vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Analog når det bedst

vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. dec 2017 22:50

Jeg sidder og makker med at montere en renoveret motor (lejebagning + opsmøring mv.) til ovenstående pladespiller m. indbygget forstærker.

alt er som sådan gået fint - demontering og adskillelse af motor - afmontering af trappehjul - bagning af lejer genmontering af lejer, trappehjul samt samling af motor, hvilket i sig selv er noget af en opgave. Jeg synes nu at have den motor nogenlunde rigtigt samlet, men har et par spørgsmål, da noget i monteringhen er ved at drive mig til vanvid:

Når motoren er monteret i de tre "gafler" - med de gennemsigtigte tallerkenskiver og forskellige skiver - så former det sig sådan, at pulley'en ( det metalhjul, som remmen kører på) liiige netop rører kanten af udskæringen af pladetallerkenens underside og frembringen er ubehagelig skrabelyd når tallerkenen drejes rundt.. det synes som om motoren sider for højt/tæt på pladespillerens dæk - og jeg får trang til at få motoren sænket et par millimeter, hvorved opnås frigang som ønsket. Jeg har kastet lange blikke på servicemanualens illustration og synes ikke, at jeg kan få overensstemmelse mellem, hvordan jeg efter illustrationen rent faktisk har monteret rigtigt og så skrabelyden. hvad er gået galt mon? - har nogen nogle brugbare hints??
Min motor er den firkantede, som kom senest frem i ca. 1971. - og er altså ikke den runde motor.

Ligeledes er jeg kommet lidt i tvivl om, hvorvidt den fjeder, som ligger i nærheden af hastighedsomskifteren er monteret rigtigt. Det er rigtig svært at fotografere, hvad jeg sidder med, så jeg har prøvet at skildre problemet bedst muligt vha skrift.

Her et billede fra servicemanualen, som handler om selve monteringen af motoren - men jeg synes, at der er mange flere fælder end det i servicemanualen beskrevne:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. dec 2017 23:39

Hvis vi skal lidt mere ned i detaljen - hvilket jeg måske nok, ved gennemlæsning af mit første indlæg, kan tænke, så har jeg nu prøvet at sænke motoren (forudsat, at vi tænker, at pladespilleren står i Drift-orientering (lige nu er den vendt om, så jeg kan arbejde og kigge) - så er der på hver af de tre stand-off-posts to plastskiver, som hver især ser lidt forskellige ud (se venligst illustration) , en spændeskive samt en møtrik.

Hvis jeg skal have held med at "sænke motoren" så meget, så frigangen mellem pulley og chassisunderkant opnås, så er jeg nærmest nødt til at afvige fra illustrationen og sætte selve motorens fjeder-"fangere (E)" så yderligt på stand-off'en at der kun er plads til selve møtrikken og ikke en skive, som ellers vist på illustrationen. Herved hænger motoren frit og pladetallerken kan roteres uden skrabestøj. skal jeg bare blive ved dét? - og lade hånt om, at illustrationen i servicemanuaeln viser noget andet? - jeg sørger selvfølgelig for, at "D" ikke rører ved noget, når motoren er på plads og i rigtig orientering.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Indlægaf CPD » tors 28. dec 2017 00:26

Kan det være at de tre plaststyr som er mærket "c" skal vendes med den anden ende mod møtrikken?
Jeg mener svagt at huske at sporet er forskudt fra midten af dimsen.

Vh Carl Peter
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. dec 2017 00:42

:thumbsup: Tak for bidraget. Ja - hvis vi nøjes med at tænke på 1 plast-styr (C) - bestående af 2 elementer, som i illustrationen - så er de tydeligvis ikke ens. Der er en høj og en lav. Det er vist, hvordan de skal sidde. Jeg har monteret disse som tegningen kræver - så kommer motoren 2 millimeters penge længere væk fra overpladen, hvilket jeg også ønsker. Så langt så godt - men ikke helt nok. Jeg er, så vidt jeg kan se, nødt til at lade selve monteringen af "E" komme helt ud på næsten yderste mandat af stangen/stand-off'en - så møtrikken, som det eneste, kan monteres med nød og næppe.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. dec 2017 00:45

Her er lige 2 billeder, som viser, hvordan jeg pt. har monteret det:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. dec 2017 00:49

og her er et billede af den særlige fjeder, som jeg ikke er helt vis på er monteret rigtigt?? - det er ikke den runde fjederspiral, som sidder, hvor den altid gør, men derimod den fjeder, som kun kan anes komme frem langs venstre side af akslen og som titter op på dæk lidt længere fremme - den sidder måske som den skal ? - eller?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vrøvl med motormontering Beogram 1500 type 5230

Indlægaf Fredmarantz » fre 29. dec 2017 00:22

Nå - så er jeg kommet lidt længere. Hvis vi forudsætter, at jeg monterer motoren så "lavt" (frigang) som muligt, som vist på billederne ovenfor, så er der ro på dén front. Men....der er stadig støj - denne gang synes jeg at kunne relatere det til mekanismen omkring pulley'en og transmissionshjulet, som er beklædt med gummi. Den gummikant kommer i transmissionskontakt med selve trappehjulet. Det skal den også,. Den støj, jeg hører har en frekvens som passer med omdrejningerne på pulley/transmissionshjulet.
Det kan enten være "løfteren" , som ellers ser fin ud (det lille stykke kork eller pertinax/fiber sidder der stadig). Den er placeret i den rille, som jeg tror, at den skal køre i på pulleyakslen. Det er velsmurt. Så er der selve kontakten mellem gummikanten på hjulet og trappehjulet. Ved at mærke efter på gummikanten synes den ret hård - og støjen kan måske nok hidrøre derfra - ikke?
Hvis det er sådan fat, kan det vel være en udmærket løsning at behandle gummiet med den berømte "rubber conditioner" - ikke? - Er der nogen, der har erfaringer med den behandling på dét gummihjul? Eller man bare kan sige "GO for it Johnny" - fordi de ved, at det er fint at gøre - og uden risici?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster