Stepup trafo forbindelser?

Analog når det bedst

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Helikon » tors 8. mar 2018 21:06

spuncut skrev:@Niels: Signalstellen kan ikke lægges på midtpunktet pga. autotrafokoblingen, idet den ene vikling således bliver kortsluttet. Hvis chassisstel bliver lagt på midtpunktet dannes der en brumsløjfe bestående af signalstel, den ene sekundærs 50Hz impedans samt og chassisstel. Indtil det modsatte er bevist tænker jeg at det er bedst at holde stellerne mest mulig adskildte, på den anden side set er det jo nemt at prøve.
Chassisstel er forøvrigt en grim dobbeltkonfekt, men man er næppe i tvivl om hvad der menes.
MVH Henning


Ja selvfølgelig, jeg ved ikke lige hvad der skete der, det var i hvert fald ikke tankevirksomhed..
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » tors 8. mar 2018 23:19

Test 1 er lavet - der var ikke noget at hente ved at isolere trafoerne. Så det vil jeg ikke gå videre med i denne omgang. Test 2 nåede jeg ikke omkring. Ej hellere X-rays forslag, men det skal helt sikkert også lige prøves om det kan give det sidste.

Forhåbentlig er der nogen andre der også kan få lidt glæde af alle mine spørgsmål om det her - og ikke mindst alle de gode svar :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf spuncut » fre 9. mar 2018 00:03

Angående X-ray's kommentar: Er du helt sikker på at der IKKE er forbindelse mellem pladespillerværkets chassis og arm?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 9. mar 2018 00:05

Jeg får generelt bare dårlige nerver af brum i sløjfer, det er bare noget væmmeligt noget. Men det her er blevet spændende! Imponerende forumdynamik.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » fre 9. mar 2018 08:23

spuncut skrev:Angående X-ray's kommentar: Er du helt sikker på at der IKKE er forbindelse mellem pladespillerværkets chassis og arm?
MVH Henning


Jeps 100% sikker. Sp-10mkII værket er i træplint og sme 309 armen sidder i et træ arm board. Begge dele er forbundet til stel men mødes først i forstærkeren. Jeg tror egentligt ikke der er nogen brumforskel om værket er forbundet til stel eller ej.

Boptilyoudrop skrev:Jeg får generelt bare dårlige nerver af brum i sløjfer, det er bare noget væmmeligt noget. Men det her er blevet spændende! Imponerende forumdynamik.


Helt enig! Forummet viser sig fra sin bedste siden og hjælpen den totalt uvidende amatør :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 9. mar 2018 09:15

Og sådan bliver vi efterhånden vidende amatører, det er utroligt hvad jeg ikke har fået hjælp til siden jeg kom på forum. :Thumpsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » fre 9. mar 2018 11:51

Nu fik jeg prøvet X-rays forslag om at trække ben 3 fra trafoerne direkte til forstærkerens stel. Det gav ikke nogen forskel. Så jeg tror næsten vi er nået så langt som vi kan.

Det næste der kan prøves er nok bedre skærmning af indstråling af troferne fra forstærkere osv. Er der nogen der har erfaringer med det? Er det at pakke ind i bly eller kobber eller andet?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Helikon » fre 9. mar 2018 12:08

Prøv lige at gøre kablet mellem pladespiller og SUT så kort som muligt. I de gamle TD124 fra Ortofon sidder JS trafoerne inde i under armboardet, det er vist så kort som det er praktisk muligt.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf PerHej » fre 9. mar 2018 12:14

Prøv med en kagedåse, den skal være af jern - det kan du teste med en magnet

Hilsen PerHej

Det næste der kan prøves er nok bedre skærmning af indstråling af troferne fra forstærkere osv. Er der nogen der har erfaringer med det? Er det at pakke ind i bly eller kobber eller andet?[/quote]
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf PerHej » fre 9. mar 2018 12:17

Her er også et lille indspark

http://www.sowter.co.uk/cartridge-hum.php

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » fre 9. mar 2018 12:42

PerHej skrev:Her er også et lille indspark

http://www.sowter.co.uk/cartridge-hum.php

Hilsen PerHej


Som jeg læser tegningen kunne det være et forsøg at forbinden den primære stel, direkte til forstærkerens stel?

Helikon skrev:Prøv lige at gøre kablet mellem pladespiller og SUT så kort som muligt. I de gamle TD124 fra Ortofon sidder JS trafoerne inde i under armboardet, det er vist så kort som det er praktisk muligt.


Det prøver jeg lige i aften, og ser om det kan gøre en forskel.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf spuncut » fre 9. mar 2018 15:41

Et kort kabel vil også betyde at SUT'en kommer nærmere på diverse nettrafoer :Tanke: Magnetisk indstråling er skidesvært at skærme sig fra, til gengæld falder påvirkningen med kvadratet på afstanden.

Gi'r det noget at lægge folieskærm/ben3 til signalstel?

Er Test2 udført? Denne test er selvfølgelig OT i forbindelse med indstråling, men du ved, mange bække små ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Louis » fre 9. mar 2018 15:44

spuncut skrev:Et kort kabel vil også betyde at SUT'en kommer nærmere på diverse nettrafoer :Tanke: Magnetisk indstråling er skidesvært at skærme sig fra, til gengæld falder påvirkningen med kvadratet på afstanden.

Gi'r det noget at lægge folieskærm/ben3 til signalstel?

Er Test2 udført? Denne test er selvfølgelig OT i forbindelse med indstråling, men du ved, mange bække små ;)
MVH Henning


Nej den tror jeg sgu jeg havde overset. Det prøver jeg lige i aften.

Jeg prøver i sammen ombæring at forbinde ben 3 til signal stel på både ind og ud.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf spuncut » fre 9. mar 2018 16:03

Et spørgsmål til forummet:
Det undrer mig at autotrafokoblingen havde en gunstig virkning på brumniveauet. Havde det mon forholdt sig anderledes hvis man havde anvendt en rigtig ballanceret forbindelse (XLR) fra pu til SUT?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stepup trafo forbindelser?

Indlægaf Sorenki » fre 9. mar 2018 16:52

spuncut skrev:Et spørgsmål til forummet:
Det undrer mig at autotrafokoblingen havde en gunstig virkning på brumniveauet. Havde det mon forholdt sig anderledes hvis man havde anvendt en rigtig ballanceret forbindelse (XLR) fra pu til SUT?
MVH Henning

Det skal vel så vel være en xlr pr kanal?
Kan ikke se forskellen, da skærmen på de to XLR, vel må kunne deles, og derved er signalet fra Pickuppen (2 +, 2 - og stel) vel må være samme som du opnår med XLR?
Eller misser jeg pointen?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fredmarantz og 35 gæster