Brum fra Beogram 4000.

Analog når det bedst

Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf rohmann » tors 30. nov 2017 11:30

Hej alle.

Tak for en super fed side hvor man kan hente uanede mængder af information om Hifi.
Jeg har erhvervet en Beogram 4000 som via en RIAA-I Amplifier Type 30012729 købt hos Radio og Tv eksperten, er tilsluttet mit Beovision 14-55 i Phono In (minijack tilslutning af analog lydkilde).
Når jeg spille høj musik er der i de stille passager megen brum. Nu har jeg læst mange inlæg og alle foreslår at pladespilleren skal jordes med Riia forstærkeren, dvs. jeg troede at der var stel i det Din stik der kommer fra pladespilleren og ind i riia forstærkeren? Fra forforstærkeren bruger jeg et Minijack kabel, jeg kunne bruge et Din-Minijack men det ville vel ikke gøre en forskel? På min forforstærker er der ikke mange muligheder for at skrue en stel ledning på den, er der nogen der har en ide :?

Mvh Rohmann.
rohmann
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 nov 2017
Lokalitet: Varde

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf mcs_5 » tors 30. nov 2017 20:15

Hvis din RIAA har DIN-bøsning i indgangen, har du den stelledning der skal til.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf cdp » fre 1. dec 2017 18:44

Din riaa har power/data link 7 pin - din-stik på 4000 er 5-benet (formoder jeg) - kan det evt. lave ballade?
Prøv din grammofon af på en Beomaster eller lign. med 5 pin din phonindgang, så ved du hvor brum opstår.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf rohmann » fre 1. dec 2017 20:51

Hej og tak for svar. Jeg har rodet lidt med problemet og har nu fundet ud af at der ikke er nævneværdig støj når der ikke afspilles musik, men når der er en plade på og der er stille passager eller mellem numrene så skal jeg love for at der er en rumlen/brummen hvad skyldes det?
Vh Rohmann
rohmann
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 nov 2017
Lokalitet: Varde

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf Dan63 » fre 1. dec 2017 23:53

Hej.

Jeg ved ikke om der evt. er transportskruer på en 4000'er, for hvis ja, kunne de måske være årsag til bøvl.
Blot en tanke. :-)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf ST-lab » lør 2. dec 2017 00:46

Grunden til at den kun brummer når den spiller, er at der sidder et relæ og lukker for lyden når nålen ikke er i rillen. Se cut fra manual. Der kan man også se at chassis stel ikke er det samme som signal stel, så prøv at forbinde en ledning fra en skrue på undersiden over til stel i på forforstærkeren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf cdp » lør 2. dec 2017 00:59

ST-lab skrev:Grunden til at den kun brummer når den spiller, er at der sidder et relæ og lukker for lyden når nålen ikke er i rillen. Se cut fra manual. Der kan man også se at chassis stel ikke er det samme som signal stel, så prøv at forbinde en ledning fra en skrue på undersiden over til stel i på forforstærkeren.


Helt enig :thumbsup: - og hjælper det ikke er spørgsmålet vel, om stel forsætter (intakt) ud til Pu. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf mcs_5 » lør 2. dec 2017 17:40

Så B&O har IKKE forbundet chassis-stel til kraven på DIN-stikket. Det var da en mystisk disposition...

Så ja, en ekstra stelledning kan måske afhjælpe problemet.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Brum fra Beogram 4000.

Indlægaf rohmann » tors 7. dec 2017 12:34

Hej alle, og tak for hjælpen. Jeg har prøvet med stelledning og det har hjulpet.

Vh Rohmann.
rohmann
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 nov 2017
Lokalitet: Varde


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster