SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Analog når det bedst

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf bjerager » man 25. maj 2020 18:42

Det er lidt sjovt at man i dag ved hjælp af software og en pc kan lave målinger, som man som amatør kun kunne drømme om at lave selv dengang Ladegaard skrev sine artikler. Det bliver spændende at følge.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » søn 12. jul 2020 00:21

Nu er det ved at være på tide at opdatere om min SPUs barndom: den har kørt i 20 timer indtil videre (jeg har købt en timer, så jeg har en rimelig ide om hvorlænge, den er blevet brugt...."anally retentive, me?")

Jeg har også justeret en smule på overhang: Mørch skriver, at alle hans arme har nulpunkter i 66mm og 120,9 mm. Efter at have checket med den Townshend Elite Alignment Gauge, som jeg fandt i skuffen for nyligt, blev det klart, at der kunne forbedres på opstillingen. SPUen har stået 1 mm for langt fremme, da jeg sidst målte. Den er nu sat så tæt på optimal Baerwald, som jeg kan få den med Feickerts justerings-skabelon. Jeg har også omhyggeligt indstillet azimuth til at give præcis den samme krydstaledæmpning H>V og V>H (25.7 dB, hvis nogen skulle spørge :? ).

Jeg har lige som sidst ikke målt sporingsevne, men i stedet kommer horisontal (=lateral) f-res her:

2020-07-10 fRes lateral.jpg


og her er vertikal f-res:

2020-07-10 fRes vertical.jpg

Som I kan se er der ingen forskel (endnu?)

Den harmoniske forvrængning er faldet (men det er nok på grund af den forbedrede overensstemmelse med Baerwald -justeringen):

2020-07-10 thd.jpg


Der er stadig en lille knast i Feickerts tonearmsresonanstest. Den viser en resonans omkring 800 Hz. Udsvinget er forholdsvist lille-- +/- 1 db i venstre kanal og +/- 1,5 dB i højre kanal.

2020-07-10 tonearm resonance.jpg


Jeg har en mistanke om, at en tilsvarende måling med min meget bløde B&O MMC1 ikke vil vise det samme resonans forløb. Som jeg skrev sidst, havde Mørch et mindre problem i begyndelsen med UP4 prototypernes kontravægte: De skabte resonans, fordi de var for stramme. Så jeg tror, det er et problem med en interaktion imellem kontravægte og den meget stive SPU.

Men det er for sent på aftenen at rode med at justere armen og RIAAen om til B&Oen nu.

Så, indtil videre vil jeg konkludere at mht SPUen er det som med så meget andet: Plus ça change, plus c'est la même chose.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 19. okt 2020 21:39

Nu har min SPU så kørt omtrent 50 timer (vi havde en dejlig sommer i sommerhuset så den blev ikke brugt i syv-otte uger).

Siden sidst har jeg købt et "blåt" arm-rør til min DP8 og fjernet de 7.5g bly, jeg havde sat om SPUen for at mit "rød prik" rør og SPU skulle veje det samme som blå prik uden ekstra vægt. Som man ser, er den horisontale resonans næsten ikke eksisterende: Godt nok siger Feickerts måling at f-res er ved 12 og 15 Hz, men amplituden er temmeligt lille (2-3 db), og frekvensgangen falder jævnt af ved 7-8 Hz.

F-res lateral.pdf

F-res%20lateral.jpg


Den vertikale f-res med blå prik er på de ideelle 13 Hz og er vel dæmpet: kun ringe amplitude (hhv 8 og 10 db i Venstre og Højre kanal).
F-res vertical.pdf

F-res%20vertical.jpg


Min Oracle kørte en lille smule for langsomt: den skulle have givet en frekvens på 1 kHz, men nåede kun op på 995 Hz

Total THD: -28.9 dB (3.59%). -28.3 dB (3.86%)

THD.pdf

THD.jpg


SPUen sporer nu fint Ortofon test plade #2's 70 µm ved 30 mN, men jeg gad ikke at tjekke det med oscilloscope, så I må tage mig på ordet om desangående.

For en god ordens skyld får I også lige en tonearms-resonansmåling for DP8 med blå prik: Den har en lille uregelmæssighed omkring 2 kHz (tror jeg det er: Feickert opgiver ikke x-aksens skala, så jeg ved ikke om den er lineær eller logaritmisk).

Tonearm resonances.pdf
.
Tonearm%20resonances.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » søn 7. feb 2021 01:24

Så, nu har den kørt i 100 timer ifølge den timer jeg har sat på pladespilleren. Så her følger en opdatering:

Den sporer stadig 70 µm (og denne gang har jeg målt med Feickerts oscilloskop)

Vertical fRes 100 hrs.jpg


horisontal fRes 100 hrs.jpg


Harmonic distortion 100 hrs.jpg


frequency response 100 hrs.jpg


Tonearm resonance 100 hrs.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » søn 7. feb 2021 14:54

vorfor indstille du ikke vta med softwaren?

din siste måling viser du har flexninge ved 300Hz eler deromkrin -
tror du har købt et alminnelit blåt rør og ikk et prsision
Billede
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf hmt » søn 7. feb 2021 17:14

Det er jo mægtigt spændende og teknisk ret kompliceret. Ikke for at være hverken anti-vaxxer eller klimakrisefornægter, men har du, Frederik, prøvet at lytte din SPU ind med ørene og så tjekket hvor tæt det kom på?

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » søn 7. feb 2021 17:34

Pokemon: Jeg ville egentlig gerne stille VTA med softwaren, men jeg har aldrig kunnet finde ud af hvordan. Har du nogle forslag?

Det blå armrør er et "precision" rør. Det er ifølge Mørch mere sandsynligt, at resonansen (som er temmeligt behersket) er forårsaget af at (en af) kontravægtene sidder for stramt (ja, du læste rigtigt: for stramt).

hmt: Jeg må indrømme, at det der med at justere ind ved at lytte til pickuppen er frustrerende og tidskrævende. Og så kræver det jo også et tomt hus uden både kone og søn. Derfor har jeg indtil videre holdt mig til målinger.

Det sjove ved målingerne er så, at jeg, hver gang jeg har gjort tingene "efter bogen", synes at forskellen er klar. For tiden står azimuth tæt på perfekt (v>h: 25,3 dB & h>v: 25,8 dB) og det kan høres. :Thumpsup:

Problemet er så bare VTA, som jeg ikke kan stille ordentligt med ørene. Jeg har jo høreapparater og de underminerer min tiltro til hvad jeg hører i de aspekter (rumlighed, tre-dimensionalitet og transientforkanter) som bliver påvirket af VTA. Mørch armen har jo en "stilleskrue", og den fungerede rimeligt godt på da jeg justerede armen ind med vaterpas.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf hmt » søn 7. feb 2021 17:42

his067 skrev:

hmt: Jeg må indrømme, at det der med at justere ind ved at lytte til pickuppen er frustrerende og tidskrævende. Og så kræver det jo også et tomt hus uden både kone og søn. Derfor har jeg indtil videre holdt mig til målinger.

Det sjove ved målingerne er så, at jeg, hver gang jeg har gjort tingene "efter bogen", synes at forskellen er klar. For tiden står azimuth tæt på perfekt (v>h: 25,3 dB & h>v: 25,8 dB) og det kan høres. :Thumpsup:



Enig, og det kan være ekstremt frustrerende, med de løbende ændringer ens hørelse også udsætter os for. Ideelt vil jeg nok også selv støtte mig til målinger. Indtil videre dog en protractor, øjemål og lidt ekstra tålmodighed!

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » søn 7. feb 2021 19:11

his067 skrev:Pokemon: Jeg ville egentlig gerne stille VTA med softwaren, men jeg har aldrig kunnet finde ud af hvordan. Har du nogle forslag?

det står på side 9 i manalen

his067 skrev:Det blå armrør er et "precision" rør. Det er ifølge Mørch mere sandsynligt, at resonansen (som er temmeligt behersket) er forårsaget af at (en af) kontravægtene sidder for stramt (ja, du læste rigtigt: for stramt).

den fleksning skylds ikk kontralodene
du kan fjern kontra lodene og bruge sidelodene til at få det rigtige nåltryk og så vil du se den same fleksning

his067 skrev:Det sjove ved målingerne er så, at jeg, hver gang jeg har gjort tingene "efter bogen", synes at forskellen er klar.

men nå du ikk har opdaget vordan man juster VTA med softwarn kan det jo vær der er ander ting i manalen du heler ikk har opdaget og så det jo ikk helt efter bogen
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » søn 7. feb 2021 22:54

Side 9 i min manual er om hvordan man installerer programmet....Måske har du en anden manual end mig?

Man kan ikke udbalancere blå prik med side-lodderne alene (jeg har prøvet).

Re: pointe 3, henviser jeg til min pointe nummer 1 ovenfor.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » man 8. feb 2021 00:37

his067 skrev:Side 9 i min manual er om hvordan man installerer programmet....Måske har du en anden manual end mig?

Man kan ikke udbalancere blå prik med side-lodderne alene (jeg har prøvet).

Re: pointe 3, henviser jeg til min pointe nummer 1 ovenfor.

Adjust+ 1.5 2012 kig på side 27 ... den anden jeg har er ælder og der er det på side9

min pickup veje 10,7g i blå prisision og jeg kan sagents juster nåletryk uden kontralode
men det såden set oss ligemeget for fleksningen er der med eler ude kontralode

er du holt op med at juster 1,5 grad skævt som du sir ale ortofon picker er?
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 8. feb 2021 09:35

Jeg har prøvet at søge på "VTA" og "vertical" i Feickerts manual, og jeg fandt, at han bruger frasen "VTA" én gang (på side 26 i den engelsksprogede udgave). "vertical" bruger han derudover kun til at referere til fRes.

Så han siger, så vidt jeg kan se, intet om hvordan man bruger Adjust+ til at stille VTA på en tonearm.
Som sagt, hvis du har forslag til hvordan man justerer VTA ved hjælp af adjust+, er jeg lutter ører og helt med på at prøve det af. Men jeg kan altså ikke finde ud af, hvordan det skal gøres ved at læse manualen.

Dette er ikke stedet at diskutere om SPUer generelt skal justeres 1,5° skævt. Det er der en anden tråd til.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » man 8. feb 2021 13:03

vta er nævnt 5 gange i den manual der fulte med adjust+ pro
og det same i et kompendium jeg har ligende fra ham som jeg ført troed var manalen

his067 skrev:Så han siger, så vidt jeg kan se, intet om hvordan man bruger Adjust+ til at stille VTA på en tonearm.

nej det gør han ikk - han giver ikk en opskrift han vise fase og crostalk ved forsklig VTA
du nødt til at tænk selv

når VTA er forskelig fra VMA vil det giv 2. harmonisk fordi aftastning fejl er asymetrisk

his067 skrev:Dette er ikke stedet at diskutere om SPUer generelt skal justeres 1,5° skævt. Det er der en anden tråd til.

det relevant nok
du skrive selv om crosstalk
og så er det relvant om du juster skævt eler ej
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 8. feb 2021 14:59

Pokemon skrev:vta er nævnt 5 gange i den manual der fulte med adjust+ pro
og det same i et kompendium jeg har ligende fra ham som jeg ført troed var manalen


Som sagt, kun nævnt én gang i min manual. Har du sidetal på dem alle fem? Dem vil jeg gerne have.

his067 skrev:Så han siger, så vidt jeg kan se, intet om hvordan man bruger Adjust+ til at stille VTA på en tonearm.

Pokemon skrev:nej det gør han ikk - han giver ikk en opskrift han vise fase og crostalk ved forsklig VTA
du nødt til at tænk selv

og så er jeg jo lige langt.....


Pokemon skrev:når VTA er forskelig fra VMA vil det giv 2. harmonisk fordi aftastning fejl er asymetrisk

VMA?

his067 skrev:Dette er ikke stedet at diskutere om SPUer generelt skal justeres 1,5° skævt. Det er der en anden tråd til.


Pokemon skrev:det relevant nok
du skrive selv om crosstalk
og så er det relevant om du juster skævt eler ej


Som sagt har jeg justeret den til ens krydstale v>h og h>v. Som du ved (siden du har en dp8) er der ingen lige overflader på en mørch arm. Så om den står "lige" eller "skævt" er IMO ligegyldigt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » man 8. feb 2021 18:57

his067 skrev:
Pokemon skrev:vta er nævnt 5 gange i den manual der fulte med adjust+ pro
og det same i et kompendium jeg har ligende fra ham som jeg ført troed var manalen


Som sagt, kun nævnt én gang i min manual. Har du sidetal på dem alle fem? Dem vil jeg gerne have.

spør fiekert - hans hjemeside virker ikk lige fortiden
his067 skrev:
his067 skrev:Så han siger, så vidt jeg kan se, intet om hvordan man bruger Adjust+ til at stille VTA på en tonearm.

Pokemon skrev:nej det gør han ikk - han giver ikk en opskrift han vise fase og crostalk ved forsklig VTA
du nødt til at tænk selv

og så er jeg jo lige langt.....

ja det er du nok

his067 skrev:
Pokemon skrev:når VTA er forskelig fra VMA vil det giv 2. harmonisk fordi aftastning fejl er asymetrisk

VMA?

vma = vertical modulation angle
skærehodets vinkle

his067 skrev:
his067 skrev:Dette er ikke stedet at diskutere om SPUer generelt skal justeres 1,5° skævt. Det er der en anden tråd til.


Pokemon skrev:det relevant nok
du skrive selv om crosstalk
og så er det relevant om du juster skævt eler ej


Som sagt har jeg justeret den til ens krydstale v>h og h>v.

selv om din vta er skæv kan crosstalk godt være ens
vis din vta er meget skæv vil det vær nemre at få ens crosstalk
det kan du oss se i manalen fra Fiekert - eler måske kan du ikk

his067 skrev:
his067 skrev:Som du ved (siden du har en dp8) er der ingen lige overflader på en mørch arm. Så om den står "lige" eller "skævt" er IMO ligegyldigt.

nok oss et udtryk for at du ikk forstår vordan man bruge softwaren eler indstiler armen og derfor finder på ale mulige mærklige forklaringe
det er stadig relvant om du juster din pickup 1,5 grad skævt eler om den stå lodert
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster