SME justering

Analog når det bedst

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 17:27

Mik112 skrev:Nylon linen til antiskating har det med at sætte sig. Dvs. den bliver buet over tid i samme position, og "låser" armen. Tjek at nylonsnoren kører frit. Kører du armen fra højre og mod venstre er det let at se.

Det ser ud til, at virke fint
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf NikonSP » man 17. sep 2018 17:57

Hej Hans

Hvis armen på dit billede er den arm det drejer sig om?

1. Har du justeret højde på armen korrekt, så armrøret er HELT vandret?
2. Den Shure M97 du har monteret vejer 6.6gr. Lateralball. på den afbillede arm er justeret til 6gr. Det skal du rette.
3. Galgen til dit antiskatinglod er ikke justeret rigtigt.
Den 'stang' som løkken på snoren til antiskatingloddet er skubbet ind over hedder en bias lever. Galgen/snoren til
antiskatingloddet og bias lever skal være i en vinkel på 90 grader, når pickuppen står i 1. rille i en 12" plade.
4. Har du justeret nåletryk med eller uden antiskatingloddet monteret? Jeg plejer at gøre det uden.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: SME justering

Indlægaf evox » tirs 18. sep 2018 21:59

Tak Harvey. Ja - det hjælper jo lidt det hele.
Og ja - det er min arm/spille, som er på billederne.
Kom til at tænke på, at hvis armen havde været med fast headshell, havde den så ikke været endnu mere ''levende'' ? (så var den jo endnu lettere) :shock:
Men den kommer til at ha' en hylde på vægen ;)
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf his067 » tirs 18. sep 2018 22:24

Den "livlighed", som du beskriver, var grunden til, at jeg solgte min SME 3012 for nogle år siden.
Det er en konsekvens af knivlejet til den vertikale bevægelse.
Jeg brugte i et par år en SME M2-12R, som er den moderne version af 3012, men med kuglelejer til både horisontal og vertikal bevægelse. Den var meget bedre at håndtere. 3012 er simpelthen for livlig for min smag (lydmæssigt, syntes jeg ikke, der var den store forskel).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster