Pick-up justering / montering

Analog når det bedst

Pick-up justering / montering

Indlægaf Lahnet » lør 24. feb 2018 18:26

Efter at have brugt det meste af lørdagen på at afprøve en Grado Black op imod
en AT95, sidder jeg nu og lytter, og spekulerer lidt over hvordan de forskellige justeringer
egentlig påvirker lyden.

Jeg bilder mig ind at Gradoen som spiller nu er perfekt monteret efter "Baerwald alignment" proaktoren
som jeg har hentet på Vinyl Engine.

Jeg foretrækker Gradoen frem for AT95 (ved godt det er i den billige ende), men kunne godt tænke mig en
lidt mere lys grundklang.

Kan det opnås ved f.eks at ændre hvor langt frem/tilbage den monteres i head-shell, er det måske VTA eller noget helt andet. Måske er det bare en dårlig ide jeg har fået, så jeg istedet bare skal købe en anden pu som passer bedre til mig og min smag.

Jeg ved godt jeg kan prøve mig frem, men hvis der findes nogle retningslinjer, på hvad der sker med lyden når man f.eks hæver VTA osv.

Kom frisk med alt. ;)
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: Pick-up justering / montering

Indlægaf cdp » lør 24. feb 2018 19:42

Jeg er absolut ikke ekspert på området, men jeg tror du får større gevinst med rette kabler, internt/eksternt og en kapacitets justering på din forstærker (hvis det findes), i forhold til lysere eller mørkere lyd. En pickup ( læs konisk, der er mindst kritisk),vil levere et givet lydbillede, der snarere ændres af ælde i ophæng, slitage, osv.. De finere slibninger, er mere kritiske mht. justering, arm, sporing - kan bl.a. aflæses på forskellen i styrken på højre/venstre og flere andre ting. - og igen, dette kun min ringe erfaring.. ;)
Der er lidt læsning her: https://highend-sound.com/artikler-og-t ... g-pick-up/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Pick-up justering / montering

Indlægaf his067 » lør 24. feb 2018 19:50

Du kan se lidt mere om Azimuth og rene plader her http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=10891.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Pick-up justering / montering

Indlægaf nilsvalla » søn 25. feb 2018 00:31

hej Lahnet.

Hvis ikke du syntes, din pu spiller lyst nok, giver intet andet mening, end købe en anden pu.
Du kan såmænd godt gøre lyden lysere, ved at hæve vta betragteligt. Men det skyldes, nålen slipper sin berøring, med rillens dybeste (længst nede i rillen) signaler, hvor bassen jo ligger, og det er jo en dårlig vej til lysere lyd.
ps.
Hvis du har indstillet nålen efter protraktor, sidder den hvor den skal på armen.
Flytter du nålen frem/tilbage, kommer den ikke mere til passe den protraktor-indstilling, du jo netop lige har fundet frem til.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Pick-up justering / montering

Indlægaf Lahnet » man 5. mar 2018 12:43

Tak for svarene.

Jeg har nu prøvet at skifte pu frem og tilbage, skifte headshell altså alle de kombinationer der er mulige. Pu har jeg haft monteret efter flere forskellige metoder.

Jeg sidder tilbage med en lidt ulden lyd, der mangler luft i diskanten og bas/melemtone mudre.

Jeg har udelukket fejlagtig montering af pu, og også en dårlig riaa da jeg har prøvet med flere forskellige.

Kan det tænkes at mine phonokabler er dårlige..? Det er de standart monteret på en Sony PS-4X.
Det skal måske lige nævnes at den er i vatter, men at fødderne er pillet af, så den står direkte på bunden.
Senest rettet af Lahnet tirs 6. mar 2018 14:24, rettet i alt 1 gang.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: Pick-up justering / montering

Indlægaf mcs_5 » tirs 6. mar 2018 14:13

Du kan få rigtigt meget ud af at ændre belastningen på pickuppen. 47k er standard, men prøv 25-100k. Hvad med mere eller mindre kapacitet? Kabler med lavere kapacitet kan også betyde noget her.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Pick-up justering / montering

Indlægaf spuncut » tirs 6. mar 2018 15:12

Hvis du har en løs PU-preamp kan du evt. prøve med nogle ultra korte kabler, måske en da parsnoede, blot for at se om det giver noget i den rigtige/forkerte retning. En lille smule brum kan også påvirke "luft" og perspektiv i den høje ende. En simpel test kan i denne forbindelse være at udtage kablerne til de øvrige signalkilder. En skilletrafo foran pladespillerens motor har også, af og til, vist sig gavnlig i forbindelse med brumbekæmpelse. Så er der dem der er heldige med at vende rundt på netstikkene.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Pick-up justering / montering

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 6. mar 2018 15:40

Hej Lahnet
Sony PS-4X? Jeg har haft gode resultater med AT-95E på den. Solid performer i øvrigt.

Der kan opstå en del uventede ting hvis man ikke skelner til armens masse og pickuppens eftergivenhed, dens compliance. Ortofon har noget om det her: https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency Umiddelbart ser de ud til at have nogenlunde ens specs på det punkt. Men de opgivelser jeg finder angives forskelligt. Jeg vil tro og gæstimere at Grado er en anelse blødere ophængt.

Hvis ikke hele armsystemet er i top, så kan det godt give mudder. Er lejerne i armen faste uden at bremse? Under armen helt inde ved soklen sidder en lille skrue der holder armrøret fast, er den løs?

Og så er det spørgsmålet om nogen har været ude med loddekolben? Måler det hele rigtigt fra pickup til RCA-stik?
Rød til højre varm
Grøn til højre skærm
Hvid til venstre varm
Blå til venstre skærm
Mål ikke gennem pickuppen.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 38 gæster