Luxman 277 reparation

Analog når det bedst

Luxman 277 reparation

Indlægaf jakel1984 » ons 5. jul 2017 12:37

Hej Alle

Jeg har brugt en Luxman 277 flittigt i et års tid, hvorefter den har stået stille i ca. 6 måneder. Da jeg skulle tænde den for et par dage siden ville den ikke starte...den flytter sig en lille smule (1-2mm ved kanten af pladetallerkenen), men står derefter stille.

Hvis der er nogen der har en god idé til hvad det kan være må de meget gerne give lyd :)


Jeg har endnu ikke haft den skildt ad, så jeg skal ikke kunne sige om det er noget "åbenlyst"...

Den trænger også til en generel gennemgang, da f.eks. automatikken kører ok, men lyder lidt træg (gætter på det gamle smøremiddel efterhånden har sat sig) - så hvis der er nogen der kan anbefale et sted man kan få gjort dette (eller som har erfaring med disse Luxman-spillere, og gerne vil hyres til et sådant job) må de også gerne råbe op :)

mvh
Jakob
jakel1984
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 01 mar 2016
Lokalitet: Århus

Re: Luxman 277 reparation

Indlægaf Sorenki » ons 5. jul 2017 13:07

Hej Jakob
Jeg vil først og fremmest fokuserer på kontakter - både hastighedsomskiftere og kontaker i motor-start. Siden det er en automatisk afspiller, kunne jeg tænkte at arm-automatik og pladestart hænger sammen, og at der kunne være switche (Reed, eller solenoid) indeni maskineret der kunne være bøvlet.
Specielt nu hvor du nævner at automatikken har kørt trægt.

Det værste scenarie kan være hvis der er fysisk modstand i centerlejet, så motoren står og brænder af, fordi tallerkenen ikke kører rundt. Jeg tror ikke det er tilfældet da den bevæger sig lidt - det lyder mere som om noget i start-proceduren fejler.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman 277 reparation

Indlægaf Captain Phoenix » ons 5. jul 2017 14:29

Der kan også være tale om at kondensatorer i motorstyringen er "gået død" efter længere tids stilstand.
I nogle tilfælde kan de "komme tilbage" hvis de står med strøm på et stykke tid.

Har en Sony PS-X7, der efter en time med strøm på gik fra total stilstand til perfekt hastighed (viewtopic.php?f=569&t=2150&start=120#p59022)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Luxman 277 reparation

Indlægaf tctla » tors 6. jul 2017 07:38

Dette er en Direkte-Drevet model.
Motoren ER altså centerlejet til pladetallerkenen.
Derfor kan motorlejerne selvfølgelig godt trænge til, at blive rengjort og smurt, men det er ikke lige det første, der falder mig ind.
Da modellen nok er rundt 40 år gammel, vil det sikkert være en rigtig god ide, at "re-cappe" den.
Altså finde ud af, hvilke elektrolyt-kondensatorer der er "slappe i betrækket" og så få dem skiftet.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman 277 reparation

Indlægaf Sorenki » tors 6. jul 2017 09:05

tctla skrev:Dette er en Direkte-Drevet model.
Motoren ER altså centerlejet til pladetallerkenen.
Derfor kan motorlejerne selvfølgelig godt trænge til, at blive rengjort og smurt, ...

Helt enig - i min ovenstående post menes centerleje = motorleje.
Jeg mener at Luxman på denne (ligesom på Technics direkte drevet og på min egen luxman pd-441) har spolen på pladespiller-plinthen og så magneten under tallerkenen, den har derfor fortsat et leje i midten som ved modstand kunne give store problemer.

men som jeg skrev, er det i min optik, det værste scenarie - jeg tror ikke det er det mest sandsynlige. Jeg hæftede mig blot ved at automatikken kører trægt og at hvis smøremiddel i armen er blevet trægt, kunne smøremiddel andre steder også være det.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster