Ortofon Concorde 30

Analog når det bedst

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf Skorpio » man 18. jan 2021 10:03

Jeg har selv OM30 og kender til problemet med den kapacitive load. Har også AT-150 og den er om nogen mere kritisk med det samme. Problemet er at kapaciteten ændre en resonans og på den måde ændrer frekvenskurven. Men en resonans lyder bare ikke godt. Nu har jeg en anti-resonant RIAA og loader med en variabel modstand.
Det giver en markant forbedring, og kapaciteten er uden betydning (som med MC).
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Ortofon Concorde 30/40

Indlægaf kbekke » fre 22. jan 2021 22:39

KlausM skrev:
Hackenberg skrev:OM40 er mere analytisk og ikke kun på den fede måde. Skiftede selv tilbage til OM30.

Jeg har ikke spillet på min OM40 i et par år, prøvede den så af her til aften på min Sansui SR-929, i første omgang uden kapacitiv korrektion (ud over kablet), resulterende i en anmasende top, og manglende bund. Med bare 120-150 pF ekstra kom der meget mere balance i lyden, mindre skarp i toppen, stadig med nærværende stemmer og klart tilstedeværende bund. Prøvede så 270 pF, bedre mht bunden, men klart dårligere i toppen, tilbagetrukne stemmer ift lavere belastning. Jeg kan huske jeg havde det samme justeringsarbejde med den kapacitive belastning for mange år siden, da jeg købte min Concorde 30. Bare for at sige, bedøm ikke lyden fra en OM30/OM40 pick-up, før du har prøvet at justere den kapacitive belastning, den skal ifølge Ortofon ligge mellem 200 og 500 pF for for begge pick-up'er, der ligger typisk omkring 100 pF i kablet, men det kan variere, men der er sjældent nok i kablet til, at de pick-up'er kan klare sig uden lidt ekstra.

Mvh Klaus


Tak for heads-up, Klaus. Var der ikke også varianter (af VMS eller FF), hvor man kunne tilføje ekstra pF på kablet eller i headshell?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1343
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Concorde 30/40

Indlægaf Captain Phoenix » fre 22. jan 2021 23:19

kbekke skrev:
KlausM skrev:Tak for heads-up, Klaus. Var der ikke også varianter (af VMS eller FF), hvor man kunne tilføje ekstra pF på kablet eller i headshell?

Jo - Ortofons MM-pu’er (eller rettere VMS - altså ikke-MC-pu’erne) trives bedst med ca. 400 pF kapacitiv belastning i alt. Da kabel og indgang typisk er ca. 200 pF så “mangler” der omkring 200 pF.
Ortofon lavede “Cap 210”, som er en (fysisk) meget lille og let 2 x 210 pF kondensator, der passer mellem benene på de bedre VMS-pu’er (f.eks. VMS 20 E, M20 FL m.fl.).
Den ser sådan ud:

FA44C0D5-86FE-4484-AF0E-02B983619306.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster