Axels TD124 projekt

Analog når det bedst

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » lør 21. okt 2017 15:26

Så er der blyhagl en masse. Det ser dog ikke ud af så meget, men det er mere end rigeligt ;).

10,2 kg blev det til.

Har også hentet møtrikker og spændeskiver til gevindstængerne i dag, så næste weekend kommer til at stå på lidt arbejde.

Senere i dag får jeg også lige aftalt noget med afhentning af mahogni planken - det går fremad!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. okt 2017 16:01

Jeg tror ikke, at du er den yngste bruger af dette forum. :-)

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. okt 2017 16:13

Nu ved jeg ikke hvordan opfyldningen af plinthen med blyhaglene kommer til at foregå, men hvis denne manøvre er reversibel, kunne det være rigtig spændende at erfare, om du kan høre forskelle i lyden- med blyhaglene og uden disse.

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » lør 21. okt 2017 16:18

Fredmarantz skrev:Jeg tror ikke, at du er den yngste bruger af dette forum. :-)

Vh Freddy


Nå ikke? Jeg vil enormt gerne møde nogen jævnaldrende med samme interesse! Er der andre 15-årige herinde? :)

Fredmarantz skrev:Nu ved jeg ikke hvordan opfyldningen af plinthen med blyhaglene kommer til at foregå, men hvis denne manøvre er reversibel, kunne det være rigtig spændende at erfare, om du kan høre forskelle i lyden- med blyhaglene og uden disse.

Vh Freddy


Den kommer til at foregå sådan, at jeg borer huller med et kopbor igennem 3. og 4. lag nogen bestemte steder og så bliver der ellers bare fyldt op :). Men ja, det kunne være ret sjovt :))
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf vilmann » ons 25. okt 2017 14:19

KlausM skrev:
Axeljespersen skrev: Jeg diagnosticerede den i går aften - mellemhjulet/step pulley eller drivrem larmer... Mest mellemhjuletet tror jeg - nogen gode råd for at afhjælpe det? Det er helt åndssvagt hvor meget den larmer, når mellemhjulet rammer step pulley'en. Motoren er ellers meget stille.

Prøv at læse andre tråde om TD124 her på siden, der er masser af info om at gøre den mere lydløs, især vedr. støj fra mellemhjulet.

Mvh Klaus


Støj fra rem/trappehjul er drilsk. Min støjer også her - men mindre nu efter jeg har renset med både alkohol og vandslibepapir.
Jeg har en teori om at der skal skiftes bøsninger ved trappehjulslejet, men jeg er ikke nået til det endnu.
Det kan også være remmen, der støjer. Jeg har nogle forskellige remme liggende, som ikke er afprøvet, men jeg ved dog at den jeg fik fra Audiosilente i Italien ikke er god. Den er en smule kortere end den originale rem og støjer hørbart mere.
vilmann
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11 jul 2016
Lokalitet: København

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 26. okt 2017 20:12

Så er det blevet torsdag, og jeg er blevet en mahogni planke rigere.

Den ser sådan her ud:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Jeg havde ingen ide om hvordan den så ud før den lige pludselig stod i gangen. Den er lidt tyndere, end jeg havde forventet, men det gør skam ikke noget. Den er så også bredere og længere end jeg troede.

Man bliver lidt håbløs, når man ser sådan en rå plade. Men bare vent, efter utallige timers slibning og en fransk polering, så skal det nok blive enormt smukt ;). Der er også plads til en fejl eller to, 1000 armboards eller de to ting sammenlagt plus en ekstra plint, så det skal nok blive godt.

Der er vel ikke en snedker herinde, der kan sige mig hvordan det er allerbedst at gribe sådan en plade an? Den er rimelig rå - skal jeg bare slibe i utallige timer?

Bedste hilsner,

Axel
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf ferr31 » tors 26. okt 2017 21:13

Tykkelshøvl gør underværker ;)
Nemt at sige når man har sit eget værksted 8)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 26. okt 2017 21:38

Hehe ja, det er det ;).

I Aarhus er der en fit værksted med alverdens farlige maskiner - der er også en tykkelseshøvl og en jointer (ved ikke hvad sådan en hedder på dansk) :).
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Klausen » tors 26. okt 2017 22:13

Ja der er i heldige i Århus har ikke lige hørt om andre steder hvor det findes.
Men så findes der da heldigvis gode venner.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf X-ray » tors 26. okt 2017 23:38

Hej Axel
Jeg var selv igennem hele den mølle med en TD124 tilbage i 2009 - tiden går. Jeg er stadig vildt glad for min...!
Hvis du ikke allerede har rendt tråden op, så har du link hér
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73059&PN=0&TPN=1

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » ons 1. nov 2017 10:26

X-ray skrev:Hej Axel
Jeg var selv igennem hele den mølle med en TD124 tilbage i 2009 - tiden går. Jeg er stadig vildt glad for min...!
Hvis du ikke allerede har rendt tråden op, så har du link hér
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73059&PN=0&TPN=1

Hilsen X-ray


Den er godt nok flot!

Tak for linket - havde faktisk ikke set den :)

:OLO: :OLO:
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tirs 19. dec 2017 15:37

Uha, en lille update til mit projekt - ikke fordi der er sket noget banebrydende eller spændende, men det er vist på tide med en lille update.

Huset/godsbanen, som er det sted jeg bygger plinten, har nogen lidt sjove åbningstider... De har lukket fredag-søndag, og det er oftest der jeg kan, så det er sgu lidt af et puslespil sommetider. Men nu har jeg været dernede i et par timer et par gange siden. Der har jeg boret huller til armen og prøvet at gøre den lidt pænere indeni. Derudover har jeg også fået taget livet af planken, og savet den i nogen cirka-passende stykker og vigtigst af alt; høvlet den! Den var pilskæv, men den har været på en slankekur og fået høvlet cirka 5 mm af, og nu er den helt lige.

Her er der lidt billeder:

Den er ikke til noget 12-tal, men den kan nok godt trække et 4-tal.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Tonni » ons 20. dec 2017 09:18

Det ser godt ud Axel!
Keep 'em commin'...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Louis » ons 20. dec 2017 11:24

Det går sgu fremad - godt arbejde!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster