Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Analog når det bedst

Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » lør 16. dec 2017 13:01

Jeg har sådan en i mit main setup som jeg er ret glad for og den har lige fået service med ny cuing rem, nyt olie i lejer, små justeringer etc. Da jeg fik den retur havde den problemer med at starte det rette sted på pladen med automatikken.

Dette fik jeg dog rettet ret meget til at ved at justere armens start position på en skrue bagerst under en gummi prop på armen. Den starter dog stadig ikke helt samme sted hver gang og værkstedet giver trætte og skøre geartandhjul i mekanikken skylden hvilken jeg tror fuldt og fast på.

Er sådanne nye tandhjul til at fremskaffe eller skal man bare leve med de lidt skæve start tidspunkter hvis man bruger automatikken? Automatikken er jo lidt i den bedre ende på denne model, så vil da gerne have det hele til at spille 100% som det skal hvis muligt. Det drejer sig om millimeter den starter forkert og ikke noget som egentlig betyder det vilde men alligevel for den kan nogen gange finde på at starte et lille stykke inde i første nummer på pladen.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf cdp » lør 16. dec 2017 14:37

Hej Allan
Uden at lægge hovedet på blokken, hælder jeg mere til et optisk eller svitch problem. Hvis et gearhjul svigter, vil margen være større i min verden. (bemærk armmotor trækker via snekkedrev og rem)
Ta' et kig på denne video, som blot er en levende manual. Håber det hjælper. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=xBtzSuK1hUU
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » lør 16. dec 2017 15:14

cdp skrev:Hej Allan
Uden at lægge hovedet på blokken, hælder jeg mere til et optisk eller svitch problem. Hvis et gearhjul svigter, vil margen være større i min verden. (bemærk armmotor trækker via snekkedrev og rem)
Ta' et kig på denne video, som blot er en levende manual. Håber det hjælper. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=xBtzSuK1hUU


Jeg fristes til at give dig ret, for i mine øjne/øre lyder det også mere logisk hvis det måske er en elektronisk ting som driller. Værkstedet har dog sagt at tandhjulene er en svag ting på ældre pladespillere, og at de havde set bedre dage. De var ikke knækket eller havde brud, med havde hairlines som det kaldes? Hvis tandhjulene er i dårlig stand vil den vil slet ikke kunne bruge automatikken? Dog lyder det som et kendt problem på den model og andre automatiske maskiner fra dengang at de plastik geartandhjul bli´r skøre og får brud/revner og til sidst knækker eller splintre.

Ja armgearet trækkers via en rem fra en elmotor hvor remmen rådner/mørner (den er dog skiftet til en ny) Måske denne rem ikke er helt i samme mål, for når armen køre retur efter endt afspilning, går den tilbage med mikroskopiske ryk et lille stykke. Når den føre armen ind er der ingen ryk at spotte.

Jeg har ikke selv kompetance til at rode/skrue i noget af det indvendige så vil helst lade fagfolk ordne mit elektronik hvis det skal fikses.

Tekniker har sagt det er tandhjulene som er synderen her. Det er i øvrigt Nillerviborg (sound2vision) som har lavet
service på den så går ud fra han ved hvad han taler om he he.

Måske han selv kommer på banen i tråden
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf cdp » lør 16. dec 2017 15:29

I øvrigt, - er det samme plade den starter forskelligt på? - der er jo forskel på indløbsriller...
I en transmission, hvor der indgår rem, må der være nogle faste pejlinger - derfor mit bud.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » lør 16. dec 2017 15:38

cdp skrev:I øvrigt, - er det samme plade den starter forskelligt på? - der er jo forskel på indløbsriller...
I en transmission, hvor der indgår rem, må der være nogle faste pejlinger - derfor mit bud.. ;)


Ja problemet er ved forskellige plader men det sjove er at ved samme plade kan den starte 2 forskellige steder på samme side med ca 2-3 millimeters forskel. Nogle gange lidt for sent inde så musik faktisk næsten er begyndt hvilket er et problem. Andre gange dropper den lidt for langt ude på pladen så den næsten ryger ved siden af
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf ferr31 » lør 16. dec 2017 18:04

Uden at have den helt store forstand på 3D print kan der måske fremstilles nye tandhjul, bare en tanke ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » lør 16. dec 2017 18:35

ferr31 skrev:Uden at have den helt store forstand på 3D print kan der måske fremstilles nye tandhjul, bare en tanke ;)


Har selv haft den tanke men værkstedet mener de krakker hvis man afmonteres dem så det tør jeg simpelthen ikke :(
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf cdp » lør 16. dec 2017 19:44

Jow - måske har Niller bare ret i sin dom (selvom tanken plager din nattesøvn :lol: ), - hvis du afmonterer bundpladen, er det nemmere af afkode unoderne nedefra, mens den kører. Hæv maskinen op, så du kan ta' et par vidiosekvenser - så fanger du hurtigt stedet, hvor "kæden falder af". Hvis det er snekkedrevet der er slup i, vil det kunne mærkes ved påvirkning af armen.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » lør 16. dec 2017 19:51

Jeg tvivler bestemt heiler ikke på Niller's kompetencer tvært imod :) Han har jo haft den åbnet og tjekket det hele.

Det er dog i mellem tiden lykkedes mig via et udenlandsk forum at opspore en side som sælger det tandhjul der matcher det lille gear tandhjul så sådan et er blevet bestilt hjem. Hvor let det er at skifte ved jeg ikke men nu må jeg se.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf cdp » lør 16. dec 2017 20:10

Super - hatten af for din figther-vilje. Fandt dette lille hint også - pøj... med projektet. ;)
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... en.500596/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » lør 16. dec 2017 20:26

cdp skrev:Super - hatten af for din figther-vilje. Fandt dette lille hint også - pøj... med projektet. ;)
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... en.500596/


Det var faktisk gennem denne side jeg fandt frem til det :lol:
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Nillerviborg » søn 17. dec 2017 00:35

- Det er forholdsvis kompliceret og pille armen ud, man kan ikke "bare" pille bunden af pga. måden affjedringen er lavet på.
Jeg vurderede da vi kiggede på den, at den del med alle tandhjulene ville vi helst ikke røre ved - Men som så mange andre gange fik jeg ikke taget et billede...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » søn 17. dec 2017 00:59

Nillerviborg skrev:- Det er forholdsvis kompliceret og pille armen ud, man kan ikke "bare" pille bunden af pga. måden affjedringen er lavet på.
Jeg vurderede da vi kiggede på den, at den del med alle tandhjulene ville vi helst ikke røre ved - Men som så mange andre gange fik jeg ikke taget et billede...


Har slet ikke haft den åbnet endnu selv for har kun set billeder af hvordan tandhjulene sidder. Men jeg kan jo lige give dig besked når det nye tandhjul kommer hvis du mener i kan udskifte det - ifølge guides på nettet er det meget let men tror ikke selv jeg har modet på at gøre det
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf cdp » søn 17. dec 2017 08:41

ifølge guides på nettet er det meget let men tror ikke selv jeg har modet på at gøre det

Helt forståeligt - og det der lyder let for andre, kan sagtens være svært for os amatører.. :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SL-1600 MK2 stadig problemer.

Indlægaf Allan. A » søn 17. dec 2017 14:20

cdp skrev:
ifølge guides på nettet er det meget let men tror ikke selv jeg har modet på at gøre det

Helt forståeligt - og det der lyder let for andre, kan sagtens være svært for os amatører.. :lol:


Ja tænker præcist det samme :) Men satser på at værkstedet i Viborg kan udskifte det tandhjul
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster