Thorens TD124 vs Lenco L75

Analog når det bedst

Thorens TD124 vs Lenco L75

Indlægaf Axeljespersen » ons 4. okt 2017 21:03

Bonsoir alle sammen,

Ved første øjekast kunne det godt lyde som en unfair duel - et 6500-ish kroners klenodie mod noget, der kan findes til < 1000 kr -, men jeg er begyndt at få second thoughts.

Jeg købte en hysterisk velholdt L75 til den nette sum af 400 kr for en lille måneds tid siden. Jeg havde planer, om at lave en ny plint til den og måske give den et nyt mellemhjul.

Jeg har altid ønsket mig en TD124, men sådan én koster jo rimelig mange jyske dollars... Jeg tænkte, at hvis jeg alligevel havde tænkt mig at opgradere til en TD124 på et tidspunkt, kunne jeg lige så godt gøre det nu, da det er rimelig mange timers arbejde at lave en ny plint.

Efter at have været i kontakt med mange søde mennesker (bl.a. Louis) fra både Danmark og abroad, lyder det til at Lenco'en faktisk er bedre - der er også nogen, der mener at de er usammenlignelige (TD124 er stærkt overlegen).

Hvad synes I, at jeg skal gøre? Er der nogen, der har kørt en velholdt og smurt td124 mod en l75?

Og er der nogen, der har erfaringer med bygningen af en ny plint til begge to? Skal de være fjerlette eller enormt tunge?

(Hvis du har en td124 i overskud, kunne jeg godt være interesseret)

Bedste hilsner,

Axel
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Thorens TD124 vs Lenco L75

Indlægaf hmt » ons 4. okt 2017 22:08

Det er en farlig diskussion, du åbner for. Begge værker har indædte tilhængere og modstandere. Og begge værker fås i udgaver, som er modificeret efter alle kunstens regler og lidt til, og som efter sigende netop er den ultimative reference. Meget afhænger selvfølgelig af arm og PU, og her taber Lencoen stort på armen, som ikke er særlig god, hvis det er standard-Lenco armen der er monteret.

Det er værd at huske på at 124 både er remtrukken og mellemhjuler-drevet, hvilket skulle give den det bedste fra begge verdner. Men Lencoen skulle efter sigende kunne spille en langt mere sort baggrund og være blandt de mest støjsvage pladespillere overhovedet, hvilket er usædvanligt pga mellemhjul-konstruktionen. Foruden at den har de sædvanlige mellemhjuler-dyder. Men for at spille bolden tilbage; hvad oplever du selv som det positive ved din Lenco?

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Thorens TD124 vs Lenco L75

Indlægaf hess » ons 4. okt 2017 22:18

Hej

Jeg kender ikke TD124 i virkeligheden. Men jeg kender L75. Min er sat i stand og holdt helt original med en AT95E pickup. Jeg er vildt glad for kombinationen og glædes især over, at jeg kan få så god lyd til så få penge. Jeg er desuden glad for armen og synes den er fed. Men jeg tænker også af og til over om jeg selv vil kunne høre forskel, hvis den fik ny plint. Man kan købe en ny (og tung) en på ebay. Og den ser ud til at være lavet efter alle kunstens regler (altså dem man kan finde på Lencoheaven). Se fx den her:

http://www.ebay.com/itm/Plinth-for-Lenc ... Swu4BViseT

Men det er fra Moldova, og der kommer jo så told og moms oveni og prisen løber op i lidt under 2000 kr. Til gengæld sparer du timer. Selvom det jo nok også er sjovt og lærerigt selv at give sig i kast med. Mellemhjul kan man købe fra Audiosilente på ebay. Men det ved du nok godt. Der er lidt delte meninger om dem på Lencoheaven.

Hvis du altid har ønsket dig en TD124, så synes jeg du skal købe sådan en uanset hvor god (andre synes) en L75 er med eller uden ny plint. Og hvis du køber en plint fra Moldova og bliver træt af den - så sælg den lige til mig bagefter ;)
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens TD124 vs Lenco L75

Indlægaf Axeljespersen » ons 4. okt 2017 22:50

Svar til Henrik:

Jeg havde lige skrevet en lang besked, men den blev slettet af en eller anden grund.

Jeg ser disse positive ting ved Lenco'en:

Den er enormt billig og du gør ikke folk sure, hvis du skærer i den.
Jeg er enormt heldig med min, da den overhovedet ikke larmer! Den er HELT stille!
I går satte jeg den i gang ved 78 rpm, og stoppede den ganske kort efter - den spinnede i hele 2 minutter og 21 sekunder efter!

Til hess:

Jeg gad også godt høre en i virkeligheden! Jeg har hørt mange gode ting i hvert fald. Det er nok bare historien og hele stemningen omkring, der tænder mig.

Den ser velbygget ud!

2000 kr er sgu mange penge for en omgang krydsfiner med huller i.

Hvis jeg bygger en ny plint (havde tænkt mig at bygge den som den på ebay), så kan jeg lige kontakte dig og høre om du skal have en med. Det bliver i hvert fald billigere end 2000 kr ;). Side note: den bliver bygget sammen med en, der har enormt meget erfaring med at bygge møbler og lignende, så den bliver lavet ordentligt :).
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Thorens TD124 vs Lenco L75

Indlægaf hess » ons 4. okt 2017 23:05

Det må du meget gerne! Lyder super fedt.

Jeg har på min to do liste at få splittet min motor ad og give den nyt fedt og olie. Min er ikke så tæt på lydløs som din kan jeg fornemme ud fra din beskrivelse. Det vil jeg da selvfølgelig gerne prøve at komme. It never ends.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens TD124 vs Lenco L75

Indlægaf Axeljespersen » ons 4. okt 2017 23:13

Lyder som en god ide! Skriv gerne en opdatering :). Jeg tror også, jeg er enormt heldig med min. Prøv at skrue lidt på transportskruerne (de røde skruer, der holder motoren). Havde en l78 for et par måneder siden og den larmede også, men så løsnede jeg dem bare og den blev næsten lydløs :)
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 37 gæster