Mantra sound

Analog når det bedst

Mantra sound

Indlægaf hifibacillen » ons 15. nov 2017 01:47

Jeg har det sidste halve år investeret i forskellige mc stepup/ stepup trafo og riaa og pickup
Så når jeg engang får pladespilleren tilbage fra rep kan danne mig et indtryk af hvad jeg bedst kan lide
lydmæssigt.

Bla. har jeg fået fat i en ældre riaa og rørbaseret mc stepup fra Mantra sound noget dansk produceret af
Lars Wester.
Men det er næsten umuligt at finde info om mærket og der er ændret noget i mc stepup den er oprindeligt med fire rør men det ser ud til at der ændret lidt i den så der kun er to rør i den nu.
Mener den er oprindeligt bygget over fire ecc 83 rør.

Ved ikke om nogle røreksperter herinde ud fra billede kan fortælle mig hvad der lavet så den køre med to istedet for fire rør, da den gerne skulle tilbage i original stand.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Mantra sound

Indlægaf his067 » ons 15. nov 2017 08:35

Uden at kende spor til denne RIAA tror jeg umiddelbart at de ekstra sæt rørfatninger er hvor du indstiller impedansen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mantra sound

Indlægaf mcs_5 » ons 15. nov 2017 10:45

his067 skrev:Uden at kende spor til denne RIAA tror jeg umiddelbart at de ekstra sæt rørfatninger er hvor du indstiller impedansen.

Det stiller man jo på DIP-switches - som der står på den gule lap.

Det er ben 4 og 5 der er luset sammen, så det skal nok få glødestrømmen frem til de forreste rør. Jeg tvivler på, der skal være mere end to rør. Om det så er en specialversion, eller noget hjemmeombyg, er jo lidt svært at gætte...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Mantra sound

Indlægaf hifibacillen » ons 15. nov 2017 17:51

På fronten står der det er en 4 rørs stepup.
Hvis du klikker på det første billede.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Mantra sound

Indlægaf mcs_5 » ons 15. nov 2017 19:21

hifibacillen skrev:På fronten står der det er en 4 rørs stepup.

Ja, og? Det svarer vel ikke på spørgsmålet, om Mantra har bygget en specialversion, eller om nogen andre har pillet.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Mantra sound

Indlægaf hifibacillen » ons 15. nov 2017 21:13

Men tænker nu mere på at hvis de havde bygget en speciel version med to rør så ville der vel ikke stå at den var med fire rør på fronten.
Men er det så simpelt at man bare kan fjerne de to lus der lavet og sætte rør i istedet i de to tomme rørsokler, er ikke så meget inde i sådan noget.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Mantra sound

Indlægaf his067 » ons 15. nov 2017 22:05

Men hvor er dip-switchene?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mantra sound

Indlægaf mcs_5 » ons 15. nov 2017 22:16

hifibacillen skrev:Men tænker nu mere på at hvis de havde bygget en speciel version med to rør så ville der vel ikke stå at den var med fire rør på fronten.

Det koster penge, at få lavet en ny front. Hvis een kunde har bestilt en specialversion, får man jo ikke lige lavet 20-30 nye fronter med specialtryk...

Men er det så simpelt at man bare kan fjerne de to lus der lavet og sætte rør i istedet i de to tomme rørsokler, er ikke så meget inde i sådan noget.

Det kan du ikke - der skal ændres noget andet også.

his067 skrev:Men hvor er dip-switchene?

De er synlige på billedet - hvis du kigger nøje efter :)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Mantra sound

Indlægaf Sorenki » ons 15. nov 2017 22:20

mcs_5 skrev:
his067 skrev:Men hvor er dip-switchene?

De er synlige på billedet - hvis du kigger nøje efter :)

Lige bag ved rørene ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Mantra sound

Indlægaf hifibacillen » ons 15. nov 2017 22:35

Her er lige et par billeder mere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Mantra sound

Indlægaf oniel » man 7. aug 2023 17:05

Jeg tillader mig at tage denne næsten 6 år gamle tråd op igen.
Det skyldes at jeg er kommet i besiddelse af en tilsvarende (ikke den samme) Mantra Sound "four tubes moving coil preamp. mc4"
Som i det tidligere indlæg er mc-forstærkeren ændret/modificeret fra 4 rør til 2.
Før jeg går i gang med "reverse engineering" efterlyser jeg her et diagram, gerne på både den oprindelig version og den ændrede.

På forhånd tak.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
oniel
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 okt 2020
Lokalitet: Skanderborg

Re: Mantra sound

Indlægaf pqrannes » tirs 8. aug 2023 11:23

Til lykke med apparatet.

Noget siger mig at jeg via Louis har købt den riia/stepup som trådstarter præsenterer her.

AQRannes og jeg rodede på et tidspunkt med at få den op og køre, men kom ikke videre.

Den af min/vores var vist også ført tilbage til 4 stk. rør (af triode-Kurt), men jeg husker det sådan at det var ecc88-rør; måske husker jeg forkert.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mantra sound

Indlægaf Tonni » tirs 8. aug 2023 19:45

Kan ikke lade være med at tænke på om spørgsmålet, om to/fire rør, ikke er om gain?
To rør giver lavt gain, til eks.v. DL103, eller andre relativt højtråbende MC'erew
Mens fire så giver mere gain, eks.v. til Ortofon MC20 (Mk.II) eller andre low output pick-up'er.
Samt om ikke de røde modstande er lavet svævende, for relativt let at kunne skifte mellem disse options..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Mantra sound

Indlægaf his067 » tirs 8. aug 2023 20:35

Er det ikke nemmere at spørge Lars Vester https://mantra-sound.dk/ ?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mantra sound

Indlægaf oniel » tirs 8. aug 2023 21:00

Har (selvfølgelig) prøvet at spørge via kontakt formularen på mantra-sound.dk
Fik intet svar - Ser heller ikke ud til at hjemmesiden bliver opdateret.

mvh. Ole Nielsen
oniel
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 okt 2020
Lokalitet: Skanderborg

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 40 gæster