Reparation af Beogram 1000?

Analog når det bedst

Reparation af Beogram 1000?

Indlægaf kamillap » ons 4. okt 2017 07:39

Jeg skriver her for at om der nogen som har forstand på en gammel Beogram 1000?

Jeg har en stående, som egentlig fungerer godt og spiller som den skal. Dog er der problemer med knappen til at indstille hastigheden med. Den er ikke rigtig til at regne med, den virker ind i mellem og bare gange ikke. Det er svært at ramme den rigtige hastighed.

Da jeg er ret glad for den, vil jeg høre om det er nogen herinde som kender til problemet, ved om der kan gøres noget ved det og eventuelt hvor? :)


God dag
kamillap
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 okt 2017
Lokalitet: Årslev

Re: Reparation af Beogram 1000?

Indlægaf larsne » ons 4. okt 2017 20:49

I Odense finder du http://radioogtveksperten.dk/som gør i ældre B&O apparater, de kan uden tvivl tage et kig på din Beogram 1000.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Reparation af Beogram 1000?

Indlægaf kamillap » ons 4. okt 2017 21:13

Fedt! Mange tak for svar, dem vil jeg prøve at snakke med :)
kamillap
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 okt 2017
Lokalitet: Årslev

Re: Reparation af Beogram 1000?

Indlægaf Tonni » ons 4. okt 2017 22:17

Det lyder som om den trænger til en rensning og smørring. Det lyder ikke af ret meget, men skal det gøres ordentligt, bilver det ret omfattende. Fedt og olie bliver harskt og stiv. Derfor vil en total adskillelse hurtigt et hobbyprojekt, med mindre man har en god kistebund, eller mod på selv at kaste sig ud i det...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Reparation af Beogram 1000?

Indlægaf Helikon » ons 4. okt 2017 22:40

Hej Kamillap og velkommen til :DK:

Sound2vision i Viborg er vel noget tættere på hvis man bor i Årslev. Og så er Lars / Nillerviborg også medlem her på forummet.

Her er lidt mere om Ikonet
viewtopic.php?f=651&t=10419&p=93137&hilit=beogram+1000#p92997
Du kan også bruge sidens søgefunktion og selv søge på Beogram 1000
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Reparation af Beogram 1000?

Indlægaf Fredmarantz » ons 4. okt 2017 22:57

Hastighedsvælgeren og den i hastighedsvælgeren indbyggede finjustering af hastigheden er i mine øjne en lidt "flimsy" konstruktion. Det er ret nødvendigt at adskille (ganske som Tonni er inde på) mekanismen - rense den - smøre op og samle den korrekt igen. Det er for en hobbymand som jeg ikke helt let at gøre. Motoren skal ud - en lille wire (som IKKE må gå i stykker) skal måske løsnes - osv....Desuden er der en lillebitte korkstump på "næbbet", som skal løfte i mekanismen indvendigt. Den må heller ikke forsvinde, hvilket den gør meget let.
Nå, men det lykkedes mig faktisk med 2 Beogram 1000 at udføre dette. Det kostede en masse tid og tålmodighed. Med god fjernsupport fra D.Duck (Årre/Varde ..og som altså KAN den dér) lykkedes det mig omsider.

Stadigvæk er det sådan, at jeg ikke synes, at den mekanisme er særlig tillidsvækkende og slet ikke, hvis man er vant til både Thorens TD124 - Technics osv, hvor man kan mærke, at det er kram, når man drejer på hastigheds-finjusteringen..

Der er nogle få af brugerne her på forummet, som har haft fingrene nede i mange af disse mekanismer. Jeg forstod på ST-Lab fra Holstebro, at han også havde lavet en del af disse flotte og netop nærmest ikoniske grammofoner - ellers må D.Duck eller Nillerviborg (Lars) være mine bedste bud....hvis du altså ikke selv lige føler dig klar på opgaven.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Reparation af Beogram 1000?

Indlægaf larsne » tors 5. okt 2017 20:50

Helikon skrev:Sound2vision i Viborg er vel noget tættere på hvis man bor i Årslev. Og så er Lars / Nillerviborg også medlem her på forummet.


Mon ikke det er Årslev på Fyn der menes, ikke at jeg er 100% sikker ;)
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 30 gæster