Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Analog når det bedst

Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf bjerager » fre 1. jun 2018 20:42

spuncut skrev:Hvad rummel og akustisk feedback angår kan LP12, uden tvivl, konkurrere med TD124, men der er en del andre værker til en væsentlig lavere pris der sagtens kan konkurrere med LP12:
https://www.dba.dk/pladespiller-thorens ... 042304234/
https://www.dba.dk/pladespiller-thorens ... 044580934/
https://www.dba.dk/pladespiller-thorens ... 044179342/
https://www.dba.dk/pladespiller-thorens ... 044802691/
MVH Henning

Kvaliteten td 160 og 320, hvad er forskellen?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf spuncut » fre 1. jun 2018 22:29

TD160 er en klassisk pladespiller med flydende ophæng som i sin form kan spores tilbage til fx. AR XA, TD160 har forøvrigt tilnavnet "Poor man's LP12". TD320 er en mere moderne fisk. Kvalitetsforskel? .... Nøøøø...
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf Struktør » fre 1. jun 2018 22:46

En TD 160, gerne super er den af Thorens der er lettest at videreudvikle, og dermed regnes for en af de mest vellykkede modeller... Men ellers får man meget for pengene i dag, ved at investere i en ældre Thorens. Har haft både 160 super som TD 321... nå, ja, har stadig 2 160, med henholdvis Mørch som SME 3009 arm, og de 320 som 321 (REGA 3) er kommet videre... kvalitet fornægter sig ikke...
Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf hificlassic » lør 2. jun 2018 09:42

TD125 og TD126 er også glimrende til prisen, og meget lette at lave nye armboards til
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf sorenb » lør 2. jun 2018 15:52

TD160 har motor drevet af lysnettet, og et flydende ophæng baseret på et stål sub-chassis forbundet til en topplade i stål via koniskfjedre dæmpet af skum og gummi.
TD321 har elektronisk motorstyring, og et flydende ophæng baseret på et MDF sub-chassis forbundet til det øvrige chassis i MDF via bladfjedre. Dem jeg har set har lidt gummi ligende dæmpning i forbindelsen mellem fjedre-blad og stål wire, men ingen dæmpning af fjederbladet iøvrigt.
Begge grammofoner lider i nogen grad af et ringe placeret massmidtpunkt, og følgelig kan ophængene justeres i water, men sjældent til ikke at woble/danse i funktion.
Det er nemt at skaffe reservedele til TD160, omvendt med TD321.
TD321 er i mine øjne af en højere kvalitet; elektronisk motorstyring, et bedre dæmpet chassis og et ophæng, der balanceret korrekt, vil fungere bedre, om det så er mer-prisen værd, skal nok vurderes ift. hvad man iøvrigt har af grej, og selv vil bidrage med af mere eller mindre heldige modifikationer på en TD160, TD125 el. TD126 m.v.
Har du mulighed for det, kan du prøvet at lytte til grammofonen uden at den roterer, men har pickup på pladen; prøv at bank let med hovedet af en skruetrækker el. lign. rundt omkring på chassis, sub-chassis og lejet (brug evt. hovedtelefoner), så vil du få et indtryk af systemets egenlyd ...

Ift diverse sammenligninger af den ene grammofon op mod en anden, skal man nok være ret forsigtig med, at drage konlusioner udfra det som bliver skrevet i diverse fora; der er sjældent tale om direkte sammenligninger, hvor der benyttes samme arm/pickup/riaa/plader m.v., og så bliver det nemt til en sammenligning mellem pærer og bananer
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf bjerager » lør 2. jun 2018 17:44

sorenb skrev:TD160 har motor drevet af lysnettet, og et flydende ophæng baseret på et stål sub-chassis forbundet til en topplade i stål via koniskfjedre dæmpet af skum og gummi.
TD321 har elektronisk motorstyring, og et flydende ophæng baseret på et MDF sub-chassis forbundet til det øvrige chassis i MDF via bladfjedre. Dem jeg har set har lidt gummi ligende dæmpning i forbindelsen mellem fjedre-blad og stål wire, men ingen dæmpning af fjederbladet iøvrigt.
Begge grammofoner lider i nogen grad af et ringe placeret massmidtpunkt, og følgelig kan ophængene justeres i water, men sjældent til ikke at woble/danse i funktion.
Det er nemt at skaffe reservedele til TD160, omvendt med TD321.
TD321 er i mine øjne af en højere kvalitet; elektronisk motorstyring, et bedre dæmpet chassis og et ophæng, der balanceret korrekt, vil fungere bedre, om det så er mer-prisen værd, skal nok vurderes ift. hvad man iøvrigt har af grej, og selv vil bidrage med af mere eller mindre heldige modifikationer på en TD160, TD125 el. TD126 m.v.
Har du mulighed for det, kan du prøvet at lytte til grammofonen uden at den roterer, men har pickup på pladen; prøv at bank let med hovedet af en skruetrækker el. lign. rundt omkring på chassis, sub-chassis og lejet (brug evt. hovedtelefoner), så vil du få et indtryk af systemets egenlyd ...

Ift diverse sammenligninger af den ene grammofon op mod en anden, skal man nok være ret forsigtig med, at drage konlusioner udfra det som bliver skrevet i diverse fora; der er sjældent tale om direkte sammenligninger, hvor der benyttes samme arm/pickup/riaa/plader m.v., og så bliver det nemt til en sammenligning mellem pærer og bananer


Tak interessant - jeg tænker at motorens træk sikkert gør hele den sag med massemidtpunktets placering endnu mere kompliceret.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf bjerager » man 4. jun 2018 07:32

Fredmarantz skrev:Et midlertidigt indlæg fra Redaktør:

Bjerager opfordredes til at oprette denne tråd, da debatten omkring kvaliteten på bæltedrevne pladespillere (herunder og især forskelle på Thorens TD160 og TD320/321) begyndte at tage lidt rigelig form i et forum, som ikke passer til denne debat (set til salg på nettet) -
Der kom dog flere ret frugtbare indlæg, som jeg synes bør bevares og følge med i den nye tråd (denne tråd).
Jeg har nu flyttet disse indlæg over i denne af Bjerager oprettede tråd og "rettet det en smule til", for helhedens og kontinuitetens skyld. Jeg har fjernet enkelte kommentarer - herunder mine egne - gående på off-topic - tendensen. Disse kommentarer synes jeg ikke skal med herover, så jeg har meget imod min vilje og politik slettet disse ... igen...for at få den nye tråd op at køre så glat som muligt fra start. Håber det er ok :-)

Dette indlæg fjerner jeg også igen om kort tid - idet det jo er off- topic og står uden for sammenhængen , men så har man chancen for at forstå, hvad der skete.

Og så er det bare med at få skrevet om de herlige pladespillere. :thumbsup:

Vh
Freddy



Du er en helt, er du! :thumbsup:
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf Ehapa » man 4. jun 2018 07:36

Har haft Thorens 160, og 160 super, og nu et 125 værk som jeg mener er i en helt anden kvalitets liga end de andre to. EMT var vist med designer på 125, som ligner EMT 928 ret meget.

Hilsen
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ligheder og forskelle - bæltedrevne pladespillere

Indlægaf nilsvalla » man 4. jun 2018 09:55

bjerager skriver:
Tak interessant - jeg tænker at motorens træk sikkert gør hele den sag med massemidtpunktets placering endnu mere kompliceret.

Enig i, det vigtige i finde balancen, så den affjedret del af grammo, affjedrer op/ned i stempelbevægelser.
Og ikke alle disse urolige sideværts-bevægelser, der forpester nålens arbejdsro.
Men jeg mener nu ikke massepunktet nødvendigvis er det samme som midtpunktet.
Massepunktet afhænger af vægten på både arm og pu. Men, heldigvis, kan fjedrene justeres med uens stramhed.
ps.
Det meget godt lige at give et lille dunk ned på pladetallerkenen, imens den snurrer rundt, for lige at konstatere den pumper op/ned, på den "rigtige" måde.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster