MC pickup stepup vs. aktiv forstærkning

Analog når det bedst

MC pickup stepup vs. aktiv forstærkning

Indlægaf hifibacillen » tirs 6. jun 2017 16:47

Kunne godt tænke mig at høre hvad pladefolket herinde bruger og hvorfor.
Tænker på om der en generel lydforskel på de to, synes jeg har læst at stepup æder lidt af luftigheden i lyden, men ved ikke om det er rigtig.
Har også læst man ikke kan bruge stepup til noget hvis man ikke har en riaa med varibel indstilling.
Skal nemlig ud og investerer i noget udstyr på et tidpunkt til mc pickup.
Vil lige sige jeg er klar over at pickup og stepup skal passe sammen.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: MC pickup stepup vs. aktiv forstærkning

Indlægaf mcs_5 » tirs 6. jun 2017 17:03

hifibacillen skrev:Kunne godt tænke mig at høre hvad pladefolket herinde bruger og hvorfor.

Aktiv forstærkning. Mest hul igennem, og billigst. Det er dog ikke vintage - det er svært at få noget med et ordentligt signal/støjforhold. Måske noget som Le Prepre?
Jeg er glad for de over 90dB min træklods-RIAA giver ;)

Tænker på om der en generel lydforskel på de to, synes jeg har læst at stepup æder lidt af luftigheden i lyden, men ved ikke om det er rigtig.

Jo, det gør den. Hysteresen i trafokernen vil altid give forvrængning - og det går mest udover de svage signaler, og dermed "luftigheden". Tilgengæld tilfører step-up'en noget ekstra forvrængning i basområdet, der giver en mere "fyldig" lyd - og den er der nogen der savner med en "elektronisk" løsning.

Har også læst man ikke kan bruge stepup til noget hvis man ikke har en riaa med varibel indstilling.

Det er til gengæld noget vrøvl. Du kan altid lodde ekstra modstande parallelt over primær- eller sekundærsiden af trafoen. Men det kræver selvfølgeligt at pickup/trafo skal belastes med noget under indgangsimpedansen på MM-indgangen (typisk 47k eller 50k). Hvis du f.eks. skal bruge 25k på trafoen, kan du lodde 51-56k i parallel.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: MC pickup stepup vs. aktiv forstærkning

Indlægaf his067 » tirs 6. jun 2017 20:56

Jeg har brugt en NLE17/Dact CT100 RIAA i næsten 20 år. Den er totalt fleksible og lyder hamrende godt. Med mellemrum har jeg brugt Sowter og Ortofon trafoer: Ortofon T30 lyder godt og er i min optik på linie med NLEen. Sowter trafoen er lidt mindre vidunderlig, lidt lukket i lyden, men det er nok fordi den passer bedre til Denon 103 end til SPU-pickupper.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: MC pickup stepup vs. aktiv forstærkning

Indlægaf hifibacillen » lør 10. jun 2017 00:39

Hmm. så er det jo nok noget aktiv forstærkning jeg skal over i. :Tanke:
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster