Stepup trafo forbindelser?

Analog når det bedst

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » man 5. mar 2018 21:47

Helikon skrev:det ser rigtig ud, husk du har ind og ud på hver trafo, 1 og 4 er ind (primær) 5 og 8 er ud (sekundær)


Selvfølgelig - så det er nærmere sådan her.

Jeg må lige så om jeg kan finde noget der kan isolere rca stikkene.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf pqrannes » man 5. mar 2018 22:48

Her lidt mere info: viewtopic.php?f=558&t=3625&p=32965

PQR (der også har et sådant par trafoer liggende)
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » man 5. mar 2018 23:39

pqrannes skrev:Her lidt mere info: viewtopic.php?f=558&t=3625&p=32965

PQR (der også har et sådant par trafoer liggende)


Har du fået dem samlet?

Jeg er lige ved at være færdig med at lodde dem om til Helikons ide. Så må vi se om det bliver godt.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf pqrannes » tirs 6. mar 2018 07:43

Louis skrev:
Har du fået dem samlet?.


Nej, og jeg kan slet ikke huske hvorfor jeg ikke har rigget dem til som MC-trafoer. Måske fordi nogen der er klogere end mig sagde at de ikke duede til det. Spændende hvad du kommer frem til.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » tirs 6. mar 2018 12:22

Nu har jeg samlet dem efter helikons anvisning. Det fungerer egentligt glimrende. Men stadig med lidt. Jeg havde desværre ikke skærmen til Rca stikkene, så der er kun med isoleringstape, og det kan jo være der det ikke fungere så godt. Jeg vil se om jeg kan få fat i par andre og noget bedre skærmet kabel og se om det gør forskellen.

Skal ground forbindelsen have kontakt til chassiet?

pqrannes skrev:
Louis skrev:
Har du fået dem samlet?.


Nej, og jeg kan slet ikke huske hvorfor jeg ikke har rigget dem til som MC-trafoer. Måske fordi nogen der er klogere end mig sagde at de ikke duede til det. Spændende hvad du kommer frem til.

PQR


Jeg tror altså de har lidt potentiale, jeg skal bare finde ud af hvad de passer til.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf ralphandersen » ons 7. mar 2018 12:56

Så fine de blev, Louis. Jeg prøvede med alle mulige forbindelser til jord. Alle forsøg med udgangspunkt i forskellige forslag fra nettet. Jeg kunne ikke finde noget der lignede bare konsensus, om hvordan sådan nogle trafoer skulle kables. Og jeg fik aldrig rigtig fjernet brumme helt. Hvis det lykkes for dig, kunne det være at der skulle laves en tråd med best practice.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » ons 7. mar 2018 13:08

ralphandersen skrev:Så fine de blev, Louis. Jeg prøvede med alle mulige forbindelser til jord. Alle forsøg med udgangspunkt i forskellige forslag fra nettet. Jeg kunne ikke finde noget der lignede bare konsensus, om hvordan sådan nogle trafoer skulle kables. Og jeg fik aldrig rigtig fjernet brumme helt. Hvis det lykkes for dig, kunne det være at der skulle laves en tråd med best practice.


Nu har jeg fået købt nogle nye rca stik, så prøver jeg det - Hvis det lykkedes skal jeg nok lave en tråd om hvordan det fungere :-) Vi må prøve os frem.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf X-ray » ons 7. mar 2018 14:17

Her er diagram over, hvordan kablingen anbefales af CineMag. Bid mærke i de forskellige stel-potentialer...
http://cinemag.biz/phono/PDF/CM-1254%20Hookup.pdf

Hilsen X-ray
Senest rettet af X-ray ons 7. mar 2018 14:19, rettet i alt 1 gang.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf spuncut » ons 7. mar 2018 14:18

Hej Louis
Prøv at fjerne forbindelsen fra "GND" til forstærker. Ortofon's T20 har den ikke og etablerer man den stiger brumniveauet. Bedre/dårligere?
Prøv derefter også at fjerne forbindelsen mellem de to trafoers chassis. Bedre/dårligere?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf spuncut » ons 7. mar 2018 15:07

Hov! jeg fik sq ikke lige øje på denne væsentlige fej i første omgang.
RCA-bøsningerne må ikke have forbindelse til chassis/GND, der skal bruges isoleringsskiver i stil med dem som er vist herunder ellers får du dig en grim brumsløjfe.
MVH Henning
rcaisoskiver.PNG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » ons 7. mar 2018 15:22

Hej Henning

Den fejl har jeg også fundet frem til og har lige hentet rca bøsninger med isoleringsskiver idag . De skal lige monteres. Skal grounded have forbindelse til chassiet eller skal der også en isoleringsskive imellem?

Mht til trafoernes fobindelse til chassiet. Jeg har ikke gjort andet end at skrue dem. Jeg ved ikke om der er forbindelse gennem gevindet i trafoen eller trafoens chassis og selve kassen. Kan du uddybe det lidt?

Mange tak - Louis
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Helikon » ons 7. mar 2018 16:33

Hvis man ser på diagramtegningen på trafoen kan man se at:

Folieskærmen mellem vindingerne, der er der for at minimere direkte brumindstråling mellem primær og sekundærviklingen, er ført ud på ben 3.

Jernkernen er ført ud til chassis/stel, i det her tilfælde er det metalkassen/potten som selve trafoen er støbt ind i, den kappe er der også for at minimere brumindstråling.


Som Henning pointerer og som jeg skrev tidligere i tråden, er det vigtigt at man holder signal stel for sig og chassis stel for sig
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf spuncut » ons 7. mar 2018 16:44

Hej Louis
"There can only be one"
I denne singleendede hi-fi-verden er det meget vigtigt at der KUN er EEN stelvej. Som konsekvens heraf er der ingen forbindelse mellem chassis og signalstel på en pladespiller, idet chassisforbindelsen bliver ført i en separat leder til forstærkeren. Signalstel for de to kanaler er ligeledes holdt adskilt, igen for at undgå brumsløjfer. Stellerne skal først møde hinanden ved forstærkerens indgang, hvorefter det er op til forstærkeren at skille skæg fra snot.
Balladen kommer når man indskyder et apparat mellem pu og forstærker idet man stadig skal opretholde adskillelse af de tre stel.

1. Ingen forbindelse mellem chassisstel og signalstel
2. Ingen forbindelse mellem de to signalstel.
3. Pladespillerens chassisstel trækkes ubrudt til forstærkerens chassisstel.

I første omgang ville jeg undlade at forbinde MC-trafo's chassis til chassisstel på forstærkeren, men hvis det skulle vise sig at være befordrende for brumniveauet bør den trækkes som en separat og ubrudt forbindelse til forstærkerens chassisstel. Ortofon's T20 lægger ikke op til denne stelforbindelse.

Jeg var tidligere inde på at trafoernes chassis måske skal isoleres fra hinanden, idet kapaciteten mellem viklingerne og kerne/chassis danner en brumsløjfe. Denne brumsløjfe vil dog have en relativ høj impedans og vil derfor befinde sig langt nede på to-do-listen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf spuncut » ons 7. mar 2018 17:27

Jeg mangler at svare helt præcist på dette spørgsmål:
Louis skrev:... Skal grounded have forbindelse til chassiet eller skal der også en isoleringsskive imellem?
...

Hvis nu det skal laves helt autistisk, nørdet og "by the book" så skal trafoerne isoleres fra hinanden og fra metalboksen.
Bliver der herefter behov for en stelforbindelse til forstærkerens chassisstel medfører ovenstående at hver trafo skal have sin egen forbindelse, samt at boksen også skal have sin egen forbindelse. Ialt 3.

Men se nu lige om ikke de øvrige tiltag bringer brumniveauet ned på en acceptabelt niveau :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » ons 7. mar 2018 17:43

Mange tak for svar.

Jeg synes jeg bliver klogere. Det er med stel er altid noget rod hjemme hos mig. Jeg ved stadig ikke helt om jeg forstår med min minimale viden herom.

To do listen må være som følger.

1. Montere rca stik der er skærmet fra chassiet. Det minimere vel at de to signalstel ser hinanden.
2. Min ground, der indtil nu har haft forbindelse til chassiet, skal også skærmes (tror jeg). Hvor jeg så måske forbinder ben 3 fra begge trafoer.

Min Technics sp10 har mulighed for at forbinde en stel til chassiet og tonearmen (sme 3009) har også en stel, disse to bør jeg så trække direkte til forstærkeren, som jeg forstår dit indlæg Henning? Og i første omgang ikke forbine stel til trafoernem, med mindre det er nødvendigt for at minimere brum?

Og hvis ingenting virker sørger jeg for nul kontakt mellem traoferne, og nul kontakt mellem trafo og chassis, og trækker to seperate stelforbindelser for hver trafo.

Så har jeg sgu da lidt at lege med.

Tusind tak for de gode og lærerige svar.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster