Ja- det er interessant med de gamle "ukurante" EQ-standarder. Jeg har endnu ikke læst den artikel, som du har linket til, men jeg har faktisk en forforstærker, som tager højde for en del af balladen, nemlig en Marantz 7, som rummer mulighed for både "old 78" - "RIAA samt "Old Columbia" - korrektion. I den anledning anskaffede jeg mig (nok mest for sjov) en enkelt gl. 78'er - som jeg ikke har hørt endnu grundet mangel på tid til fordybelse i dette, men mon ikke vinteren byder på alternative aktiviteter fremfor havearbejde
Jeg er så heldig at have et par Ortofon mono-(A-huse) med 75 mikron sfærisk spids samt Thorens TD-124 med 78 RPM-mulighed. Armen er dog iikke mono - men set-uppet kan sikkert godt formidle en fornuftig 78'er-lyd.
For at det så ikke skal være løgn så var der på den første Marantz overhovedet (Audio Consolette - 1953) en sand overflod af reguleringer, netop for at kunne imødekomme mange forskellige EQ-indspilningsstandarder (som jo alene i den forstand næppe kunne have været standarder, som jeg i hvert tilfælde gerne vil forstå det.
Herunder et billede af frontbetjeningen på Marantz 7 og man lægger mærke til vippeknappen, hvor man kan skifte mellem tre forskellige standarder. Forforstærkeren kom i handelen i 1959
Ligeledes et nærbillede af de vilde reguleringer på Model Audio consolette (record Equalizer). Billederne kommer så i omvendt rækkefølge. Læg mærke til, at RIAA ikke er nævnt på Audio consoletten. RIAA er nævnt på Model 7, men er en smule skjult af den sorte knap - det er indstillingen i midten og vi kan lige skimte A'et i RIAA..
Det hele passer jo fint med, at RIAA-standarden blev indført i 1956.
Jeg undskylder lidt for, at tråden lige pt (foranstaltet af mig) driver lidt væk fra B&O mono pick-up'er - jeg håber, at jeg kan bidrage til at den vender tilbage igen.
Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.