(Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Analog når det bedst

(Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf ralphandersen » ons 7. mar 2018 11:00

Jeg lovede på træffet at uploade et billede af Harveys 3012 når jeg fik den monteret. Det er nu sket:
ddx1000 med 3012 og fr14.jpg


Den spiller dejligt. Desværre har rørene i min CL34 valgt at blive trætte, så videre lytning må udsættes indtil nye rør er kommet hjem.

Armliften er lidt kontant, så jeg vil skifte dæmpeolie. Er der nogle der har tips til hvordan man afmonterer løftemekanismen og får det ruderformede låg af uden at ødelægge noget?

Jeg tør næsten ikke spørge, men: Hvad siger Vintage-vismændene til at udskifte din-stik med rca/phono stik på et originalt kabel?

Tak for sidst og tak for et dejligt træf :Thumpsup: :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: (Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf Louis » ons 7. mar 2018 11:06

Det ser skide godt ud! Woaw! Rigtig flot!

Jeg har skiftet mit original stik ud med rca. Sme kabelt er helt uhyrligt ringe, og kontakten mellem fladerne er tit elendig. Man kan jo altid lave det om igen. Det er et fuldt revisibelt mod.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: (Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf Sorenki » ons 7. mar 2018 15:43

Her tror jeg, desværre, I snakker forbi hinanden:
Kablet du fik med er med den originale SME forbindelse i bunden af tonearmen - denne kan som Louis skriver, skiftes til senere 3009R-agtige RCA stik, og det er fuldt ud reversibelt.
Du kan dog vælge at kører videre med dit kabel, dit problem her er at der er monteret DIN stik i den anden ende. Foruden løsningen med en billig adapter, kan man selvfølgelig montere RCA stik på som alternativ.
Der er kun, i min optik, ét større problem - jeg ville ikke have nogen kvaler med at sætte gode eller originale RCA stik på DIN stikket - men det er måske svært at få stel-delen ført ud hensigtsmæssigt. på DIN er stel jo en del af stikket, ved RCA er det en forholdsvis lang ledning ved siden af.
Jeg kan ikke huske præcist hvordan dit kabel ser ud, men såfremt det ikke har jord-kablet som en seperat ledning der kan frigøres, ville jeg istedet for overveje at indkøbe et originalt kabel med RCA stik eller lave det mod Louis omtaler, og lægge det andet i skuffen.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: (Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf ralphandersen » ons 7. mar 2018 17:11

Louis tænker vist på noget a la https://www.ebay.co.uk/itm/phono-RCA-co ... SwZQRYd4hf

Jeg tænkte på Sorenkis løsning (der er et separat jordkabel), men som jeg forstår Louis, er det en dårlig løsning fordi SMEs 4 pols stik er noget skrammel.

Indtil videre bruger jeg en billig adapter
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: (Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf Sorenki » ons 7. mar 2018 17:16

Jeg vil så gå kontra og sige, jeg synes den virker fint ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: (Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf Louis » ons 7. mar 2018 17:56

ralphandersen skrev:Louis tænker vist på noget a la https://www.ebay.co.uk/itm/phono-RCA-co ... SwZQRYd4hf

Jeg tænkte på Sorenkis løsning (der er et separat jordkabel), men som jeg forstår Louis, er det en dårlig løsning fordi SMEs 4 pols stik er noget skrammel.

Indtil videre bruger jeg en billig adapter


Ja jeg misforstod da vist indlægget lidt :oops:

Jeg vil skifte til Rca stik istedet for din hvis du gerne vil bruge det originale kabel. du kan altrid trække en seperat ground fra tonearmen hvis det er et problem.

Sorenki skrev:Jeg vil så gå kontra og sige, jeg synes den virker fint ;)


Og så vil jeg sige at det da virker - men ikke synderligt godt ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: (Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf ralphandersen » ons 7. mar 2018 22:00

Jeg fandt ud af at skille armliften ad vha et servicehæfte til SME 3009-3012 (som er for stort til at uploade, men kan findes på vinylengine). Desværre er min arm vist en af dem hvor kun fabrikken kan (kunne) komme til selve mekanismen (fordi de, mens de stadig havde delen på lager, kunne volde en reservedel af og sætte en ny på). Så jeg må nok indstille mig på at bruge liften med forsigtighed eller helt lade være med at bruge den.

For øvrigt hælder jeg til Louis forslag. Det virker som om det vil fjerne flest af de svage led. Hvad med jordbindelsen? fører man den i en separat ledning eller sætter man den til stel på rca-stikkene? Hvordan er det at lodde på den tynde, tynde litzetråd?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: (Armlift på) SME 3012 på Micro Seiki DDX1000

Indlægaf mcs_5 » tors 15. mar 2018 13:16

ralphandersen skrev:Hvad med jordbindelsen? fører man den i en separat ledning eller sætter man den til stel på rca-stikkene?

Separat ledning. De fire ledere fra pickuppen, skal kun forbindes til RCA-stikkene.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 38 gæster