Reparation af Denon dl103

Analog når det bedst

Reparation af Denon dl103

Indlægaf ralphandersen » man 30. jul 2018 15:03

Jeg kom hjem en dag og så at nålefanen på min Denon DL103 var bøjet. Bummer, det er den tredje pickup der har fået den skæbne siden jeg fik børn.
Men denne gang havde jeg læst på nettet om folk der bygger deres egne pickupper og andre der reparerer dem (https://www.lencoheaven.net/forum/index ... c=27407.90 Reply #98)

Så jeg tænkte: den er alligevel ødelagt. Skal jeg ikke prøve. ALtså købte jeg noget 0,3mm alurør og fik det manøvreret ind i nålearmen, efter at have tjekket om det kunne være inde i.

Denon dl103 under rep II.jpg
Denon dl103 under rep I.jpg


Så kortede jeg det indre rør af og brugte det som "krykke" til at holde nålefanen samme. Desværre kom jeg til at skubbe krykken for langt ind i nålefanen så støtten blev lidt kort. (og jeg kunne ikke få den ud igen)
Denon dl103 under rep III.jpg


Men det hænger sammen og er lige. Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan man limer sådan noget, så det bliver stabilt. Den lim jeg havde, tørrede meget hurtigt i de mikroportioner man skal bruge. Nogle forslag?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Reparation af Denon dl103

Indlægaf Nillerviborg » man 30. jul 2018 23:36

- Der er en "sekundlim-gel" vi henter i den lokale Stark, den er ca. 10 sekunder om at hæfte.
Vær opmærksom på, at selvom de fleste sekundlime hæfter efter meget kort tid, så er de ikke fuldt hærdede før efter 24-48 timer...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Reparation af Denon dl103

Indlægaf Hackenberg » tirs 31. jul 2018 08:24

Jeg har også erfaringer med limning af nålefaner. Tokomponent Epoxy gør det. Det skal være den langsomthærdende.
Kan eventuelt fortyndes med sprit. Pas på den ikke bliver for tynd da den så benytter hårrørseffekten og løber ind alle vegne.
Epoxy kan, i øvrigt, smøres på nålefaner med bedre lyd til følge. Sådan som Peter Holstein gør.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af Denon dl103

Indlægaf ralphandersen » tirs 31. jul 2018 15:16

Tak for forslagene. Jeg tænkte på sekundlim, men var bange for at det ville gå for stærkt, så jeg tror jeg vil prøve med den langsomme epoxy. Hvad bruger I af redskaber til at få limen strøget på fanen? Og er der en smart teknik, man kan bruge til påstrygningen?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Reparation af Denon dl103

Indlægaf Hackenberg » tirs 31. jul 2018 20:45

Tandstikker eller tildannet tændstik.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af Denon dl103

Indlægaf mantelteo » tirs 31. jul 2018 22:15

En nål
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster