Axels TD124 projekt

Analog når det bedst

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf KlausM » søn 15. okt 2017 12:55

Axeljespersen skrev: Jeg diagnosticerede den i går aften - mellemhjulet/step pulley eller drivrem larmer... Mest mellemhjuletet tror jeg - nogen gode råd for at afhjælpe det? Det er helt åndssvagt hvor meget den larmer, når mellemhjulet rammer step pulley'en. Motoren er ellers meget stille.

Prøv at læse andre tråde om TD124 her på siden, der er masser af info om at gøre den mere lydløs, især vedr. støj fra mellemhjulet.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » søn 15. okt 2017 22:50

for at kunne reducere støjen ville jeg først rense alle anlægsflader grundigt i forb m. rem - og ligeledes mellemhjulets anlægsflade mod "stepped pulley". Desuden ville jeg rense alle relevante lejer i den øvrige transmission. Det være sig mekanismen, der skubber mellemhjulet ind og ligeledes selve mellemhjulets leje samt pulley'ens leje. Dernæst smøre disse med en dråbe olie - jeg tænker her symaskineolie. (olie til motor samt hovedleje/spindellejet er en anden historie.). Desuden ville jeg sikre mig, at mellemhjulets gummikant er rund og jævn. Jeg gav faktisk mit mellemhjul en yderst nænsom "kørsel" med smergellærred - bare lige for at "åbne kanten" en smule. Jeg tror, at det er KlausM, der ved noget om en lille skive, du kan placere enten under mellemhjulet eller under pulley'en eller begge steder - for at reducere støj yderligere - måske han læser med her og kan guide?

Når jeg sætter en TD124'er i gang uden pladetallerken, så kan jeg på de tre, som jeg har lyttet til, høre en ganske svag hvislen når jeg lægger øret tæt på begivenhederne - en støj, som jeg ikke kan komme til livs - og måske er dette et obligatorisk vilkår med en TD124?

Du skriver ikke noget om, om det er en mekanisk støj eller en elektrisk støj/lyd, du hører. Jeg er gået ud fra, at den støj, du hører er mekanisk.

Ved lidt søgning fx her på siden kan du måske finde flere gode tips til reduktion af støj forårsaget af transmissionen.


Edit: OK- KlausM havde allerede været inde over - så læser KlausM jo nok med :Thumpsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » søn 15. okt 2017 23:31

Selv om der nærmest altid er en del DIY / gør-det-selv over at sætte en Thorens TD124 i stand, så vælger jeg nu alligevel at sætte denne tråd over i "grammofoner"-forummet. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 19. okt 2017 02:17

Hej Klaus og Freddy - tak for inputs'ne!

Det er nemlig en træls mekanisk støj.

Jeg tror jeg starter ud med at prøve et nyt mellemhjul fra Audiosilente (Det bliver ikke lige nu, da gringotts reserverne er forbeholdt plint byggeriet). Det skulle være lidt af et vidundermiddel.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 19. okt 2017 02:19

Og så er det senere i dag - torsdag - at plintbyggeriet går for alvor i gang med træ og hele pivtøjet! (Forhåbentlig - måske der kommer noget uventet, men lad os håbe, at der ikke gør)

Jeg poster billeder og mere information senere i aften :).
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 19. okt 2017 21:35

Så gik plintbyggeriet for alvor i gang i dag:

Det hele startede med en tur i Silvan, hvor jeg var så heldig at finde en masse 21mm birke krydsfiner i deres restkasse til nærmest ingen penge (60 kr kom jeg af med for træet - enormt billigt!). Jeg fik efterfølgende en i silvans savværk til at save 5 stykker ud på 39,4 x 32,4 cm. Det kostede 100 kr, men det gjorde hele processen så meget lettere! Kan klart anbefales.

Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.58.22.png


Derefter tog jeg ned på Godsbanen, hvor der er et træværksted. Der gik jeg ellers i gang med at overføre min plan til træet. Der lærte jeg en hel masse tips og tricks til næste gang, jeg skal i gang. Det tog lidt tid at finde ud af, hvordan jeg lige gjorde det.

Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.58.31.png


Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.58.41.png


Så skulle jeg i gang med at skære - der fik jeg lige brugt en stiksav for første gang i mit liv med meget fine resultater.

Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.58.58.png


Efter at have brugt lang tid på at handtere en stiksav i gennem 5 plader begyndte det at tage form.

Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.59.09.png


Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.59.15.png


Min far, jeg lige havde glemt at nævne, var med til at hjælpe mig med værktøjet, da jeg er helt ny og jomfruelig på de fronter.

Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.59.23.png


Men nu var de egentlig allesammen skåret ud og klokken var også ved at blive lidt mange så jeg tog hjem. Nu mangler jeg bare at gøre den lidt finere at se på indeni, bore huller til armen og gevindstænger og putte noget pænt træ på siderne (har lige fået en mahogni planke helt gratis fra en i familien, der har med den slags at gøre). Den skal også have nogen fødder.

Den ser sådan her ud med min TD124:

Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.59.40.png


Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.59.47.png


Skærmbillede 2017-10-19 kl. 20.59.55.png


Der er målt op til hullerne til gevindstængerne, men de bliver først boret, når den er limet sammen.

Der skal også laves nogen nye og længere gevindstænger:

Skærmbillede 2017-10-19 kl. 21.00.02.png


På lørdag kommer der forhåbentligvis en med 10kg blyhagl til mig, og så bliver den rigtig tung!

Håber i nyder ferien og torsdagen!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Tonni » tors 19. okt 2017 21:50

En tanke. Boldter du værket fast? Eller forbereder du plint'en for mushrooms?

Ellers ser det pokkers godt ud! Hvor har du et godt netværk at trække på, og blive begavet fra! :)

Vedr støj fra mellemhjul. Der ligger nogle skiver under mellemhjulet disse skal være helt rene. Og måske et lille stykke gummi under for at dæmpe lidt. Cykelslange kan være en idé...

Hvor jeg glæder mig til at følge projektet videre! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 19. okt 2017 21:59

Tonni skrev:En tanke. Boldter du værket fast? Eller forbereder du plint'en for mushrooms?

Ellers ser det pokkers godt ud! Hvor har du et godt netværk at trække på, og blive begavet fra! :)

Vedr støj fra mellemhjul. Der ligger nogle skiver under mellemhjulet disse skal være helt rene. Og måske et lille stykke gummi under for at dæmpe lidt. Cykelslange kan være en idé...

Hvor jeg glæder mig til at følge projektet videre! :OLO:


Jeg forbereder den til mushrooms :cool1:

Mange tak! Det har jeg nemlig - er sygt taknemmelig for det. Jer herinde på vintage hifi forum er sgu et helt uundværlig netværk også!

Super - det vil jeg lige kigge på senere :).

Det gør jeg også ;)
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 19. okt 2017 22:42

Tonni... Det ser sgu ikke rigtigt ud! Vel?

Der mangler de der skiver, ikke?

Kan du anbefale et sted, hvor man kan købe en erstatning?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf his067 » tors 19. okt 2017 22:46

Det har du ret i. De mangler. Det er hårdtpapirskiver, men desværre ved jeg ikke om diameter
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Tonni » tors 19. okt 2017 23:17

Rigtigt, mangler skiver..!
Indre diameter er lige en anelse større end akslen, en tiendedel eller to.
Ydre diameter er ikke kritisk, men skal minimum være som ringen i svingarmen, og gerne en anelse større.
Tykkelsen tilpasses mellemhjulets anlæg mod trappeskiven.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Tonni » tors 19. okt 2017 23:18

Min kører med to meget tynde nylonskiver...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf hmt » tors 19. okt 2017 23:31

Flot plint! Prøv ar skrive til Audiosilente på ebay. Fik engang nogle skiver hos ham, men ved ikke om han stadig fører dem.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. okt 2017 00:08

Axeljespersen skrev:Bonsoir allesammen,

Jeg er desværre LANGT FRA så effektiv som Louis


aarrrhhh - du kommer vist tæt på :thumbsup:

flot præsentation af din proces!!

Det bliver spændende at se det færdige resultat - jeg tror, at det projekt er i gode hænder :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » fre 20. okt 2017 02:13

Mange tak for de fine ord - jeg vil prøve at få skaffet sådan nogen, selvom det ser lidt sort ud...

Fredmarantz skrev:
Axeljespersen skrev:Bonsoir allesammen,

Jeg er desværre LANGT FRA så effektiv som Louis


aarrrhhh - du kommer vist tæt på :thumbsup:

flot præsentation af din proces!!

Det bliver spændende at se det færdige resultat - jeg tror, at det projekt er i gode hænder :-)

Vh
Freddy


Haha, mange tak.

Jeg mangler dog stadig evnen til at kunne kigge på et stykke træ og det i det næste øjeblik er blevet til et par flotte højtaler kabinetter ;)

Mange tak igen ;)
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster