Sanyo pladespiller smørres..??

Analog når det bedst

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. jul 2017 15:53

Tak for støtten - Captajn, men det er en servicemanual, jeg ikke kan støve op. Brugsvejledning er ganske rigtigt at finde på VInylengine.....og ja - kun et smørehul og ej yderligere info.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. jul 2017 16:21

Fredmarantz skrev:men det er en servicemanual, jeg ikke kan støve op.
:oops:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Skoholm » fre 21. jul 2017 07:04

Technics oil it is. Er bestilt. Igen tak :-)
Skoholm
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 jun 2017
Lokalitet: Kolding

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Sorenki » fre 21. jul 2017 15:23

Captain Phoenix skrev:Jeg ville gøre som Freddy siger (også i denne sag... :p )

Jeg ville også følge Freddy's råd!
Den eneste grund til at jeg smed symaskine olien ind i diskussionen her var for at danne en forståelsesramme:
Der er tit forskellige olier til salg til forskellige typer af pladespillere. (se fx forskellen på Thorens olie til sintrede lejer)
Og selvom man kan købe Technics olie til sin Technics og Thorens olie til sin Thorens, så var det for min forståelse nødvendigt med en sidestilling - hvad er det for en "type olie" der passer til denne type opgave.
For at det kan stå som vejledning for eventuelle fremtidige DD-pladespillere med et smørehul.

Det er jo nok næppe muligt at købe en "Sanyo" olie, og hvad gør man så?

Technics olien er testet og fundet brugbar i netop det scenarie som trådstarter spørger pm, så det må være bedste bud - jeg ville nok selv anvende symaskine olie - og jeg tror de to (Technics olien, og symaskine olien) er meget lig hinanden.
;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. jul 2017 15:44

Ja, det...er jo så det næste. Er der overhovedet forskel...det må Guderne vide. Jeg tænker bare her, at udgiften til noget som på tryk er "approved by Technics" er så lille, at der ikke er så meget at betænke sig på. Men vi er nok røget på noget "snakeoil", men heldigvis ikke til mange hundrede eller tusinde kroner. Uhhh altså...jeg hader det med olie og manglende dokumentation og så hader jeg også de ompakkede olier.

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Captain Phoenix » fre 21. jul 2017 16:54

Fandt denne info i service-manualen for Santo TP-1030, der også er dd og har et lignende lubrication hole.
Men stadig intet om typen - der har måske fulgt en lille flaske med (som ved f.eks. Pioneers pladespillere).

IMG_6328.PNG

Owners Manual for denne (TP-1030) råder iøvrigt til at overlade smøring til en forhandler (hvilket så taler imod at der skulle følge olie med...)
:roll:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf svend » fre 21. jul 2017 21:26

Sikke da en lang tråd om noget der kan besvares ganske enkelt, ophæng smøres med det bedste en urmager har, nemlig spermacetolie (idag fås den synthetisk), en substans der går fra at være fedt til at blive lettere flydende når det varmes lidt op,når det afkøles falder det tilbage i en fedtlignende substans igem hvilket gør det meget velegnet til f.eks urer hvor man ikke kan smøre med olie hele tiden, motorer skal smøres i topleje med et par dråber olie og lad så motoren løbe en time eller to således at olien har haft tid til at bevæge sig ned i lejet og nu virker.

Det er der jo ingen ben i,
god aften
svend
 

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. jul 2017 21:58

Nå, men det var jo godt, at du lige vidste dét.

Nu er det her jo ingen brevkasse, hvor man kan regne med få et konkret svar på et spørgsmål - men et debatforum, hvor tingene heldigvis kan diskuteres.

Jeg holder nu af at have været den lange "smøre" :lol: igennem. Der er ikke noget som at have diskuteret tingene igennem først med flere indlægsholdere. Der er jo forskellige synspunkter - erfaringer - viden m.v. - og mon ikke det ender rigtig godt med Technics-olien, det tror jeg (også selvom det skulle vise sig at være symaskineolie - who knows?)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf larsne » lør 22. jul 2017 01:23

Jeg søgte vidt omkring på nettet for et par måneder siden omkring technics olien og det lader til at der er consensus om at den svarer til Anderol 465 som vist ikke kan købes i DK. Men der findes andre syntetiske ISO 68 olier på det danske marked f.eks. https://www.specialbutikken.dk/kompress ... liter.aspx
1 liter er nok til flere pladespilleres vedligehold i mange år.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. jul 2017 01:35

Åhh - en fed oplysning. Det er da en oplysning, der batter. Det er efter min mening befriende (men det har jeg jo nævnt tidligere), når et produkt får produktblad og mærke - type osv...og så skal man jo lige vide, hvilke egenskaber man går efter ......

Men tak for det- Larsne :thumbsup:

Så mangler vi bare, at der et friskt menneske med hang til profit, der gider omhælde sådan et par dunke på små "no-name" flasker og sælge dem worldwide. :Skor:


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf LarsW » lør 22. jul 2017 08:06

Så mangler vi bare, at der et friskt menneske med hang til profit, der gider omhælde sådan et par dunke på små "no-name" flasker og sælge dem worldwide. :Skor:


En rigtig god ide Freddy :thumbsup:

Evt. kunne man anvende disse flasker

https://www.damphuen.dk/flasker/61-flasker-nal.html

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf his067 » lør 22. jul 2017 10:27

En ny måde at rejse penge til træf og andre arrangementer?? ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf Louis » tirs 25. jul 2017 05:33

svend skrev:
Fredmarantz skrev:
svend skrev:Ja! ikke Freddy.

Men okay burde måske ha´tænkt mig om nu jeg ser hvilket forum jeg skriver i, det er jo pladespillere vi snakker om et tilsyneladende utømmeligt interessant emne som altid er interessant :cool1:


Nemlig ja - til det hele :p :thumbsup:

Vh
Freddy


Jamen så er det hvertfald heldigt jeg så sjældent er herinde, er vant til foraer hvor man snakker lidt mere bredt indenfor hifi/video og tv, det er såmænd ikke så svært at finde, det er åbenbart kun ét sted på nettet man tilsyneladende ikke har fantasi til mere end et emne. :lol: :lol: :lol: lad dem om det :lol: :lol: :lol:


Eller interesse for tv og video. Det siger i hvert fald ikke mig en ski'

Men jeg synes jeg har hørt den her sang før.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf MDA » tirs 25. jul 2017 22:30

Tråden er åben igen, og der ryddet lidt op i indlæg og brugere.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Sanyo pladespiller smørres..??

Indlægaf B&O Vintage » ons 26. jul 2017 08:31

Tips! " Det koster 6 dollar + forsendelse - og hvis den sniger sig under 80 kroner-grænsen alt i alt - så er man moms og gebyrfri.." få afsenderen af forskellige køb, især plader, til at sende dem som registreret brev. Så påføres ikke nogen værdi og postnord's gebyrer bliver provenu neutrale . Virker fint den anden vej også. Især nordmændene er glade for et rekommanderet brev. Forsikring dækker op til ca 1.350,-.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster