pletter på gammel plade

Analog når det bedst

pletter på gammel plade

Indlægaf Andrea » man 11. dec 2017 20:33

håber det er i orden jeg ligger det her.
det er jo ikke en Grammofon men en plade.

jeg har taget sådan en med hjem.
det er fra min mors barndom og den ser ikke godt ud.
jeg skal se om jeg kan afspille den og køre den igennem et computer program og fjerne støjen.

nogle der har en ide om hvad det kan være sket med pladen.
syntes jeg har set noget lignende et par gange før.
kører jeg fingeren hen over kan jeg fysisk mærke forandringer og kunne se ud til det er faldet lidt sammen i nogle af de områder.
kikker jeg med et forstørelsesglas kan jeg stadig se rillerne i de områder men det lyder ikke helt godt hver gang nålen kører forbi områderne.
den har åbenbart ligget i en lade i årevis.
vil prøve med noget pladerens. den er også vildt støvet.

alle billeder er taget med en mobil så ikke det bedste.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pletter på gammel plade

Indlægaf Anders » man 11. dec 2017 22:12

Jeg tror, der er tale om vinylpest. Så vidt jeg har forstået, kommer det typisk fra den slags yderlommer, der er lavet af PVC, som er samme materiale som pladen. Den slags covers afgasser "et eller andet", som går i forbindelse med overfladen på pladen. Over lang tid, eller måske under særligt ugunstige forhold, danner det en belægning eller forandrer overfladen i en sådan grad, at det kan ses og høres. Så vidt jeg har læst mig til, er der ikke noget at gøre ved det, når det er opstået.

Jeg synes i øvrigt, det er totalt gak at fremstille hylstrene af samme materiale som pladen. Men det gør man altså.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: pletter på gammel plade

Indlægaf Andrea » tirs 12. dec 2017 13:37

Anders skrev:Jeg tror, der er tale om vinylpest. Så vidt jeg har forstået, kommer det typisk fra den slags yderlommer, der er lavet af PVC, som er samme materiale som pladen. Den slags covers afgasser "et eller andet", som går i forbindelse med overfladen på pladen. Over lang tid, eller måske under særligt ugunstige forhold, danner det en belægning eller forandrer overfladen i en sådan grad, at det kan ses og høres. Så vidt jeg har læst mig til, er der ikke noget at gøre ved det, når det er opstået.

Jeg synes i øvrigt, det er totalt gak at fremstille hylstrene af samme materiale som pladen. Men det gør man altså.


nå ok.
det giver mening da rillerne stadig ellers er fine.
prøvede og afspille den i går og den kan spilles men det giver nogle gong gong da der er forhøjninger og fordybninger der hvor det er.
desværre kan de computer programmer jeg har ikke fjerne den støj
jeg kan tage lidt af bassen og så kan den enlig overspilles rimeligt fint så den kan gemmes.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pletter på gammel plade

Indlægaf henhlars » tirs 12. dec 2017 13:49

Til fjernelse af støj, kan jeg anbefale VINYL-studio. :thumbsup:
Programmet går ikke til klassisk, da denne musiker for komplekst, :QQS:
men pop-musik er det fint. :OPO:
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: pletter på gammel plade

Indlægaf vanja » tirs 12. dec 2017 18:00

Når du har overført den til computeren, som .wav fil, kan du, i et redigerings program, gå ind og redigere direkte i wav filen og prøve at glatte fejlen ud, så meget du nu ønsker, så kan den måske blive brugbar. Audacity er et gratis program, som kan en masse. VH Vanja P.S. Billederne er da fine. Ellers er den her: https://www.youtube.com/watch?v=78YwQW5iuik
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: pletter på gammel plade

Indlægaf Andrea » tirs 12. dec 2017 20:01

henhlars skrev:Til fjernelse af støj, kan jeg anbefale VINYL-studio. :thumbsup:
Programmet går ikke til klassisk, da denne musiker for komplekst, :QQS:
men pop-musik er det fint. :OPO:


det må jeg lige prøve og kikke på.

nej jeg har ellers aldrig brugt støj reduktion da det også tar noget af lyden.
så heller lidt plade knas.
det her er dog en hel del også gonk lyde.

kan man mon ikke spille den meget langsomt over og så sætte hastigheden op bag efter så pickupen ikke hamre ned i de forhøjninger.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pletter på gammel plade

Indlægaf Andrea » tirs 12. dec 2017 20:03

vanja skrev:Når du har overført den til computeren, som .wav fil, kan du, i et redigerings program, gå ind og redigere direkte i wav filen og prøve at glatte fejlen ud, så meget du nu ønsker, så kan den måske blive brugbar. Audacity er et gratis program, som kan en masse. VH Vanja P.S. Billederne er da fine. Ellers er den her: https://www.youtube.com/watch?v=78YwQW5iuik



hvordan glatter man det ud.
har kun fundet den fuktion der hed støj reduktion.
kunne da være være fint og finde ud af hvis man en anden gang har en gammel plade der ser sådan ud.

tak for linket.
den vil jeg da hente ned.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pletter på gammel plade

Indlægaf skjold » ons 13. dec 2017 21:00

Nu har det godtnok ikke meget med vintagehifi at gøre men mon ikke det tilgives :)

Det er da vist denne der ligger på Youtube og at "rippe" musik fra Youtube er jo noget nær det letteste der findes: https://youtu.be/78YwQW5iuik
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster