Sanyo pladespiller smørres..??

Analog når det bedst

Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Skoholm » ons 19. jul 2017 06:32

Hej med jer, jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg har købt mig en Sanyo TP 1000, en fantastisk flot og velholdt pladespiller. Jeg kan dog se, når jeg fjener tallerkenen at der er et smørrehul i motoren. Hvilken olie skal man bruge og hvor hvor meget skal der bruges.
Mvh. Kent Holm
Kolding
Skoholm
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 jun 2017
Lokalitet: Kolding

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. jul 2017 13:28

Manualen siger intet om olietype (eller smøring overhovedet), så det må blive "bedste mands bedste bud".
Jeg tror der er tale om stål-lejer (og ikke fx. sinter-lejer) - og at den er ret ukritisk ift. olietype.
Var det min ville jeg bruge alm. motor-olie jeg alligevel har stående - og endelig ikke for meget (2-3 dråber er sikkert nok). Dén behandling har fungeret fint med mange lignende pladespillere.

Og så velkommen til forum'et forresten :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf tctla » ons 19. jul 2017 16:28

Captain Phoenix skrev:Dén behandling har fungeret fint med mange lignende pladespillere.



men.... denne pladespiller er IKKE "lignende". Den er direkte drevet, og jeg har ALDRIG haft nødvendig, at smøre en DD-motor.
Måske har jeg bare aldrig oplevet, at det har været nødvendigt, og andre har måske en anden mening om dette?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Sorenki » ons 19. jul 2017 18:06

Trænger den til olie?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. jul 2017 20:41

tctla skrev:
Captain Phoenix skrev:Dén behandling har fungeret fint med mange lignende pladespillere.

men.... denne pladespiller er IKKE "lignende".

Mærkværdig pseudo-bedrevidende kommentar...
Hvad véd du ud fra opslaget overhovedet om hvilke pladespillere jeg tænker på som "lignende"?

Når producenten har forsynet pladespilleren med et dedikeret "Lubrication hole", der er tilgængelig for brugeren uden at adskille/åbne apparatet, mon det så ikke er fordi smøring er relevant?
(Svar behøves ikke - men tænk gerne).

Sørens kommentar er derimod relevant: Er der noget som tyder på smørings-behov (snurrer den "trægt", er der mislyde el. lign.)?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. jul 2017 21:56

Nu rolig.... :p

Jeg har en Technics SP 25 - DD pladespiller - og servicemanualen anbefaler SVJH at man smører den med 2-3 dråber, efter ca. 2000- timers brug, med følgende:

http://www.kabusa.com/frameset.htm?/index.htm - En olie ved navn "SFWO 010 Technics Original Oil"-

Olien her virker vanvittig rimeligt prissat - når man tænker på, hvad andre på nettet sælger Thorens olie i "hjemmelavede" små flasker i små doser (formentlig fra en 10 liters dunk) for.

Jeg tror endda, uden at være sikker, at prisen er så lav for Technics-olien,, så den ikke bliver momset eller på anden måde gebyrbefængt.(jeg kender dog ikke portoen for en forsendelse - og den tæller jo med) : edit: Det koster 6 dollar + forsendelse - og hvis den sniger sig under 80 kroner-grænsen alt i alt - så er man moms og gebyrfri..

Ikke, at den nævnte pladespiller fra Sanyo nødvendigvis er det samme - men altså her en Technics DD - hvor princippet for DD og et leje måske/sandsynligvis er det samme? Det kan måske også være, at den olie bare er yderst velegnet til centerlejer i DD-pladespillere?

Herunder (Youtube) vises det på en Technics 1200 - spiller. Igen, det er nok ikke helt det samme, du kan gøre, men mon ikke det ligner? Og da der if. brugsvejl.er et decideret smørehul v. spindelen - så er det vel bare en dråbe eller to i det - og du er videre.

En dumsmart kommentar fra mig her: Olien ved jo ikke selv, hvilken pladespiller, den skal smøre- men kommer den på en opgave som denne, så gør den det sikkert godt. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=S11r6JBPOYg

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. jul 2017 00:35

tilføjelse:

Så mit råd er, at man efter et par tusinde timers drift bør smøre med et par dråber olie - også i en DD som din. Den olie (Technics-olien), som jeg omtaler ovenfor i mit indlæg, ville jeg selvsagt også bruge til Sanyo'en.

Nu er DD-pladespillere nogle nemme bæster at have med at gøre i modsætning til de kære mellemhjulere a la Thorens - Garrard - Lenco osv...så i mange mange tilfælde har der aldrig været smøringsbehov på en god DD (2000-3000 timer er immervæk også en del drifttimer) men køber man en brugt pladespiller (også DD) uden at vide, hvor mange "miles" der er på tælleren, ville jeg personligt tage mine forholdsregler og give et par dråber. Det skader næppe - og er at foretrække fremfor et tørt leje eller næsten tørt leje. (det ved vi jo egentlig ikke rigtigt) - olien kan vel også have mistet en del af sin oprindelige smørevne over tid/drifttimer?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Skoholm » tors 20. jul 2017 06:39

Tak for de mange gode svar, er glad for at være blevet en del af dette forum. Den trænger ikke til at blive smurt(ingen mislyde/tørhed). Men når den en gang skal smørres,tror jeg satser på at Thorsens olie eller i den lidt billige ende syrefri olie.
Skoholm
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 jun 2017
Lokalitet: Kolding

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Sorenki » tors 20. jul 2017 10:57

Jeg kommer lige med et hurtigt spørgsmål til Freddy: Ville symaskine olie ikke være et fint udgangspunkt, ift. både smøre-opgaven, men også fordi den er let tilgængelig?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. jul 2017 11:23

Et hurtigt svar: jo

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Anders » tors 20. jul 2017 12:56

Og nu vi er i gang: kan Borup hobbyolie bruges i samme situationer som symaskineolie? Der står på flasken, den kan bruges til symaskiner, og jeg har købt den under den antagelse, de kan sidestilles. Men er det ensbetydende med at den er velegnet til f.eks. pladespillere?
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf cjdanmark » tors 20. jul 2017 13:28

Ifølge sikkerhedsdatabladet for Borup hobbyolie er PH værdien neutral, så det skulle være ganske udmærket.

Se punkt 9.1 hvor det også fremgår at lugten er: Karakteristisk :-)
https://www.borupkemi.dk/images/sikkerh ... ie_clp.pdf

MVH
Carsten
cjdanmark
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 mar 2016
Lokalitet: Lolland

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. jul 2017 13:41

Skoholm skrev:Tak for de mange gode svar, er glad for at være blevet en del af dette forum. Den trænger ikke til at blive smurt(ingen mislyde/tørhed). Men når den en gang skal smørres,tror jeg satser på at Thorsens olie eller i den lidt billige ende syrefri olie.


Man kan vel ikke vide, om den trænger til at blive smurt. Da min Technics havde kørt i nok meget mere end 2000 timer, vidste jeg ikke, om den trængte - hvordan ved man det? Det leje er jo poleret fint og hvis det mangler smøring eller olien har mistet egenskaber over årene, så er det vel ikke ligefrem sådan, at det hverken skrurrer eller der kommer grove lyde dernede fra. Det er jo ikke et lokomotiv, vi har med at gøre. Derfor ville jeg forebyggende smøre efter, hvad servicemanualen tilsagde mig - og da der ikke er servicemanual tilgængelig på Sanyo'en - så kan jeg oplyse om, hvad Technics har oplyst til deres lejer - og det ligner nok, skulle jeg mene.

Thorens olien er beregnet til de særlige sintrede lejer, der befinder sig i fx Thorens (ikke "Thorsens" - og jeg vil nok ikke lægge navn til en anbefaling af den olie.

Du skriver også noget med "syrefri" - er al forarbejdet/raffineret olie ikke syrefri? - det tror jeg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. jul 2017 14:08

Anders skrev:Og nu vi er i gang: kan Borup hobbyolie bruges i samme situationer som symaskineolie? Der står på flasken, den kan bruges til symaskiner, og jeg har købt den under den antagelse, de kan sidestilles. Men er det ensbetydende med at den er velegnet til f.eks. pladespillere?


Det aner jeg ikke.

Men hvis jeg var Borup, og lavede en Hobbyolie, så ville jeg da på flasken skrive, at man kunne bruge denne olie til stort set alt incl. symaskiner - så ville salget kunne fremmes en del ;)

Min bottom line er:

Brug den olie, som af Technics er blevet anbefalet at bruge til deres DD-lejer (jo- måske er det bare ordinær olie, men hvad ved vi om det?).

I mangel af den olie/hvis man ikke vil købe dette - TROR jeg ikke, at der er noget som helst forgjort i at bruge symaskineolie" - men altså, jeg tror, at der er forskel på dedikeret symaskineolie (som vi jo har haft en del i brug af her på Herning/Ikast-egnen i nogle årtier.) - og så at bruge en olie fra Borup, som kan bruges til alt, lige fra cykler til symaskiner og DD-lejer? ...hmmmm..

Så nu er dette jo en side, hvor gode råd ofte kan blive taget ad notam - og derfor kan jeg kun anbefale Technics-olien og til nød den dedikerede symaskineolie. ( og så kan det godt være, at man kommer til at købe alt for dyrt pr ml, men .....

Der findes i øvrigt en masse tråde på nettet om smøring af alt muligt - og alle forslag er på bordet ...med tilhørende argumentation og viden - både dokumenteret og udokumenteret. Det bliver man jo ikke klogere af.

se bare her: http://www.bernina-odense.dk/pi/Symaski ... _7854.aspx

- og når man så læser databladet (på Tysk) - står der, at det kan bruges til cykler mv. mv........ ;)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. jul 2017 15:48

Fredmarantz skrev:[- og da der ikke er servicemanual tilgængelig på Sanyo'en

En detalje: Manualen findes skam på vinylengine.com med angivelse af smøre-hullet - men uden info om frekvens, mængde eller olie-type.
Jeg ville gøre som Freddy siger (også i denne sag... :p )
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster