning. Jeg har selv gjort det på min da jeg ikke fik det rigtige headshell med da jeg købte den. Det fungerede rigtig fint.

viewtopic.php?f=558&t=10109&hilit=Lenco+l70&start=30
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Nu fik jeg købt en Lenco

Indlægaf Kdaddy » søn 26. jul 2020 12:35

Louis skrev:Man kan skifte fatningen til en sme/ortofon fatning. Jeg har selv gjort det på min da jeg ikke fik det rigtige headshell med da jeg købte den. Det fungerede rigtig fint.

viewtopic.php?f=558&t=10109&hilit=Lenco+l70&start=30


Fornemt og fingersnildt arbejde.

Men nok lidt over mit niveau i evner og tålmodighed. Måske vil jeg forsøge mig med en spu n og adapter
en dag i stedet.

Musik til en L70:
Van Morrison: Goodbye baby
Brubeck: take 5
Bill Withers: kissing my love
Booker t: melting pot
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], NicolaiL og 60 gæster