tørre læber

Analog når det bedst

tørre læber

Indlægaf hificlassic » fre 9. mar 2018 13:35

Jeg har en Luxman PD-300 med tørre gummilæber til vacuum suget. Dvs at den ikke fastholder suget mere end cirka et enkelt nummer.
Er der mon et eller andet man kan smørre læberne med, så de ikke tørrer sådan ud og dermed bedre kan holde fast i pladen?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: tørre læber

Indlægaf Louis » fre 9. mar 2018 13:50

hificlassic skrev:Jeg har en Luxman PD-300 med tørre gummilæber til vacuum suget. Dvs at den ikke fastholder suget mere end cirka et enkelt nummer.
Er der mon et eller andet man kan smørre læberne med, så de ikke tørrer sådan ud og dermed bedre kan holde fast i pladen?


Måske Rubber conditioner?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: tørre læber

Indlægaf Sorenki » fre 9. mar 2018 14:34

Var der ikke nogen på træffet (Spuncut/Fredmarantz) der snakkede om bremsevæske ift gummi-behandling? (overhørt under en smøgpause ;) )
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: tørre læber

Indlægaf spuncut » fre 9. mar 2018 15:22

Sorenki skrev:Var der ikke nogen på træffet (Spuncut/Fredmarantz) der snakkede om bremsevæske ift gummi-behandling? (overhørt under en smøgpause ;) )

Jo men jeg er sq ikke sikker på at vi har noget at ha den hypotese i. En ting er sikkert, man må ikke anvende petrokemiske produkter da de får gummiet til at svulme op. Bremsefedt kunne være en mulighed da det netop ikke går i forbindelse med gummi, men jeg har ikke testet det. En anden mulighed kunne være vinylmakeup som bruges til at shine instrumentbrædtet i bilen, det er dog heller ikke noget jeg har prøvet. Phønix har testet rubber conditioner på en hel del gummiting med godt resultat, søg på sitet, jeg anser derfor rubber conditioner som det mindst farlige valg.
Ellers er der jo læbepomade :Skor:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: tørre læber

Indlægaf his067 » fre 9. mar 2018 18:54

Jeg bruger sulfovand. Det har altid virket godt, både på min SOTA og på min nuværende PolyPush.

Jeg lærte "the hard way" at ALDRIG bruge silikone: silikone fik læben til at udvide sig så meget på min SOTA at den ikke kunne re-etablere forbindelsen til LPen og samtidig opløste den limen som holdt akrylpladetallerkenen fast imod metalpladetallerkenen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: tørre læber

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. mar 2018 19:30

Sorenki skrev:Var der ikke nogen på træffet (Spuncut/Fredmarantz) der snakkede om bremsevæske ift gummi-behandling? (overhørt under en smøgpause ;) )


Nej - det var ikke i den forbindelse. Jeg tror bestemt ikke, at bremsevædske og gummi er en god blanding. Det er helt rigtigt, at jeg har nævnt det....og jeg synes bare at kunne huske, at nogen på et tidspunkt havde eksperimenteret med at blødgøre ophæng/kanter som på LE14a og måske også kanterne på Coral Beta 8 med den slags. Jeg har aldrig selv prøvet, så det er ikke en carte blanche anbefaling.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: tørre læber

Indlægaf hificlassic » fre 9. mar 2018 19:34

De er rigtig at man på lansing heritage har brugt bremsevæske til at blødgøre de gamle hvide/gule lansaloy ophæng på LE14a m.fl
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: tørre læber

Indlægaf Captain Phoenix » fre 9. mar 2018 21:25

Altså (og med risiko for at lyde grumpy I know) - det er jo ikke så svært:
Tag nu og brug Rubber Conditioner*), når det er gummi der skal behandles.

Og så brug:
Silicone til bilens dør-lister.
Bremsevæske til bremserne.
Vinyl-make-up til vinyl (som er noget andet end gummi...).
Osv.

:p

*)
LaCrosse laver den.
Koster 79,-/117 ml.
Holder meget længe (ca. 100 højttaler-kanter eller 200 gummi-motor-ophæng eller 1000+ pick-up-ophæng).
Fås i Spejdersport-lignende butikker - f.eks.: https://www.spejdersport.dk/lacrosse-ru ... 150ml.aspx.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: tørre læber

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. mar 2018 21:32

Captain Phoenix skrev:Altså (og med risiko for at lyde grumpy I know) - det er jo ikke så svært:
Tag nu og brug Rubber Conditioner*), når det er gummi der skal behandles.

Og så brug:
Silicone til bilens dør-lister.
Bremsevæske til bremserne.
Vinyl-make-up til vinyl (som er noget andet end gummi...).
Osv.

:p

*)
LaCrosse laver den.
Koster 79,-/117 ml.
Holder meget længe (ca. 100 højttaler-kanter eller 200 gummi-motor-ophæng eller 1000+ pick-up-ophæng).
Fås i Spejdersport-lignende butikker - f.eks.: https://www.spejdersport.dk/lacrosse-ru ... 150ml.aspx.



Jo- Captajn Phønix. Jeg vil bestemt ikke anfægte det, som du skriver - det kan jeg også tilslutte mig, men netop JBL LE14A samt Coral enhederne er ikke gummi. LE14A er ophængt i "lans-alloy" - og jeg synes, at Coral'erne er lidt i samme boldgade. Noget stof-gummi-papir-agtigt stads....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: tørre læber

Indlægaf Captain Phoenix » fre 9. mar 2018 22:05

Enig, Freddy.
Tråden startede jo med gummi-læber, så min bemærkning var mest til dét.

PS: Har faktisk - forsøgsvis - anvendt R.C. på skumkanter, der var lige ved at give op.
De sugede conditioneren til sig - og blev HELT bløde og mistede fuldstændig bølge-formen.
:shock:
"Nå - det var det. Farvel kanter..." tænkte jeg - men efter nogle minutter tørrede de op igen i deres oprindelige form og havde tydeligvis mere spændstighed end før behandlingen.
Vil ikke decideret anbefale kuren til skumkanter, men som en sidste udvej måske.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: tørre læber

Indlægaf Peter L » fre 9. mar 2018 22:12

Er du sikker på at det er læberne der er utætte? min egen Luxman havde samme fejl for nogle år siden, det var slangerne ved pumpen der var møre.
-Bare en tanke.

Mvh. Peter
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 sep 2010
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Hørsholm

Re: tørre læber

Indlægaf nilsvalla » søn 11. mar 2018 10:43

Det kan også være gummipakning (yderste/inderste) er slidt.
De er jo lidt tynde i toppen, og bliver ikke mere fyldige med tiden.
Prøv at tage dem af, pres dem på igen og før en hånd modsat deres retningsform, så de ligesom bliver rettet op, bliver højere.
Det plejer holde en tid for mig.
Men du kunne også bare købe ny pakning. Jeg tror godt de stadig kan fås.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: tørre læber

Indlægaf rimmer » søn 11. mar 2018 13:46

Jeg har på min PD-310 haft gode erfaringer med:

1. Fugte læberne rigtig godt med LaCrosse Rubber Reconditioner, og gemme dem i en uge i en tætsluttende pose ved stuetemperatur. Læberne svømmede lidt rundt i det dér snask...
2. Skifte alle slanger til nye, jeg købte i en akvariebutik. Vigtigt er, at de er meget tykke i væggen, så de ikke kollapser under vakuum.
3. Forsejle vakuum-kammeret i vakuum-enheden med ny silikoneforsejler til dykkerklokker (eller andet dykkerudstyr)

Min PD-310 er nu på det stadie, hvor jeg skal have justeret åbne- og lukkeventilen på motorenheden, og så spiller den igen.

Samme procedure med en PD-300 / PD-350, tænker jeg.

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster