SME 3009R

Analog når det bedst

Re: SME 3009R

Indlægaf his067 » fre 10. nov 2017 19:32

Det har de også i en Schick arm, så jeg tror godt nok at det er et problem som Ortofon og andre deler
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » lør 11. nov 2017 20:00

Så fik jeg sat den ene op til test med den spøjse fatning. Nu skal der lyttest lidt - hvis jeg overhovedet kan høre forskel. Jeg kan dog konstatere at den er lækker at indstille!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf hmt » lør 11. nov 2017 20:53

Bliver spændende at høre hvad du siger til den.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: SME 3009R

Indlægaf Fredmarantz » lør 11. nov 2017 21:33

Fredmarantz skrev:Jeg har 2 og kan melde lidt til dig senere, hvis du synes (det gør du jo nok) :-)

Vh
Freddy


Louis og Henrik, jeg har nu lyttet lidt på min ene af de to i øvrigt identiske SME 3009R, som jeg har. Jeg må sige at jeg ikke rigtigt kan skrive noget om lyden, som jeg tror, at I kan bruge. Det lyder jo rigtig fint og der egentlig ikke noget at udsætte på noget.

Problemet i disse typer af sammenligning af arme, er, at jeg jeg ikke bruger samme pick-up
Riaa og opsætning som jer. Desuden står tingene i et andet lokale end jeres. Desuden er det svært for mig (nærmest umuligt) sådan lige at kunne skifte A-B mellem to (næsten) identiske set-up's. Jeg har kun én DL-160, som er den pick-up, som jeg bruger i dette forsøg. Der er mange medspillere i sådan en bedømmelse. Desuden er jeg ikke så "velhørende", at jeg kan sige ret meget om den øverste diskant osv....

Dog kan jeg sige, at min SME3009R - pick-up - værk kombi efterlader lyden "klaverfast" og ret flot og jeg får ingen trang til at korrigere for noget. Dette kunne tyde på, at min armresonans, i dette tilfælde, ligger godt. Jeg kan jo så bare sætte det lidt forkert op og så ryger armresonansen,men det kan man jo ødelægge med enhver god arm.

Tilføjelse: Den tid, det tager mig at skifte pick-up'en over i en standard 3009 - vil nok gøre, at jeg ikke nøjagtigt husker, hvad jeg hørte på den kombination, som jeg lyttede på tidligere. (minimum en times tid med opsætning og det hele.)

Yderligere tilføjelse: Min opsætning til dette forsøg var Strathclyde STD305D - med 3009R samt DL-160 - sat igennem Marantz 7 og videre ud i luften. DL-160 er en high output MC, derfor ingen step-up.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » søn 12. nov 2017 09:35

Fredmarantz skrev:
Fredmarantz skrev:Jeg har 2 og kan melde lidt til dig senere, hvis du synes (det gør du jo nok) :-)

Vh
Freddy


Louis og Henrik, jeg har nu lyttet lidt på min ene af de to i øvrigt identiske SME 3009R, som jeg har. Jeg må sige at jeg ikke rigtigt kan skrive noget om lyden, som jeg tror, at I kan bruge. Det lyder jo rigtig fint og der egentlig ikke noget at udsætte på noget.

Problemet i disse typer af sammenligning af arme, er, at jeg jeg ikke bruger samme pick-up
Riaa og opsætning som jer. Desuden står tingene i et andet lokale end jeres. Desuden er det svært for mig (nærmest umuligt) sådan lige at kunne skifte A-B mellem to (næsten) identiske set-up's. Jeg har kun én DL-160, som er den pick-up, som jeg bruger i dette forsøg. Der er mange medspillere i sådan en bedømmelse. Desuden er jeg ikke så "velhørende", at jeg kan sige ret meget om den øverste diskant osv....

Dog kan jeg sige, at min SME3009R - pick-up - værk kombi efterlader lyden "klaverfast" og ret flot og jeg får ingen trang til at korrigere for noget. Dette kunne tyde på, at min armresonans, i dette tilfælde, ligger godt. Jeg kan jo så bare sætte det lidt forkert op og så ryger armresonansen,men det kan man jo ødelægge med enhver god arm.

Tilføjelse: Den tid, det tager mig at skifte pick-up'en over i en standard 3009 - vil nok gøre, at jeg ikke nøjagtigt husker, hvad jeg hørte på den kombination, som jeg lyttede på tidligere. (minimum en times tid med opsætning og det hele.)

Yderligere tilføjelse: Min opsætning til dette forsøg var Strathclyde STD305D - med 3009R samt DL-160 - sat igennem Marantz 7 og videre ud i luften. DL-160 er en high output MC, derfor ingen step-up.

Vh
Freddy


Hej Freddy - jeg har også selv fået lyttet lidt til min ene her. Jeg kan heller ikke sige ret meget om lyden. Jeg kan ikke monterer to arme på min pladespiller som den ser ud nu, og jeg har heller ikke to ens pickupper eller stepupper. Så det bliver et lidt mudret billede at lave en sammenligning. Musikken lyder dog godt, både med 3009R og 3012 som jeg sædvanligvis bruger. Jeg kan endnu engang konstatere at den er meget dejlig at betjene og justerer. Ingen af mine pickupper er tunge nok til at have subloddet monteret, så det røg af.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf X-ray » søn 12. nov 2017 11:59

Louis skrev:Så fik jeg sat den ene op til test med den spøjse fatning.....

Præcis sådan som jeg ville beholde den - om den var min - og den måske gode historie ikke forsvinder.
En unik udgave... - bortset lige fra den anden.

"fodre svin med" = "mange af" ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: SME 3009R

Indlægaf Sorenki » søn 12. nov 2017 17:07

X-ray skrev:
Louis skrev:Så fik jeg sat den ene op til test med den spøjse fatning.....

Præcis sådan som jeg ville beholde den - om den var min - og den måske gode historie ikke forsvinder.
En unik udgave... - bortset lige fra den anden.

"fodre svin med" = "mange af" ;)

Jeg kan se jeg har misforstået armenes “funktionsdygtighed” - og din kommentar X-Ray.
Min eneste anke går på historien som vi ikke kender - kunne være spændene at få belyst om muligt.
Jeg ser fortsat intet problem i at “gøre dem
Originale” men den nye “sjove” fatning skal ikke smides væk.

Jeg misforstod “fodre svin med” som “så mange af dem at de ikke er noget ved” ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » søn 12. nov 2017 21:36

Jeg er også stadig selv uafklaret omkring om jeg skal bruge x-antal kroner på at skifte fatningen når de nu faktisk fungerer og måske har en god historie (er der nogen der har en kontakt til nogen ved Ortofon i formodentligt 80’erne?) a den billedværk sjov af få be- eller afkræftet.

Med hensyn til om jeg bør skiftet den så synes jeg der er mange for og imod så jeg kan ikke helt blive klog på det.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf hificlassic » søn 12. nov 2017 23:28

Hvis det virker nu, så lad være med at skifte det
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: SME 3009R

Indlægaf Fredmarantz » tirs 14. nov 2017 01:00

Jeg tror godt, at jeg kan følge X-ray og flere...

Jeg begynder også, efter at have set din ene 3009R-arm med påmonteret headshell, at hælde til at du kunne/burde bevare den, som den er. Der er ingen evidens for, at den er blevet hverken ringere eller bedre med den "nye" monteringsteknik, men ét er sikkert...Ved at beholde dens "custom-mount" på, vil kendere studse over dette og spørge - hvorefter du får lejlighed til at fortælle den mulige historie. Vi ved jo ikke, om det nu også forholder sig sådan, men der er en ret stor sandsynlighed for det - du kunne jo evt. spørge sælger, om han ved noget? Kan man mon spørge Ortofon?

Der ligger et par dilemmaer gemt i dette.

- Vil du lave den "SME-original"?
- vil du beholde dens mulige historie og fortælling?
- Vil du have den til at spille bedst muligt efter din smag? (her kan eksperimenter komme på tale)

Hvis du laver dette til "SME-original" - så er det ikke så let at reversere til "Ortofon-historisk" - jeg tror, at jeg ville vælge det Ortofon-relationen (hvis det altså ER rigtigt?).
Hvis de mangler riderweights og forkabling- vil jeg dog reetablere dette - det giver vel nærmest sig selv.

Jeg har været lidt heldigere med mine B&O-historiske arme (alm. 3009 Imp) - da de to B&O-eksperiment-headshells bare uden videre lod sig afmontere og jeg kan montere dem igen anytime i SME standardfatningen - jeg har taget billeder. Pt. sidder begge B&O-headshells på armene - men jeg kan nemt skifte rundt - og tilbage igen.

Du gør selvfølgelig som du vil, Louis - vi leverer bare vore indspark. Det er nogle flotte og lækre arme under alle omstændigheder, synes jeg. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » tirs 14. nov 2017 11:40

Jo mere jeg nu har gået og tænkt over det - jo mere hælder jeg til at beholde de her fatninger, måske se om jeg få dem pudset helt op. så de kommer til at stå lidt pænere. Originale R-fatninger koster over 2.000,- Og det nægter jeg simpelthen at betale for den. Så helt originalt bliver det aldrig, hvis jeg gøre noget bliver det fatninger fra AudioSilente.

Den arm der mangler Rider og kontravægt har Søren overtaget - Og jeg har sendt min arm nummer 2 til en dygtig metaldrejer der er igang med at kopiere vægtene og de forskellige mekanismer, så der kan kommer en fungerende arm ud af det. Om end ikke original, men væsentligt billigere end de 3500,- delene koster ved sme.

Det minder mig jo lidt om de her B&O Thorens du har - Disse fatninger kan dog også uden videre afmonteres, som en almindelig sme fatning. Jeg kan skyde et billede ved lejlighed.

Umiddelbart hælder jeg til at beholde dem som de er.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf Sorenki » tirs 14. nov 2017 12:11

Jeg er jo i den "heldige" situation at min arm skal have ny fatning og rewires i samme omgang - det gør at den kan blive original (som jeg kan lide det ;) ) - selvom vi kopiere armvægt som en start, så er min langsigtede plan at den skal blive så original som muligt, over tid.

Jeg synes det er en god beslutning, hvis det virker! - omend jeg stadigvæk synes at man jo "bare kan montere en original fatning" uden nødvendigvis at ødelægge historien - så længe du beholder den fatning du har i dem nu, kan de jo monteres/tages af efter behov.
Uanset hvad så er det vigtigste jo at det virker og lyder godt :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » lør 18. nov 2017 08:18

Tid til en Update.

Jeg har snakket med ham jeg købte armene af, og det er rigtigt at disse arme stammer fra Ortofon, både de 2 jeg har tilbage, den Sorenki har og Hmt’s stammer fra ortofons testcenter - de har formodentligt siddet på thorens td-126’ere. Det hele er på et tidspunkt blevet smidt i elektronikbure på ortofons lager, stået en årerække, for så til sidst at blive givet til sælgeren. Så det er historien på dem - ergo, de beholder deres spøjse fatninger.

På fronten med SorenKi’s arm er der ved at blive drejet lodder. Jeg har lige fået de første billeder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf Sorenki » lør 18. nov 2017 10:39

Det ser bare bragende godt ud! - og fedt med historien om Ortofon, og vigtigt den blev bekræftet :)
Nu overlader det så bare mig til at løse mysteriet med den forniklede overflale ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » lør 18. nov 2017 22:55

Sorenki skrev:Det ser bare bragende godt ud! - og fedt med historien om Ortofon, og vigtigt den blev bekræftet :)
Nu overlader det så bare mig til at løse mysteriet med den forniklede overflale ;)


Ellers må du leve med det i blank;-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster