Afvigelse i hastighed

Analog når det bedst

Afvigelse i hastighed

Indlægaf desejner » tirs 28. mar 2017 04:09

Leder efter artikler vedr. høreværn afvigelse i hastighed ved 45 og 33.3 rpm. Men har ikke lige kunne finde noget. Nogen her, som ved lidt om ovenstående ?
ejner.dk
musiker, dj, Hi-Fixer, vintage-elsker, desejner.dk
HK Citation 11+16, Dynacord A-45, Leak Trough Line ll FM Tube, by desejner mk1 turntable, by desejner mk1 Riaa.
Brugeravatar
desejner
Branchemedlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24 mar 2015
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Århus

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf KlausM » tirs 28. mar 2017 08:29

desejner skrev:Leder efter artikler vedr. høreværn afvigelse i hastighed ved 45 og 33.3 rpm.


Noget siger mig, at en auto-korrekter har spillet dig et pus her, mener du hørbar? Ellers giver dit spørgsmål ikke rigtig mening for mig.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf desejner » ons 29. mar 2017 06:25

Jeg mener selvfølgelig hørbart...:-)
ejner.dk
musiker, dj, Hi-Fixer, vintage-elsker, desejner.dk
HK Citation 11+16, Dynacord A-45, Leak Trough Line ll FM Tube, by desejner mk1 turntable, by desejner mk1 Riaa.
Brugeravatar
desejner
Branchemedlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24 mar 2015
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Århus

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf Captain Phoenix » ons 29. mar 2017 08:33

desejner skrev:Jeg mener selvfølgelig hørbart...:-)

Så er det afklaret - men du skal nok være mere præcis i dit spørgsmål for at få et brugbart svar:
Er det afvigelse fra hastigheden (f.eks. til 34 omdr/min i stedet for 33 1/3) eller er det variationer i hastigheden (f.eks. 45 omdr/min +/- 0,2%)?
PS: Er nysgerrig efter årsagen til dit spørgsmål :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf desejner » tors 30. mar 2017 07:46

Faktisk begge dele. Mere en generel afklaring, hvis fx. hastigheden er 31.8 hvor den skulle være 33 1/3. Hvor stor en afvigelse kan der være, før det er hørbar. Og det samme spørgsmål ved variation i hastighed...:-)
ejner.dk
musiker, dj, Hi-Fixer, vintage-elsker, desejner.dk
HK Citation 11+16, Dynacord A-45, Leak Trough Line ll FM Tube, by desejner mk1 turntable, by desejner mk1 Riaa.
Brugeravatar
desejner
Branchemedlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24 mar 2015
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Århus

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf KlausM » tors 30. mar 2017 08:36

desejner skrev: hvis fx. hastigheden er 31.8 hvor den skulle være 33 1/3. Hvor stor en afvigelse kan der være, før det er hørbar.

Jeg ved ikke hvor stor afvigelsen skal være, for at man kan høre det, det afhænger nok af, hvor godt man kender musikken i forvejen, og om man har absolut gehør eller ej, men umiddelbart tror jeg ikke at jeg ville lægge mærke til forskellen på musik afspillet på 31.8 hvor den skulle være 33 1/3, med mindre man laver en direkte sammenligning. Jeg har præsteret at høre et helt nummer på 45, fra en plade der skulle afspilles på 33, hvor jeg i starten tænkte, der er sgu tempo på den musik, indtil jeg kom i tanke om at jeg havde spillet en 45 skive umiddelbart før :shock:

desejner skrev: hvis fx. hastigheden er 31.8 hvor den skulle være 33 1/3. Hvor stor en afvigelse kan der være, før det er hørbar. Og det samme spørgsmål ved variation i hastighed...:-)

Her er vores "øre" meget mere følsomt, fx soloklaver kan virkelig være en pine med en pladespiller (eller båndoptager), der varierer i hastighed.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 30. mar 2017 08:38, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf his067 » tors 30. mar 2017 08:36

Hastighedsafvigelse er hørbar i forskellig grad fra person til person: Nogle folk har absolut gehør (de kan høre om en 440 Hz tone afviger fra 440 hz) andre er følsomme overfor visse instrumenters harmoniske struktur: hvis hastigheden afviger fra hvad den skal være ændres forholdet (men ikke frekvensafstanden) imellem grundtone og instrumentets harmoniske toner.

Der er en diskussiopn af emnet på denne URL (men jeg har ikke haft tid til at læse den igennem: jeg er igang med at pakke for at tage til DK) https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=18&t=9393&sid=36a2119127627d77280a94d7129051f4
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf pqrannes » tors 30. mar 2017 09:00

Interessant spørgsmål.

Jeg skulle en gang hjælpe en bekendt som mente, at kunne høre at (især) klavermusik på hans ellers fine grammofon "svingede" i lyden. Målt med stroboskop plade og en 50hz blikkende lampe snurrede pladetallerkenen som den skulle 33 1/3 o/m.

I forbindelse med fejlsøgningen lagde jeg mærke til at grammofonens pladetallerken var eftermonteret med en ekstra tyk (og ekstra god) plademåtte, men da sme-armen var justeret op i højden, var det jo ikke noget problem (som så heller ikke var den slags problem). Hmmm. hvad så?

Men så så jeg, at pladetallerkenens centertap, som holder pladen fast og ikke mindst centreret, var konisk udformet. Det betød, at når pladen blev lagt på, oven på den ekstra tykke (og ekstra gode) plademåtte, lå den ikke nødvendigvis helt perfekt centreret; den kunne nemlig forskyde sig ½ eller 1 mm, hvilket da betød, at rillen på vinylpladen under afspilning formede en bevægelse, der var en en anelse oval.

Og det kunne høres, især af grammofonejerens gode musikalsk ører og især, når han afspillede klavermusik.

Løsning; af med den ekstra tykke (og ekstra gode) plademåtte, nedjustering af højden på sme-armen (jeg husker, at jeg måtte ringe til Louis for at høre, hvordan det skulle gøres).

Kloge hoveder kan regne på (det er noget med π - man er vel gammel matfys student), hvor stor en variation på f.eks. ½ mm giver i procent; jeg kan umiddelbart godt regne ud, at afvigelsen er procentmæssigt størst, jo længere man kommer ind på pladen*.

Det var en lille historie fra det virkelige liv, som ikke håber er alt for meget uden for det opr. emne.

PQR

Edit: jeg kunne nu ikke lade være med at regne lidt på sagerne

regneark.png


Har jeg fået det rigtigt, er afvigelsen mindre end 1% ved ½ mm forskydning af pladens centrum, selv inderst på pladen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf Elektronik » tors 30. mar 2017 09:27

Så bør man eje et Nakamichi TX1000 med auto korrektion. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=q5O7ssQB4Y8 :cool1:
Elektronik
 

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf Captain Phoenix » tors 30. mar 2017 09:58

desejner skrev:Faktisk begge dele. Mere en generel afklaring, hvis fx. hastigheden er 31.8 hvor den skulle være 33 1/3. Hvor stor en afvigelse kan der være, før det er hørbar. Og det samme spørgsmål ved variation i hastighed...:-)

Oplevelse af afvigelse fra hastigheden afhænger af den enkelte person (har man "absolut gehør" - hvad jeg og mange andre ikke har) kan man høre selv en minimal afvigelse - 1 % eller mindre.
Almindelige dødelige kan vist høre en afvigelse på 3-4% (men jeg er ikke sikker her). Kommer også an på hvor godt man kender musikken mv.

Variation i hastighed (kaldes wow & flutter for hhv. langsomme og hurtige variationer) er man meget mere følsom overfor. Navnlig (solo)klavermusik kan være ulideligt at høre på selv ved små værdier for (navnlig) wow - altså variationer under 4 Hz (= 4 svingninger/sekund - "flutter" er hurtigere variationer end 4/sek.).
DIN 45500-normen fastsætter 0,2% som maksimum for wow og flutter - og det er min erfaring at man ikke skal over - eller op på - denne værdi.

Jeg mener faktisk at kunne høre wow'et ved 0,2% (eller ihvertfald på udstyr, der overholder DIN 45500-normen) ved klavermusik.
Dette kan dog også hænge sammen med at andet kan påvirke hvad man hører: Som Peter skriver kan en LP være skævt centreret (øger wow) og/eller den kan være bulet (giver også wow når pick-up'en skal køre op-og-ned).

For båndoptagere er det navnlig på kassette-båndoptagere, wow og flutter er et issue (de små kassetter og tilsvarende løbeværk er mere følsomme for unøjagtigheder). Husk her, at når man optager og afspiller på bånd, så får man "glæde" af wow & flutter to gange: Både ved indspilningen og ved afspilningen (de udjævner ikke hinanden - modsat afvigelse fra hastigheden, der jo ikke registreres hvis den blot er den samme ved ind- og afspilning.

Wikipedia's side om emnet er iøvrigt ganske oplysende: https://en.wikipedia.org/wiki/Wow_and_f ... easurement
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Afvigelse i hastighed

Indlægaf møffe » tors 30. mar 2017 14:59

Jeg har tidligere stødt på udtrykket "KLAVERFAST" om gengivelse fra en cassette-spiller...

En dårligt centreret presning er ulidelig at lytte til, så som Hr. Phønix skriver, der skal ikke ret meget til for at irritere øregangen...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster