B&O pu'er til mono/78'er

Analog når det bedst

B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf mantelteo » man 28. aug 2017 20:45

Hej plade-entusiaster

Det er mit første post her i forumet og ser frem to mange flere.

Jeg er lige begyndt på at høre gamle monoplader og kunne godt tænke mig at eksperimentere lidt med gamle B&O pickup'er.
Jeg har dog ingen overblik over hvilke af disse der kan bruges til 78'er. Det er nok SP-linien jeg skal gå efter, men der findes også så mange forskellige modeller i rækken...

Kan I hjælpe mig?

Vh Matthias fra KBH
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf Fredmarantz » man 28. aug 2017 22:35

Jeg skal prøve, men jeg er slet ikke B&O-ekspert. Jeg mener at vide, at det primært (og måske kun?) var de første, der kunne købes-dedikeret specielt til 78'ere. Typen var, som du delvist er inde på, SP1 og SP2. Disse to nært beslægtede typer kunne købes med nål beregnet til 78'ere, nemlig den med 75 Mikron sfærisk nålespids. Om disse så var beregnede/konstrueret til monogengivelse, ved jeg ikke. Man kunne også købe dem med finere spidser, beregnede til mere moderne riller. 17 og 25 mikron. Jeg tror, at disse SP1 og SP2 er ret sjældne nutildags. Forskellen på de to nævnte typer er monteringsmetoden.

Nogen der ved noget mere eller vil rette i mine udgydelser?- jeg er mildest talt ret usikker her.

Og velkommen til forummet - håber, at du finder og bringer glæde og inspiration her. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf Fredmarantz » tirs 29. aug 2017 00:19

oooppss- fandt også lige dette, som i hvert fald udvider sortimentet for 78'er afspilning fra B&O-pickup'er til også at gælde SP6-7, men så vidt jeg kan se, så er det stereopickupper. Stadig med nål med 75 mikron sfærisk. "ægte" mono er det vel ikke så?

https://www.kulturarv.dk/mussam/VisGens ... Id=6577960

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf Fredmarantz » tirs 29. aug 2017 00:26

Her er PQR's tråd om bestræbelser på mono-aftastning og gengivelse....ret informativ:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=5675

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf Torben » tirs 29. aug 2017 01:53

hEJ FREDDY!
du har vist meget ret i din beskrivelse af "78" pick upper!
Jeg kender en der gør i de gamle plader, han har i flere år haft en gammel stereo pick up som afspille pick up!
Han giver den mere moderne pick up en del mere "fjeder" som han kalder det - altså mere vægt end godt er!
Han påstår det virker fint!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf sorenb » tirs 29. aug 2017 08:48

I Linear Audio Volume 5 fra 2013https://linearaudio.net/article-detail/2147 er en ret omfattende artikel vedr. 'RIAA'-korrektion af 78'ere; i.flg. artiklen, var der før 1956 ingen RIAA-standard; de forskellige selskaber benyttede deres egen korrektion, og kunne endda variere denne, fra pladeside til pladeside.
Gary Galo viser i artiklen en "Archival Phono Preamplifier", hvis man skulle have lyst at bygge en tilsvarende.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf Fredmarantz » ons 30. aug 2017 00:25

Ja- det er interessant med de gamle "ukurante" EQ-standarder. Jeg har endnu ikke læst den artikel, som du har linket til, men jeg har faktisk en forforstærker, som tager højde for en del af balladen, nemlig en Marantz 7, som rummer mulighed for både "old 78" - "RIAA samt "Old Columbia" - korrektion. I den anledning anskaffede jeg mig (nok mest for sjov) en enkelt gl. 78'er - som jeg ikke har hørt endnu grundet mangel på tid til fordybelse i dette, men mon ikke vinteren byder på alternative aktiviteter fremfor havearbejde :Thumpsup:

Jeg er så heldig at have et par Ortofon mono-(A-huse) med 75 mikron sfærisk spids samt Thorens TD-124 med 78 RPM-mulighed. Armen er dog iikke mono - men set-uppet kan sikkert godt formidle en fornuftig 78'er-lyd.

For at det så ikke skal være løgn så var der på den første Marantz overhovedet (Audio Consolette - 1953) en sand overflod af reguleringer, netop for at kunne imødekomme mange forskellige EQ-indspilningsstandarder (som jo alene i den forstand næppe kunne have været standarder, som jeg i hvert tilfælde gerne vil forstå det.

Herunder et billede af frontbetjeningen på Marantz 7 og man lægger mærke til vippeknappen, hvor man kan skifte mellem tre forskellige standarder. Forforstærkeren kom i handelen i 1959

Ligeledes et nærbillede af de vilde reguleringer på Model Audio consolette (record Equalizer). Billederne kommer så i omvendt rækkefølge. Læg mærke til, at RIAA ikke er nævnt på Audio consoletten. RIAA er nævnt på Model 7, men er en smule skjult af den sorte knap - det er indstillingen i midten og vi kan lige skimte A'et i RIAA..

Det hele passer jo fint med, at RIAA-standarden blev indført i 1956. :p

Jeg undskylder lidt for, at tråden lige pt (foranstaltet af mig) driver lidt væk fra B&O mono pick-up'er - jeg håber, at jeg kan bidrage til at den vender tilbage igen.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf mantelteo » ons 30. aug 2017 17:30

Tak Freddy og Søren, jeg har en del gamle B&O pu'er. Jeg prøver at dykke lidt dyber ned i materien og skriver når jeg er kommet videre
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf Fredmarantz » tors 31. aug 2017 00:39

Nå - og så for at komme lidt tilbage på sporet omkring B&O's pick-up'er beregnet til afspilning af 78 RPM lakplader, så fandt jeg dette, som nok bekræfter mine tidligere skriblerier vedr. SP1 og 2 samt SP6-7. Det befinder sig på Classicaudio's hjemmeside (Frede på Venø)- man kan åbenbart få retippet SP1 og 2 samt SP6 og 7 til 75 mikron sfærisk - beregnet til lakpladerne (78). Det må (vel?) betyde, at man dengang tilbage i ca. 1960 og nogle år frem kunne få dem til det formål. Så hvis man vil B&O/78 RPM så er dette nok vejen at gå.

http://www.classic-audio.dk/pickup/pickup.html

Nu skriver du, at du allerede har en del ældre B&O pick-up'er - men så er det lige med at få fastslået, hvilke diamanter, der er tale om? Og er der ikke også noget med aftastningsvinklen, hvis det skal være helt rigtigt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O pu'er til mono/78'er

Indlægaf mantelteo » ons 6. sep 2017 21:18

Tak for tippet med siden, havde godt set den. Men det ene er ved farvekoder til PU'erne, det andet er vel hvilken nål der sidder på?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster