Lidt hjælp til køb

Analog når det bedst

Lidt hjælp til køb

Indlægaf ElisaLuna » søn 20. dec 2015 20:44

Halløj.

Min gamle pladespiller er desværre kaput. En ny nål var ikke sagen, det er vist mere alvorligt end det.

Nu kigger vi lidt på dba og min mand har fundet følgende 2, som han er meget interesseret i, men jeg lovede at spørge herinde først.. Jeg har fortalt om hvor kyndig vejledning man får herinde..

Jeg har vedhæftet billeder, så i kan se..

Den ene lader til at være fuldt funktionel - den skal altså bare kobles på.
Den anden er der tilsyneladende en mer-udgift til. Pick-up skal skiftes, men MMC4 medfølger - hvad betyder det?

Vi er helt grønne og på SU har vi altså ikke råd til at komme hjem med noget lort ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ElisaLuna
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 nov 2015
Lokalitet: Viby J, Århus

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf snod » søn 20. dec 2015 21:47

ElisaLuna skrev: Pick-up skal skiftes, men MMC4 medfølger - hvad betyder det?

Det betyder sikkert, at nålen på den medfølgende MMC4 er slidt eller knækket af, men den følger med, hvis en køber har lyst til at få den repareret.
Denne tråd kan du evt. læse.
Vær opmærksom på, at der på en B&O pladespiller (undtagen TX og RX modellerne) sidder et DIN-stik, så hvis den skal tilsluttes noget ikke-B&O, skal der typisk bruges et lille mellemkabel ala dette.

Edit: Lille tilføjelse
Senest rettet af snod søn 20. dec 2015 21:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf jac65 » søn 20. dec 2015 21:49

http://www.dba.dk/pladespiller-rega-rp1 ... 020750696/

En fin allround pladespiller, og fornuftig pris.
jac65
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 25 okt 2014
Lokalitet: 9000 Aalborg

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf Tonni » søn 20. dec 2015 22:12

Hvad er jeres budget? Hvilket anlæg har i i forvejen? Og hvilken musik hører i mest?
Disse svar vil være med til at kunne rådgive jer meget mere effektivt!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf Captain Phoenix » søn 20. dec 2015 22:15

Tonni skrev:Hvad er jeres budget? Hvilket anlæg har i i forvejen? Og hvilken musik hører i mest?
Disse svar vil være med til at kunne rådgive jer meget mere effektivt!

Meget enig, så giv os lidt flere info - navnlig om det skal være B&O.
Hvis ikke det skal, er der langt flere muligheder (også til bedre priser).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf Pel » man 21. dec 2015 17:27

Når der nu er købt ny pickup ,er det da et forsøg værd at få den gamle spiller til at virke.

Hvilken model er det ,og hvad er fejlen på den.

Pel
Pel
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: 8320

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf snod » man 21. dec 2015 17:34

Pel skrev:Når der nu er købt ny pickup ,er det da et forsøg værd at få den gamle spiller til at virke.

Hvilken model er det ,og hvad er fejlen på den.

Pel


Mon ikke det er den Philips 104, der spørges til her?
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf Fredmarantz » man 21. dec 2015 18:34

Det var mig, der solgte ElisaLuna en ny pick-up. Det var en new old stock-pick-up, som jeg ikke selv havde mulighed for at afprøve. - da jeg ikke har en Philips 104, men den skulle passe lige på - afprøvet af mig på et pickup-hus, som passer på en 104. . Håber da ikke, at den var i stykker? Hvis den var - kunne fejlen selvfølgelig ligge der, men ja....der er også mange andre fejlmuligheder.

ElisaLuna - kom ind :p - var det pick-uppen, som var fejl, kan handelen gå tilbage.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf møffe » søn 27. dec 2015 23:51

Generelt ville jeg holde mig væk fra B&O'erene. Forstået på den måde at hvis der er, eller opstår fejl, er det ikke bare lige til at klare og PU er rø.. øh ræve dyre hvis de skal skaffes som ny "original-type" (sound-smith)

Hvad er der galt siden et ny pu ikke kunne gøre det...? Hvordan opfører den sig/hvorledes ytrer fejlen sig.?
Alternativt, som forslået: REGA. Kan næsten ikke ødelægges ved normalt brug.

møffe
møffe
 

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf hificlassic » man 28. dec 2015 00:29

jac65 skrev:http://www.dba.dk/pladespiller-rega-rp1-i-h/id-1020750696/

En fin allround pladespiller, og fornuftig pris.


Burde vi i det mindste ikke anbefale folk et vintage produkt herinde?
Det virker lidt underligt at os vintage nørder begynder at anbefale en næsten ny pladespiller frem for en vintage pladespiller
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf his067 » man 28. dec 2015 01:37

Jamen, Rerga er da et vintage produkt designet fra 1972-85, men stadig i produktion. og så er det på mange måder også en dansk succes historie):

(fra Rega's hjemmeside: http://www.rega.co.uk/rega-history.html)


'The first Rega - A star is born

Roy was now working for Ford as a technical editor but spent most of his free time installing friend's hi-fi equipment and building loudspeakers to sell. He became a part time retailer and found he had to spend a ridiculous amount of time repairing new turntables before his conscience and common sense would allow him to sell them to others! Out of frustration and a strong feeling he could do better, the Planet turntable was born. Roy and a partner registered "Rega" (Tony RElph, Roy GAndy). In 1973 and for a couple of years, Roy stayed at Ford and made turntables in the evening, helped by his partners: mum (who agreed to help out for two weeks and stayed for fifteen years!) and a succession of lads. The first turntables were sold through Cosmocord in the UK and a year later under the Rega name in West Germany, Denmark and France.

Roy was now able to leave Ford; he collected a redundancy check and promptly blew it on a factory in Rochford. Soon after the partnership with Tony Relph split, Roy swapping his share of Rega. Terry Davies joined as Rega's financial administrator.

In 1975 the Planar 2 was developed and quickly took its place in the market as the finest budget turntable. In June 1977 HI-FI News and Record Review announced the Planar 3 saying "The complete unit is worth a look"! Rega's usual blaze of non-publicity.

By 1980 Rega employed thirteen staff, exported to twelve countries, had twenty UK dealers and there were those dreaded 'waiting lists', mainly by eager customers shop-hopping!

In 1980 Roy found an old mill (Park Street) in a residential area in Westcliff-on-Sea, Essex. The building had been deserted for twenty years and judging by the rot, seemed to have a millstream still running through it! Rega snapped it up for £30,000 and turned it into a compact but highly functional hi-fi factory, liberally painted bright green.

In 1983 after five years of dabbling and two years of intensive development, the RB300 and RB250 tonearms were produced. For ten years Rega had used Japanese and Danish manufactured arms on the turntables but after some searching Roy found a casting company prepared to work with him to develop an entirely new production method enabling the one-piece tube to be cast.'
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf hificlassic » tirs 29. dec 2015 12:36

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvordan en ny Rega RP1 kan betegnes som et vintage produkt, bare fordi Rega har produceret andre pladespillermodeller siden 70'erne?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf his067 » tors 31. dec 2015 19:00

På samme måde som en Ortofon SPU anniversary er vintage....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lidt hjælp til køb

Indlægaf spuncut » fre 1. jan 2016 19:21

Jeps... Der er forskel på retro og vintage ;)
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 36 gæster