Axels TD124 projekt

Analog når det bedst

Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » ons 11. okt 2017 20:47

Bonsoir allesammen,

Jeg skal igang med at bygge en plint til en flot TD124 mk1, som jeg købte i sidste uge (der kommer billeder op senere af den). Jeg er desværre LANGT FRA så effektiv som Louis, men jeg håber, at jeg kan gøre selve krydsfiners inderkernen færdig i ferien, hvor jeg har skemalagt 10 timer cirka til det.

Som et hvert andet godt projekt, er det godt at have nogen tegninger, som man kan følge. Der findes desværre ingen tegninger på nettet til at bygge en masse plint til en TD124, så jeg har brugt lidt tid på at tegne ovenpå en meget fin tegning jeg fandt på nettet for at få en ide, om hvordan det kommer til at se ud. Jeg har brugt et billede af en færdigbygget masse plint som inspiration.

I de næste par dage printer jeg den originale tegning ud på a3 (edit: den kan åbenbart ikke være på et a3 papir, så det bliver a2 eller a1 - det bliver stort ;)) og tegner det pænt over, og det bliver så min endelige skabelon.

Plinten kommer til at blive bygget som en lagkage i 5 gange 18/20 mm krydsfiner. Alt det der er indeni de røde figurer skal fjernes. De lilla'e cirkler skal - muligvis - fyldes ud med blyhagl for at give den noget vægt. Hullerne på det femte lag skal bruges til udluftning. Der kommer til at være en IEC plug bagpå i plinten samt et hul til ledningsudtag til signalkablerne fra armen.

Hvis krydsfiners inderkernen bliver flot og vellydende, kommer der noget cocobolo eller noget andet sjovt på siderne for at gøre den pænere på et senere tidspunkt.

Armen bliver til at starte med en SME 3009 på et ikke-så-pænt mdf armboard. Jeg skal lige finde en måde at lave et nyt i efterårsferien til min Ortofon AS212. Der skal senere laves et i samme træsort som pyntesiderne.

Kom gerne med inputs til alting!

Bedste hilsner,

Axel der glæder sig til at se den færdig.


Her er tegningerne:

I denne ulogiske orden:
Vi starter fra bunden og fortsætter så kronologisk.
Sidste tegningen er original tegningen, jeg har tyvstjålet fra internettet.

(2 af tegningerne er ens)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » tors 12. okt 2017 00:01

Hej Axel!

Dejligt at se en sådan enthusiasme - og det skal nok blive en fin plinth. :thumbsup:

Jeg har aldrig selv prøvet at bygge en plinth som den du skal i gang med - :oops: så jeg har ikke de store inputs til dit interessante projekt.

Jeg vil dog lige lufte en lille bekymring, som jeg tænker, at du bør være opmærksom på - og det er udluftningen til motoren. Den (motoren) bliver altså temmelig varm og jeg er ret sikker på, at det er en motor, som du gerne vil passe på :shock: og derfor tror jeg, at tilstrækkelig udluftning vil være en rigtig god ting.
Måske er jeg for nervøs omkring dette emne - men det er jeg så....

På side 6 i "Tonni's projekt Thorens" diskuteres motortemperaturen .......

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.p ... =tonni%27s

I denne tråd diskuteres mit eget fund (TD-124 mkI) for snart et års tid siden.....

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.p ... forretning

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 12. okt 2017 00:48

Hej Freddy!

Åh ja, det er også lige kommet til min bevidsthed - den er alt for dyr til at holde på dødens rand!

Jeg tænker at jeg i stedet for alle de grimme små cirkler jeg har tegnet på 5. lag, laver en åbning som på 4. og 3. lag. På den måde får den næsten lige så meget luft som i en ortofon plint. Det må være tilstrækkeligt tænker jeg :).

BTW, jeg er ret misundelig på dit fund! Det er jo en gylden tidslomme uden lige ;).

Hilsen Axel
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » tors 12. okt 2017 01:00

Ja- luft omkring motor, men også, så luften kan slippe ind/ud - altså en art ventilation, vil jeg mene.

Ja- mit fund er fuldstændig skørt, jeg er vel i virkeligheden ikke rigtigt kommet mig helt endnu. Nu står pladespilleren og snurrer lystigt i mit anlæg i stuen - og det lyder dejligt og den synes helt driftsikker.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Elektronik » tors 12. okt 2017 09:07

Hvis der er plads, så brug en mikro centrifugalblæser fra en skrællet laptop. og juster med seriemodstand, således at blæseren køre så langsomt at den er støj/sus fri. ;)
Så bliver den LP motor aldrig varm pga. stillestående luft. :cool1:
Elektronik
 

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 12. okt 2017 12:22

Fredmarantz skrev:Ja- luft omkring motor, men også, så luften kan slippe ind/ud - altså en art ventilation, vil jeg mene.

Ja- mit fund er fuldstændig skørt, jeg er vel i virkeligheden ikke rigtigt kommet mig helt endnu. Nu står pladespilleren og snurrer lystigt i mit anlæg i stuen - og det lyder dejligt og den synes helt driftsikker.

Vh
Freddy


Hvad måtte du egentlig bøde for den? Det fremgik vidst ikke i tråden - måske fordi de stadig har en vis mængde pli selvom nysgerrigheden melder sin ankomst ;)

Elektronik skrev:Hvis der er plads, så brug en mikro centrifugalblæser fra en skrællet laptop. og juster med seriemodstand, således at blæseren køre så langsomt at den er støj/sus fri. ;)
Så bliver den LP motor aldrig varm pga. stillestående luft. :cool1:


God ide! Der er helt sikkert plads - Jeg er ikke en haj til elektronik og lignende, så hvis du kan/vil hjælpe mig vil det være meget værdsat!
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf ferr31 » tors 12. okt 2017 15:30

Hej hvis du lægger mærke til det taler Freddy aldrig priser/penge :p
Hvis man selv synes man har gjort et godt køb kommer det vel i bund og grund
heller ikke andre ved hvad man har betalt ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Sorenki » tors 12. okt 2017 15:44

ferr31 skrev:Hej hvis du lægger mærke til det taler Freddy aldrig priser/penge :p
Hvis man selv synes man har gjort et godt køb kommer det vel i bund og grund
heller ikke andre ved hvad man har betalt ;)

Jeg er enig - om noget er "dyrt" / "billigt" er op til køberen - prisen er tit meget ligegyldig når det handler om "fund" af denne kaliber. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf spuncut » tors 12. okt 2017 21:13

Det skulle da også undre mig rigtigt meget om det skulle lykkes at få lusket prisen ud af Freddy ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » tors 12. okt 2017 23:10

Nu synes jeg i al fredsommelighed, at vi skal lade tråden være dedikeret til Axels proces med at bygge en god og flot plinth til sin TD124'er.

Nedenstående skrevet udelukkende som private mig og er ikke nødvendigvis et redaktionelt synspunkt ;) :

For lige at runde mystikken omkring mig og prisen på den TD124, som jeg fik snuset op, så vil jeg ikke oplyse det. Ganske som SørenKI så smukt udtrykte det, så vil jeg mene, at priser er relative ift. hvor meget en given person ønsker en given ting. Jeg er sikker på, at jeg gerne ville give 10 gange så meget for en gl. Marantz 2245 som fx SørenKI ville. (undskyld jeg bruger dig som eksempel her, SørenKI, men det var måske nærliggende. ;) )

Priser er for mig ikke engang sekundære her på et VintageHifi-forum, hvor det for mig handler om udstyret og dets egenskaber - historie/anekdoter - service - hjælpsomhed. - og ikke om handelen/priser.

Jeg kunne have fået den TD124'er for 500 kroner - fundet den i en skraldespand - eller betalt 50.000 for den. Det gør IMO ingen forskel - det er stadig sådan én.

Tilbage til Axel's TD124 og plinth-projektet. :thumbsup:
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 12. okt 2017 23:14

ferr31 skrev:Hej hvis du lægger mærke til det taler Freddy aldrig priser/penge :p
Hvis man selv synes man har gjort et godt køb kommer det vel i bund og grund
heller ikke andre ved hvad man har betalt ;)


Jeg kan ikke dig andet end ret.

Sorenki skrev:
ferr31 skrev:Hej hvis du lægger mærke til det taler Freddy aldrig priser/penge :p
Hvis man selv synes man har gjort et godt køb kommer det vel i bund og grund
heller ikke andre ved hvad man har betalt ;)

Jeg er enig - om noget er "dyrt" / "billigt" er op til køberen - prisen er tit meget ligegyldig når det handler om "fund" af denne kaliber. ;)


Enig! Jeg kunne dog godt bruge en pris til at dulme min svimlende misundelse lidt ;). Men selvom man så havde 20 af de lange, er det stadig mega svært at finde sådan en gylden tidslomme! Det er langt fra hver dag man støder på sådan et flot lot!
Senest rettet af Axeljespersen tors 12. okt 2017 23:17, rettet i alt 1 gang.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tors 12. okt 2017 23:16

Fredmarantz skrev:Nu synes jeg i al fredsommelighed, at vi skal lade tråden være dedikeret til Axels proces med at bygge en god og flot plinth til sin TD124'er.

Nedenstående skrevet udelukkende som private mig og er ikke nødvendigvis et redaktionelt synspunkt ;) :

For lige at runde mystikken omkring mig og prisen på den TD124, som jeg fik snuset op, så vil jeg ikke oplyse det. Ganske som SørenKI så smukt udtrykte det, så vil jeg mene, at priser er relative ift. hvor meget en given person ønsker en given ting. Jeg er sikker på, at jeg gerne ville give 10 gange så meget for en gl. Marantz 2245 som fx SørenKI ville. (undskyld jeg bruger dig som eksempel her, SørenKI, men det var måske nærliggende. ;) )

Priser er for mig ikke engang sekundære her på et VintageHifi-forum, hvor det for mig handler om udstyret og dets egenskaber - historie/anekdoter - service - hjælpsomhed. - og ikke om handelen/priser.

Jeg kunne have fået den TD124'er for 500 kroner - fundet den i en skraldespand - eller betalt 50.000 for den. Det gør IMO ingen forskel - det er stadig sådan én.

Tilbage til Axel's TD124 og plinth-projektet. :thumbsup:


Jeg kender ikke helt til husets regler endnu, da jeg stadig er helt ny herinde - du må undskylde, hvis jeg stak næsen for langt frem :? !

Men ja, tilbage til mit projekt :). Forvirrende tråd efterhånden :)
Senest rettet af Axeljespersen tors 12. okt 2017 23:40, rettet i alt 1 gang.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Fredmarantz » tors 12. okt 2017 23:28

Der er ingen "husregler" om dette - det var min helt og holdent private udgydelse.

Du stak ikke næsen for langt frem - det er din tråd, så jeg tænker, at det selvfølgelig var helt på sin plads at du spugte lidt. Det var jo egentlig også mig, der "afsporede" det lidt ved at linke til mit fund :oops: .

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » fre 13. okt 2017 18:44

Lille update:

Da jeg fandt ud af, at skabelonen skulle printes i a2 kiggede printeren opgivende på mig, så jeg besluttede mig for at gå ned i det lokale kopicenter... for det første var sælgeren enormt irriterende og for det andet ville de have lidt over 300 kr for et a2 papir i normal printerpapirs kvalitet med lidt tryk på (hvor de ikke kunne garantere for at det ville passe med målene på tegningen), så jeg takkede for ekspeditionen og gik tomhændet ud af butikken.

Jeg gik i gennem Bruuns Galleri på vej hjem og tænkte at jeg selv kunne tegn den, så jeg købte noget karton i bog og ide, og nu er jeg så igang med at tegne en selv udfra de mål, der er oplyst på tegningen. Skal lige sikre mig, at de 4 huller passer til min td124 :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Axeljespersen fre 13. okt 2017 19:07, rettet i alt 1 gang.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » fre 13. okt 2017 19:05

Ups, jeg er en klump.

To af "krydserne", der skal bruges til at bore ned i plinten til de der gevindstænger, passede - dem til venstre. De to til højre er tegnet forkert, da jeg har målt 21.5 mm udfra den forkerte linje, men det er rettet nu.

"Fortsæt fremad", familien Robinson :P
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: TomO og 38 gæster