Alternativ til Thorens TD-160 B

Analog når det bedst

Re: Alternativ til Thorens TD-160 B

Indlægaf sorenb » lør 20. jan 2018 14:05

jrm skrev:... og da det snart er tid til at armen måske skal rewires...

Hvad er din anbefaling ift hvor ofte en tonearm skal re-wire's?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Alternativ til Thorens TD-160 B

Indlægaf Louis » lør 20. jan 2018 14:10

Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Alternativ til Thorens TD-160 B

Indlægaf JCarlsen » lør 20. jan 2018 15:26

sorenb skrev:
jrm skrev:... og da det snart er tid til at armen måske skal rewires...

Hvad er din anbefaling ift hvor ofte en tonearm skal re-wire's?


Jeg har "rewireret" sådan en Rega arm et par gange. Jeg vil egentligt anbefale at lade den være, men mindre den er defekt og det kræves.

1. Resultatet bliver som regel værre end udgangspunktet - det er ikke helt så nemt.
2. Du kan ikke høre forskel med mindre du har en god "hifi fantasi" eller superhørelse. (bare min påstand)

Nogle af de "rewire kit" man kan købe er kraftige i tonearmskablet end Regas, hvilket gør at man meget nemt kommer i den situation, at selve basen i bunden af armen skal stå meget præcist - ellers twister kablet og man har pludselig ukontrolleret anti-skating. Hvis man trækker kablet hele vejen igennem ud til separate stik, er dette selvfølgelig ikke noget problem. Jeg har brugt noget meget tyndt litz wire, men resultatet er i min optik ikke bedre end det som sidder i da Rega fabrikerede armen.

Jesper
JCarlsen
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 maj 2015
Lokalitet: Hjortshøj

Re: Alternativ til Thorens TD-160 B

Indlægaf hmt » lør 20. jan 2018 15:54

Rewiring af en Rega arm gør verden til forskel.’Cardas laver et glimtende litze til få penge.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Alternativ til Thorens TD-160 B

Indlægaf jrm » søn 21. jan 2018 14:04

Ja, jeg vil nok også hælde alvorligt til at rewiring giver mening. Ikke pga et eller højtravende omkring kobber og blah, men fordi stik og forbindelser godt kunne trænge til det. I mit tilfælde er de lidt trætte omkring "headshell". Men nej, jeg forventer da ikke en orgastisk lydrevolution :)

Finder lige nogle billeder af min 160er...
Thorens TD-160B/RB-250/DL-103, Korora phono stage/supply, ATC SIA 150, ATC SCM40, Benchmark DAC1, Moon CD.
jrm
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 jan 2018
Lokalitet: Langå

Re: Alternativ til Thorens TD-160 B

Indlægaf sorenb » søn 21. jan 2018 14:12

jrm skrev:Ja, jeg vil nok også hælde alvorligt til at rewiring giver mening

Når du nu "hælder alvorligt til at rewiring giver mening" og at "det snart er tid til at armen måske skal rewires" må du kunne oplyse hvilket grundlag din stillingtagen er foretaget?

jrm skrev:Men nej, jeg forventer da ikke en orgastisk lydrevolution :)

Hvad er så din forventning?
Det er jo relativt besværligt at foretage en re-wiring af en tonearm, om den skal fungere ordentlig både mekanisk og elektrisk efterfølgende som Jesper fint redegjorde for i sit indlæg ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster