Thorens TD124 plinth- ID-problem

Analog når det bedst

Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. feb 2018 00:19

Hej!

Jeg anskaffede for efterhånden et stykke tid siden denne Thorens TD124 - der kan læses om den i min egen Hifitråd i "Brugergalleriet"

viewtopic.php?f=569&t=10561

Jeg har hele tiden været voldsomt i tvivl om, hvad det egentlig er for en plinth, som den står i - altså min egen. Jeg har været mange tanker igennem - men synes ikke rigtigt at være kommet til en endelig konklusion.
Plinthen, som min pladespiller står i, ligner Ortofons ST-104 rigtig meget, men...det ER altså ikke den samme form. Den brune i træ her har sider, der går "lige" ned - og ST-104 plinthen - ihvert tilfælde den i sort, har svagt skrånende sider. Alene dette får mig til at tænke, at så er det nok ikke lige en ST-104. Nå, men hvad er det så?
Jeg cruisede lige forbi TD124'erne på Ebay og noterede mig en plinth (nylavet) til salg, som ligner min helt vildt. Hvad mon har stået model til dén? Var den ikke-sort-lakerede plinth også en ST-104 i et blot tidligere design ...eller??

Det øverste billede er min egen - og det nederste er "stjålet" fra en Ebay auktion her:

https://www.ebay.com/itm/Thorens-TD-124 ... 1438.l2649

Jeg håber at kunne få nogle friske inputs på dette :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf rimmer » fre 23. feb 2018 07:32

Hvordan ser den ud, uden værket?

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. feb 2018 10:07

Jeg kan prøve at sætte et billede eller to ind - men det kan ikke blive de første par dage pga. travlhed :-)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf nilsvalla » fre 23. feb 2018 10:13

nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. feb 2018 10:15

nilsvalla skrev:Ligner noget jeg har set her:
http://www.schopper.ch/index.php?page=c ... can-Walnut


ja- den ligner rigtig meget..men er det ikke som om den på linket's sider også skråner lidt? - ganske som den ST-104 i sort, som vi kender..?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf rimmer » fre 23. feb 2018 11:47

Jo, den ligner meget den du har, Freddy. Og nej, den ser ikke ud til at have skrånende sider som en ægte ST-104 fra Ortofon.

Jeg forsøger lige nu at slutte en handel med en mand fra Frankrig om køb af den oprindelige Thorens-plint til TD-124; den ligner rigtignok den vi allerede kender, men nok i en mere simpel udgave, og med Thorens logo i stedet for Ortofons fine.

Billede

Billede

Jeg hører dog desværre ikke fra manden, så det ender nok med at handlen falder igennem... :(
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. feb 2018 13:29

Hvis du har opsnuset den via Hifishark->Leboncoin, så ville jeg ikke tro en bønne på at det er reelt. Hifishark fejler i sig selv ikke noget, men Leboncoin - Quoka osv.....hmmmm.....Måske Truthspinner skulle kigge lidt på det?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf rimmer » fre 23. feb 2018 14:03

Sjovt; jeg har købt en del igennem

Qouka
Ricardo
Priceminister
Leboncoin
Finn

Men vores erfaringer er jo (heldigvis) forskellige.

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » man 26. feb 2018 19:48

Så - nu er der et billede på Ebay, som peger i retning af en Ortofonplinth-agtig ting..., men siderne........
Når jeg kigger på træet - samlingerne - formen ( den ser ud til at gå "lige ned") osv..så ligner den godt nok meget den jeg har, bortset fra, at den på billedet har en flot overfladebehandling...

Hvad får i ud af dét?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf aqrannes » man 26. feb 2018 20:16

Træet ligner min, men samlingerne gør ikke.

imageedit_2_2971863545.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » man 26. feb 2018 20:37

Hej Aqrannes - tak for dit billede. Ja- vi har jo været igennem det før, men på dit billede er det meget tydeligt, at din plinth slet ikke ligner min- ikke mindst pga. den skarpe 90 graders kant øverst ved pladespilleren. Samlingerne er også forskellige, men der står jo Ortofon på den (midt på fronten - måske et tidligt layout?).
Så kan man jo nørde lidt og tænke.......

Nu ved jeg/vi jo, at din TD124'er er en relativt tidlig én af slagsen (pga serienummeret) - så hvis vi antager, at din pladespiller her er "født" sammen med den plinth, KUNNE det jo være, at ST-104-plinthen først var i sin vorden med dit eksempel (trin 1) - og endnu ikke havde antaget den færdige form. - måske min plinth (trin 2) var "next step" frem mod den kendte facon (trin 3) med de svagt skrånende sider og afrundende kanter oppe?

Er der nogen, der med større sikkerhed kan bekræfte denne teori? - eller blot har kommentarer desangående?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf sej » man 26. feb 2018 22:15

Ja, der er efterhånden skrevet en del om disse plinte, men jeg synes faktisk det er meget sjovt at nørde med dem.

Jeg kan godt følge ideen om, at de to viste plinte med ikke-skrånende sider er Ortofon plinte - dvs. fremstillet af Ortofon. Jeg har selv den variant med Ortofon skiltet i den ene side. Min er fineret bøg.

Derimod tyder en del på, at plinten med de svagt skrånende sider, model ST 104, slet ikke er en Ortofon plint, men en original Thorens plint, som Ortofon, som agent for Danmark, har sat sit skilt på. På Schoppers hjemmeside skriver de således at "The ST 104 plinth is hand made in Switzerland according to the original Thorens plans."

Jeg har både en ny Schopper ST 104 i amerikansk valnød og en gammel i sortlakeret bøg med Ortofon skilt. De to har helt identisk form.

I stedet for en konklusion, så et par spørgsmål.
Er plinten med de skrånende sider den originale Thorens plint, hvor Orfofons bidrag "kun" er et skilt? Og er de øvrige plinte med ikke-skrånende sider produceret af Ortofon i Danmark til salg her i landet? Eller er der "something in between"?

Vh. Svend Erik
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » man 26. feb 2018 23:51

og nu bliver det jo interessant - idet du vel egentlig skriver dét, som jeg i min underbevidsthed længe har gået med . Det med at Thorens skulle have designet og produceret den plinth (ST 104) - bringer pludselig lidt orden i mit hoved.
Man kan jo se den plinth-facon mange steder (på nettet) - og jeg tænker nok, at Ortofon-plinthen, som vi kender den (ST 104 type) - vel worldwide er så udbredt, at den vel næppe kan stamme fra Ortofon, som på trods af at være verdenskendte, vel næppe var det pga en plinth. Her kunne Thorens nok bedre komme på tale.

Hvis vi antager, at ST 104 ER en Thorens-idé og en Thorens produktion, så er der vel mere plads til, at Ortofon måske kunne have ladet den træfarvede plinth, som både Aqrannes og jeg har fremvist, producere af et lokalt snedkerværksted i Kbh? Måske tilsat deres egen forenkling af plinthen - fra at være "skråsidet - til at være lodretsidet, så at sige.

Holder denne teori stik, så kan det være at Aqrannes og mine plinthe (dem, som vi har vist frem), er Ortofon-plinthe i ordets egentlige forstand - dog i forskellig udførelse/design. Aqrannes plinth fik så Ortofon-skiltet på, mens min ikke gjorde.

Gad vide, hvad dette så er: http://www.schopper.ch/index.php?page=K ... can-Walnut

På et par af billederne ser det grangiveligt ud til at siderne er lodrette, mens plinthen på et par af de andre billeder ser skråsidet ud....( Men det er vel dén, sej, som du skriver, at du har - og at den er skråsidet?)

Jeg er sikker på, at hvis jeg behandler min plinth (olie/voks - eller silkelak), så vil den med den rette hånd komme til at se sådan ud, blot med lodrette sider.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf sej » tirs 27. feb 2018 00:13

Ja det er præcis den viste plint af amerikansk valnød jeg har - og siderne er skrå (som de skal være).

Jeg synes også det er meget svært at se på billedet, at plinten har skrå sider. Det er faktisk ofte svært at se på billeder, om disse plinte har skrå eller lodrette sider.

Forholdet kan skyldes billedfortegning, fordi plintene ofte fotograferes skråt fra oven med et vidvinkelobjektiv. Så bliver forgrunden, dvs. det øverste af plinten, fremhævet størrelsesmæssigt.

Vh. Svend Erik
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Thorens TD124 plinth- ID-problem

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. feb 2018 00:25

Ja- dét med billedfortegningen skyldes helt sikkert manglende brug af et såkaldt "teknisk kamera". Men det skaber godt nok forvirring hos mig.

Så altså ... den på Schopper-siden er med skrå sider.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster