Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Analog når det bedst

Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Indlægaf JGreen » man 5. feb 2018 14:16

Nogen der har prøvet. Korkplade eller sandkasse til pladespilleren
Har selv prøvet sandkassen med kvartssand på en let væg, det var ikke velløkke, nogen mente det var fordi kvartssand binder til hinanden så det bliver fast. hvorimod strand sand er uden kanter så det ikke binder sig til hinanden
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Indlægaf Captain Phoenix » man 5. feb 2018 16:17

JGreen skrev:Nogen der har prøvet. Korkplade eller sandkasse til pladespilleren
Har selv prøvet sandkassen med kvartssand på en let væg, det var ikke velløkke, nogen mente det var fordi kvartssand binder til hinanden så det bliver fast. hvorimod strand sand er uden kanter så det ikke binder sig til hinanden

Jeg har engang ophængt på en let væg.
Der satte jeg trækfjedre (fra Frederiksberg fjederfabrik https://www.frederiksbergfjederfabrik.dk/) imellem beslaget (= 2 "arme" ud fra væggen) og den plade, som pladespilleren stod på.
Herefter "tunede" jeg vægten (og dermed resonansfrekvensen) af plade/pladespiller-kombinationen, så den ikke gik i generende svingninger. Man kan dæmpe fjedersvingningerne ved at stoppe skumgummi inden i fjedrene, hvis dette behøves.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Indlægaf Hackenberg » man 5. feb 2018 19:19

Har også prøvet noget lignende. Først var afkoblingen realiseret med en badering. Dem havde vi mange af i Gilleleje. Isoleringen er fin med der er ingen dæmpning hvis man kommer til at sætte den i sving.
Løsningen var dengang meget simplere. En DJ viste mig en plade RockWool under sine pladespillere. Det virkede fint for min Rega og senere Transcriber.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Indlægaf JGreen » tirs 6. feb 2018 11:43

Hej
Det er så heldig at jeg ikke denne gang skal bruge en let væg men har en god solid ydermur, så det er kun lige det sidste jeg mangler,. Lige nu er hyllen en stavlimet bøg plade på 50X80 på et par kraftige hyllejern, ved godt at bøg ikke er det bæste men det var lige det jeg havde. Men det ville værre rat hvis man lige kunne bruge sine sup. også uden at lyden går i mudre når men fyrre den af.
Claus. hvad for noget RockWool brugte du, (kan se store problemer med og vatter den op)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Indlægaf ferr31 » tirs 6. feb 2018 12:11

Det mest form stabile rockwool er terræn batts ved ikke om det er dem der blev brugt
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Indlægaf Hackenberg » fre 9. feb 2018 11:50

JGreen skrev:Hej
Det er så heldig at jeg ikke denne gang skal bruge en let væg men har en god solid ydermur, så det er kun lige det sidste jeg mangler,. Lige nu er hyllen en stavlimet bøg plade på 50X80 på et par kraftige hyllejern, ved godt at bøg ikke er det bæste men det var lige det jeg havde. Men det ville værre rat hvis man lige kunne bruge sine sup. også uden at lyden går i mudre når men fyrre den af.
Claus. hvad for noget RockWool brugte du, (kan se store problemer med og vatter den op)


Som allerede nævnt var det en forholdsvis hård type. Er ikke helt "up to date" med typebetegnelser på Rockwool/I sover :Skor:
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Korkplade eller sandkasse til pladspilleren

Indlægaf nilsvalla » man 12. feb 2018 18:38

Har prøvet strandsand, hvilket fungerer fint, hvis/når det er det, der behov for.
Jeg er ikke sikker på, Kork er et godt valg som underlag, men fungerer fint som plademåtte, hvis ellers korkens egenskaber, lige er hvad der mangler i den forbindelse.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster