Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Analog når det bedst

Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf Ørstrøm » ons 27. jun 2018 09:26

Hej alle sammen

For et par uger siden var jeg så heldig at finde en gammel Ortofon tonearm på et loppemarked tidligere, men jeg har endnu ikke haft held med at identificere den.

Jeg synes umiddelbart den ligner en RMG-309, men basen på min arm er trekantet, og jeg kan ikke gennemskue, hvilken model det er.

Jeg skrev til Ortofons support, hvorefter jeg fik et svar tilbage på engelsk, der refererede mig til deres vintage sektion (som var det første sted, jeg havde tjekket), og tilføjede at da det var en lige arm, mente hun ikke, at det kunne være en Ortofon-arm, da alle deres var S-formede... Nu er alle deres arme beviseligt ikke S-formede, og billederne af min viser tydeligt, at den er J-formet, så jeg var i det hele taget lidt skuffet over deres svar.

Jeg har kigget på diverse fora, og jeg har bl.a. fundet et billede, der sammenligner tre arme (vedhæftet), hvoraf jeg synes min ligner RMG309 mest, men igen forvirrer den trekantede base mig.

Vil I kunne fortælle mig om, hvilken arm det er? Den måler ca. 35 cm fra ende til anden (uden at følge j-bøjningen i armen) Jeg har vedhæftet et par billeder af den her.

Jeg håber I kan hjælpe mig, da jeg rigtig gerne vil tage den i brug.

Ortofon-tonearm-1.jpg

Ortofon-tonearm-2.jpg

Ortofon-tonearm-3.jpg

Ortofon-tonearm-4.jpg

Ortofon-tonearm-5.jpg

Ortofon-tonearm-6.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ørstrøm
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 feb 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf Sorenki » ons 27. jun 2018 10:40

Flot tonearm - tillykke med den, den skal nok skabe glæde!

Nu er jeg ingen ekspert i forsk. versioner af Ortofon tonearme, men jeg tror ikke den trekantede base er forkert - jeg tror simpelthen 309 eksisterer med begge dele... at dømme efter billeder fra Google, findes der flere eksempler på lign. tonearme
Billede
https://www.ebay.com/itm/Ortofon-RMG-30 ... 3216248175
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf hificlassic » ons 27. jun 2018 11:38

Ortofon virker utroligt ligeglade med deres heritage, og er ret ligeglade med de mange vintage nørder der følger dem trofast.
De vil bare gerne sælge nye dyre pickupper og dyre arme, så skidt med resten
De kunne virkelig lære noget af fx McIntosh og Audio Research i forhold til hvordan man tager sig af sin egen historie og behandler vintage kunder
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf rimmer » ons 27. jun 2018 12:05

Ja, Ortofon har valgt at festligholde 100-året i år med at udsende en MC pickup til en pris af 100 100-euro sedler (10.000 euro), men ellers har det ikke skabt så stor røre i deres andedam.

Jeg har tilbudt dem at låne mit Ortofon-sæt, skulle de have en lille udstilling i tankerne, men fik et venligt afslag, da radiomuseet i Ringsted samt et sted i Nordjylland har små sær-udstillinger, og det er alt rigeligt til Ortofon. Med andre ord, de holder ikke selv noget i dén anledning.

Nuvel, det er jo deres valg. Men set fra en marketing-synsvinkel giver det ikke megen mening.

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf Ørstrøm » tors 28. jun 2018 15:46

Tak Sorenki for identifikationen; jeg mente det nok, men det lykkedes mig ikke at finde andre billeder på nettet.

Hificlassic og Rimmer: Jeg er helt enig; det er meget underligt, at en virksomhed som i den grad lever af fordums status og som har så dyre ting i deres katalog ikke udviser bare et modicum af servicevillighed. Et åbenlyst valg til sådan en arm ville jo være en SPU af en slags, og de er ikke ligefrem billige.
Det ville være vidunderligt, hvis nogen fra Ortofon frekventerede disse sider, så de kunne se, hvordan det eroderer deres navn i denne, ikke uvigtige, gruppe af entusiaster/kunder.

Næste spørgsmål er så, hvad jeg stiller op med den? Jeg spiller i øjeblikket på en midt-halvfjerdser Linn Sondek LP12 med en SME3009 S2 imp., og jeg er faktsik i tvivl om, den ville kunne tage en arm af den længde. Det kunne være sjovt at prøve at sætte armen på et nyt armboard og så sætte en mere moderne headshell på.

Alternativt, så kunne jeg jo sende den videre i verden. Det er ikke småpenge de arme indhenter på eBay, og der er givetvis nogen derude, der ville være endnu gladere for den end jeg, så det er selvfølgelig værd at overveje.

Hvad siger I? Kan den sættes på en LP12, eller er det bedre at finde en køber?
Ørstrøm
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 feb 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf hificlassic » tors 28. jun 2018 16:23

Den kan ikke sættes på en LP12 Sondek, og ja det bliver nok ikke svært for dig at finde en køber.
Den ville være flot på en Thorens TD124 eller TD125 LB eller et af Technics SP10, 15,20, 25 værker
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf Ørstrøm » tirs 3. jul 2018 20:47

Jo mere jeg kigger på det sammenligningsbillede, jeg aldrig fik uploadet, jo sværere har jeg ved at se forskel på RMA 309 og RMG 309.

Er der et sted, hvor jeg kan gå ned fysisk, hvor jeg kan finde en kyndig person udi gamle Ortofon-produkter? Eller er der nogen, der kan se forskel på de to modeller, og se hvilken en jeg har foran mig?

Tak, endnu en gang
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ørstrøm
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 feb 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Fandt gammel Ortofon-arm, men hvilken?

Indlægaf hmt » tirs 3. jul 2018 20:52

Forskellen ligger i hvilken type SPU/ headshell du kan bruge. RMA er designet til SPU A, mens RMG er designet til SPU G - hvilket også forklarer forskellen i typebetegnelserne. Jeg kan ikke se af billederne hvilken udgave din er, men begge arme er særdeles eftertragtede - A modellen måske mere ude i det store udland.

VH
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster