polyphon collaro rc 456 Brum

Analog når det bedst

Re: polyphon collaro rc 456 Brum

Indlægaf Helikon » ons 13. dec 2017 23:57

Helikon skrev:
Andrea skrev:
Helikon skrev:har da glemt og tage billeder.
her er de.


Billedet af ledningerne, hvad er det for ledninger? specielt den grå - er det netledningen?


Ja den grå er netledningen.
Jeg satte en ny på da den gamle var temmelig ødelagt.
Det er så en med jord på så det skulle være mere sikkert.

Den sorte er ledningen til lyd.
Den går jo så direkte fra pickupen



Hmm, de sidder godt nok tæt på hinanden, så at 50 HZ fra nettet bliver overført til signal ledningerne og dermed kommer der brum, så det er nok en god ide om de kan flyttes længere væk fra hinanden, det er netledningen der må flyttes og i den forbindelse må der laves en anden afbryder til motoren, for det er en af dem der starter når armen flyttes ikke ?


Jeg har fået rodet rundt på noget. Glem det med ledningerne og en anden afbryder, jeg må have været fuld da jeg skrev det.

X-ray's foreslag er væsentlig mere gennemtænkt.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: polyphon collaro rc 456 Brum

Indlægaf Andrea » tors 14. dec 2017 20:20

Andrea skrev:
X-ray skrev:Syntes der er ting som ikke passer sammen, når der ses på det første af de 2 billeder. Så lige lidt inputs herfra.... ;)
Det er tydeligt, at der har siddet en ledning/skærm på chassis på det øje, som samtidig holder det grå signal-kabel. Måske er det den, som nu sidder 'i toppen' ved skruen - sammen med den sorte signal skærm... men er der forbindelse mellem de 2 punkter...?
Håber vi er enige om, at den bladfjeder(funktion) man ser - sidder for at kortslutte signal i 'stop' mode.
Det er vel en mono-pickup - men den sorte signal-ledning er stereo... hvordan er det forbundet til din forstærker..?
Tror det ville være smart, hvis man tegnede diagrammet....
http://oldtech.net/TT.html

Hilsen X-ray


så prøvede jeg og lodde en ledning fra stel til det lille øje på chassis.
nu brummer den indtil jeg sætter stikket i men kun når det er med jord på kontakten.
hiver jeg stikket ud brummer den igen.
altså når den nu spiller er det jo så uden brum. godt nok.
man kan hurtigt overse noget. havde slet ikke set det var et punkt der.
troede bare at det var stel på den øverste hvor stel var sat loddet på.
ja nu spiller den så helt fin.

mange tak for hjælpen. godt der er jord i stikkontakten men ellers skulle den vel bare havde sat på et andet sted.

prøvede og tage et andet billede af forbindelsen men det er ikke helt let og få alt med.
kan ikke forstå hvorfor der går 2 signal ledninger fra en mono pickup. den er godt nok vendbar men den spiller kun i den ene højtaler.

så kan jeg få den bygget tilbage i skabet igen og så kan den bruges.
har også nogle der skal overspilles til digitale medier.
helt sjovt med sådan en gammel fin pladespiller.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: polyphon collaro rc 456 Brum

Indlægaf Andrea » ons 27. dec 2017 19:39

det virker åbenbart fint nu det hele.

hvad gør man enlig hvis man ikke har jord i stikkontakten.
sætter jeg den til uden jord brummer den højere ne musikken men så snart jord ledningen er med så er det helt rent og brum frit.

den anden alm. gramarfon jeg har er det samme.
brum brum men der er sådan et 3 benet stik i så har aldrig lagt mærke til at den brummede da jeg jo kun har kørt med 3 benet stik.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: polyphon collaro rc 456 Brum

Indlægaf rørglad » fre 29. dec 2017 09:41

Det har været lidt vanskeligt at følge udviklingen i dette fejlretningsforløb, men når enden er god er alting jo godt :-)
Og det er det jo så alligevel ikke med den anden alm. grammofon, som har tre stik og ikke har brummet før?
Uden at forholde mig til de de viste illustrationer, som jeg ikke kan tyde, vil jeg bare beskrive hvordan brumproblemer undgås:
DER MÅ KUN VÆRE ET PUNKT, HVOR SIGNALETS NUL-LEDNING ER LAGT SAMMEN MED STEL! og det bedste sted er ved forstærkerens indgang.
D.V.S at grammofonens stel (incl motor stel) føres i en særskilt ledning (eller via skærmstrømpen) frem til forstærkeren, hvor forstærker stel, grammofon stel, skærm og signal nul lægges sammen. Det sker enten ved en stel "finger skrue" til den løse ledning ved siden af stikket, eller indbygget i stikket.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: polyphon collaro rc 456 Brum

Indlægaf X-ray » fre 29. dec 2017 14:38

Den Blå ledning er den som 'rørglad' kalder Signalets Nul-ledning. Alt det gule er skærm..! (sådan tror jeg det må være)
Du kan ikke køre med det der sorte stereo-kabel som du gør - dér skal den hvide og røde sættes/loddes sammen. Det vil sige, at det også skal strikkes anderledes sammen end det er nu... ;) Således at du ender med, at få 2xmono ud.
Håber det giver mening.

Godt Nytår - X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: polyphon collaro rc 456 Brum

Indlægaf Andrea » ons 3. jan 2018 20:45

jeg få åbenbart ikke mail om at der er besvarelser og har derfor glemt det men nu huskede jeg og kikke.

altså alt gul læsses sammen og ligges til stel til forstærker og den blå samlet med den røde og hvide til forstærkeren.
ved bare så ikke lige hvad den røde er til.
de gik på den gamle ledning særskilt op til en 5 polet din stik men det kan være det var samlet i forstærkeren i gamle dage.
den er jo beskemt ikke ny mere så de har nok ledet ting anderledes dengang.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: polyphon collaro rc 456 Brum

Indlægaf X-ray » ons 3. jan 2018 22:02

Jeg ville prøve....
Den tynde røde - sammen med de to ledere(rød og hvid). Den tynde blå - sammen med skærm(gule).
De gule ledninger vil normalt være skærm på den originale ledning, hvor der har været 5-polet stik. Men det er der jo ikke på den nye sorte ledning - derfor må dette være det næstbedste.
Så er der jo den kontakt der kortslutter signal i stilling OFF. Den skal være mellem den tynde blå og tynde røde.

Jeg har prøvet at finde en tegning der illustrerer det - dog uden held...
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster