Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Analog når det bedst

Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Stefan » tirs 8. aug 2017 22:15

Hej med jer...

Jeg passer generelt ekstremt godt på mine ting, og mine LP'er samt mine anlæg er ingen undtagelse. Her på det sidste er jeg så gået lidt amok med at købe brugte plader, hvilket jo er ganske fint. Der er bare det problem, at mange af dem er vanvittig beskidte. Jeg har så - som en hver anden god forum bruger - gjort min research på nettet mht rengøring af plader. Men hold nu helt ferie.... Der er jo lige så mange metoder og holdninger som der er stjerner på himlen! :shock:

Nogle mener at én metode er den eneste rigtige, mens andre mener at nettop denne metode skader ens LP'er. Det er møg forvirrende.

Derfor ville jeg lige prøve at spørger jer herinde, hvordan I renser jeg LP'er i bund? Jeg har desværre ikke lige midler til en af de her "vaskemaskiner" man kan købe. Så er mest interesseret i fattigmands/manuelle metoder.


Har desuden et tillægsspørgsmål; Efter at have en af de her beskidte plader på mit turntable, blev jeg noget bekymret for min pickup. Jeg har faktisk aldrig brugt en pickup børste, hvilket er lidt skørt eftersom jeg altid har ejet en static-off børste. Ville lige høre om der er en der er særligt anbefalelsesværdig?

Håber I kan hjælpe. :)

Takker på forhånd.

Mvh

Stefan
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10 sep 2015
Lokalitet: Skanderborg

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf sorenb » ons 9. aug 2017 09:36

Stefan skrev:Nogle mener at én metode er den eneste rigtige, mens andre mener at nettop denne metode skader ens LP'er. Det er møg forvirrende.

...og typisk er diverse metoder sjældent dokumenteret særlig godt.
Fandt en tråd på DIYAudio, hvor man eksperimenterede med ultralyd (super sonic) rensning, med brug af destilleret vand, eller en opløsning blandet af dest.vand + isopropanol (og evt. salmiakspiritus) samt noget overfladespændingreducerende (afspænding til opvaskeren). En ultra lyds renser kan findes på eBay (35l) og koster ~800dkr så vidt jeg husker. Destilleret vand, og isopropanol kan fx købes hos et rengøringsselskab i 3l, 5l dunke, og koster ikke alverden. Metoden er ret effektiv, men gen-skaber ikke tabt højfrekvens ...

Uanset om du kaster dig ud i ovenstående, eller vælger anden metode, bør du nok overveje om det er 'besværet' værd; plader der er meget beskidte, er blevet det af en årsag, og når de tidligere ejere har været mindre påpasselig ift. pladerne, afspejler det typisk en tilsvarende liberal indstilling til sidste holdbarhedsdato for pickup'en, og deraf følgende nedslidning, der oplagt går hårdest ud over højfrekvensen ... prøv at sammenlign en af dine egne plader med en brugt/snavset, der er behørigt rengjort.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf peer » ons 9. aug 2017 19:25

Hvis jeg har været en tur på loppemarked og har købt en stak billige men møgbeskidte vinyler skyller jeg dem såmænd bare under vandhanen med lunkent vand evt. med en smule opvaskemiddel. Aftørring med blødt papir og pladebørsten til sidst. Pladerne bliver helt rene men det fjerner selvfølgeligt ikke slid og ridser. Mvh. Peer.
peer
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 okt 2015
Lokalitet: rønne

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf vagten » ons 9. aug 2017 20:11

Desværre er der så meget kalk i vandet der hvor jeg bor, derfor bruger jeg en Knosti pladevasker. Efter vask skyller jeg med halvt distelleret vand halvt isopropylalkohol. derefter står de bare og tørre. Nul snavs og statisk elektrisitet.
Virker rigtigt godt for mig.
vagten
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 08 okt 2011
Geografisk sted: Kalvehave
Lokalitet: Kalvehave

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf mrdo » fre 11. aug 2017 10:32

Jeg benytter også en Knosti pladevasker og bruger den på min loppemarkedskøb. Jeg er meget tilfreds med den og funktionen. Det tager sin tid at vaske og tørre dem, men kan jeg sagtens finde lidt Zen i den del. Resultatet er ret tilfredsstillende men alligevel synes jeg af og til at min PU kan blive en smule ulden ved første afspilning selvom de har været i Knosti'en og bliver wipet med en børste når de ryger på. Alt er alt er jeg godt tilfreds med systemet.
mrdo
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 maj 2014
Lokalitet: København

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf mondial » fre 11. aug 2017 16:25

mrdo skrev:Jeg benytter også en Knosti pladevasker og bruger den på min loppemarkedskøb. Jeg er meget tilfreds med den og funktionen. Det tager sin tid at vaske og tørre dem, men kan jeg sagtens finde lidt Zen i den del. Resultatet er ret tilfredsstillende men alligevel synes jeg af og til at min PU kan blive en smule ulden ved første afspilning selvom de har været i Knosti'en og bliver wipet med en børste når de ryger på. Alt er alt er jeg godt tilfreds med systemet.


Det oplevede jeg også, lige da jeg havde købt et Knosti sæt- og benyttede den medfølgende rensevæske..

Det kan anbefales at benytte denne blanding i stedet for:

2/3 dele demineraliseret vand
1/3 dele propylalkohol
Et par dråber opvaskemiddel i til afspænding.

Så kom der ikke mere "smuds" på min PU ;)

Og resultatet er som Vagten beskriver,bliver pladerne rene og uden statisk elektricitet. Er pladerne desiderede slidte, kan det selvf. ikke renses væk, som SørenB også gør opmærksom på........................
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Struktør » fre 11. aug 2017 18:30

Bruger denne opskrift fra londonjazzcollector
800 ml demineraliseret vand
200 ml isopropylalkohol
5 ml Ilford Ilfotol
Det virker for mig :thumbsup:
Ilfotol er et middel jeg har brugt i mine unge dage i forbindelse med fremkaldelse af film. Man bruger det til at skylle den fremkaldte råfilm med, således at der ikke er problemer med kalk og statisk elektricitet, blandt andet.

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Tonni » fre 11. aug 2017 19:11

Afspændingsmiddel til opvaskemaskiner er billigt og effektivt, som erstatning for opvaskemiddel. Og så indeholder det ikke parfume...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Stefan » tirs 12. sep 2017 20:43

Jeg "genopliver" lige min tråd, ikke at den er så forbasket gammel. :)

Jeg har været i fuld gang med research, samt eksperimenteret med forskellige metoder. Efter at have drøftet mit problem med nogle bekendte, sagde de at jeg MÅTTE prøve trælim. Fair nok, jeg tog et gammelt Prince album, hvis dage allerede var talte, og gav dette en omgang trælim. Jeg må tilstå at jeg var skeptisk, men udfaldet var meget interessant. LP'en blev flot og blank, og pops og clicks var på et absolut minimum. Derfor tænkte jeg, at jeg ville benytte samme metode på nogle af mine favorit albums, i håbet om at gentage successen. Desværre synes jeg ikke at kunne opnå samme gode resultat, som første forsøg.

Må hellere tilføje at jeg har været glad for LP'er siden barns ben. Min mor havde ikke råd til at give mig et CD anlæg, ergo fandt hun hendes gamle plader og anlæg på loftet frem til mig. Da jeg ikke er fra "LP generationen" er der mange ting jeg ikke har lært herom, og har faktisk famlet i blind de sidste mange år. Jeg troede eksempelvis en pladebørste var det samme som en antistatisk børste, og kendte ikke formålet med dem. Det er som Don Henley så fint synger; "The more I know, the less I understand". Jo mere seriøs jeg bliver omkring LP'er, jo mere finder jeg ud af at jeg ikke ved et hak om det. Derfor læser jeg en del og ser så mange videoer på youtube jeg kan, for at få en bedre forståelse for tingene. Derfor har jeg købt en del fra MPV/Finpo, da jeg tænkte tiden var inde til at få nogle sleeves til mine albums, samt basale hjælpemidler som en rensebørste, safir pensel(har aldrig tænkt på at PU'en skulle vedligeholdes).

Synes ovenstående var vigtigt at understrege, for at gøre opmærksom på hvor "grøn" jeg er. Hvilket også betyder at der er mange ting jeg kan have overset, der gør at filmen knækker.

Jeg fletter lidt her. Jeg købte derfor også noget analogis antistatisk rensemiddel til LP'er, i håbet om at dette kunne bringe mig tættere på målet. Synes desværre udfaldet er det samme. Jeg bliver ved med at døje med en del skratten(pop/click). Jeg forsøgte mig så med opvaskemiddel og en tur under vandhanen. Igen, synes jeg ikke der var nogen mærkbar forbedring.

Mit næste træk er af fokusere lidt mere på min PU og købe følgende; https://www.mpvfinpo.dk/shop/lp-stylus-cleaner/
Da jeg tænker det måske også kan være PU'en der smerter sig.

Jeg synes at blive mere og mere audiofil med tiden. Derfor bryder jeg mig virkelig ikke om, at der komme anden lyd ud af højtalerne end musikken. Har været på besøg hos en gut der havde et meget nyt og dyrt anlæg, og her var LP'erne stille som graven(udover musikken).

Det korte og det lange er. Kan det være min PU der er problemet(selvom den ikke støjer ved alle LP'er)? Ville en Knosti eller en Spin Clean give mig et bedre resultat? Kan også tænkes at jeg er for sart, og bliver nødt til at acceptere at det noget gammelt stads....

Well... Beklager at det blev så langt, men mente det hele var relevant for at kunne modtage den rette hjælp. Alle tips, tricks og ideer er velkommende. :)

Takker for jeres tid.
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10 sep 2015
Lokalitet: Skanderborg

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Louis » tirs 12. sep 2017 20:59

Jeg tænker det sagtens kan have noget at gøre med din Pickup. Hvad er det for en, hvor gammel er den? Så kan vi se om vi kan blive klogere.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf rimmer » tirs 12. sep 2017 21:06

Hvis det kun er nogle LP'er, tænker jeg ikke umiddelbart at det (udelukkende) er et spørgsmål om din pu, men mere dine gamle LP'er.

Har du prøvet dine skrattende / støjende / poppende LP'er på et andet anlæg?

Der ud over kan der også være tale om opsætning af din pu. Om den er monteret korrekt i headshell, der igen er monteret korrekt på tonearmen, der igen er korrekt monteret i forhold til pladetallerkenens placering og højde.

Ja, der er mange ting at tage hensyn til. Hurtigst er det at prøve LP'en hos ham med det "gode" anlæg. Derefter kan du prøve at efterse din pu i en lup. Den skal gerne lige en lidt gennemsigtig diamant/krystal.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Struktør » tirs 12. sep 2017 21:10

Kommer du på et tidspunkt forbi Give/Brande? Så er du velkommen med et par plader til en gang vask på min pladevasker, samt har jeg lidt forskelligt der kan rense en diamant.

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf sorenb » tirs 12. sep 2017 21:33

Stefan skrev:..Har været på besøg hos en gut der havde et meget nyt og dyrt anlæg, og her var LP'erne stille som graven(udover musikken)....

40-45 år gammelt udstyr? ... måske du skal fokusere på, at få affjedringen til at fungere i din Philips, det samme gælder motor afkoblingen, og remmen, der sikker h ar kendt bedre dage ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Stefan » tirs 12. sep 2017 21:42

Louis; Det vil jeg lige finde ud af. Ser om jeg ikke kan gøre det allerede imorgen.

rimmer; Jeg tænkte også at det nok ikke udelukkende er PU'en, når det ikke synes at være et gennemgående problem. Jeg havde selv tænkt samme tanke mht. at teste dem på et andet anlæg, problemet er bare at jeg ikke har andre. Ham jeg var hjemme ved er ikke en jeg har kontakt med på nogen måder, ergo vil det nok ikke være en mulighed. For hulen der er mange ting at tage højde for. Det er næsten lige så avanceret som kvantefysik. :)

Birger; Det er virkelig et venligt tilbud. Det sætter jeg stor pris på. Kommer ikke umiddelbart på de kanter, men vil da lige se om jeg ikke kan få mulighed for at kigge forbi.

sorenb; Ved ikke præcist hvor gammelt det er. Men det skulle ikke undre mig at det er ældre end jeg. :) Det du skriver efterfølgende er Russisk for mig. Jeg forsøger lige at læse op på hvordan jeg gør det. Eller ved da at den er rem-drevet, so far so good.
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10 sep 2015
Lokalitet: Skanderborg

Re: Spørgsmål til vedligeholdelse af LP'er og turntable

Indlægaf Louis » tirs 12. sep 2017 21:51

Stefan skrev:Louis; Det vil jeg lige finde ud af. Ser om jeg ikke kan gøre det allerede imorgen.

rimmer; Jeg tænkte også at det nok ikke udelukkende er PU'en, når det ikke synes at være et gennemgående problem. Jeg havde selv tænkt samme tanke mht. at teste dem på et andet anlæg, problemet er bare at jeg ikke har andre. Ham jeg var hjemme ved er ikke en jeg har kontakt med på nogen måder, ergo vil det nok ikke være en mulighed. For hulen der er mange ting at tage højde for. Det er næsten lige så avanceret som kvantefysik. :)

Birger; Det er virkelig et venligt tilbud. Det sætter jeg stor pris på. Kommer ikke umiddelbart på de kanter, men vil da lige se om jeg ikke kan få mulighed for at kigge forbi.

sorenb; Ved ikke præcist hvor gammelt det er. Men det skulle ikke undre mig at det er ældre end jeg. :) Det du skriver efterfølgende er Russisk for mig. Jeg forsøger lige at læse op på hvordan jeg gør det. Eller ved da at den er rem-drevet, so far so good.


Kommer du forbi Viby J, ved Århus så er du velkommen med en stak plader:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster