Mørch GS6a

Analog når det bedst

Mørch GS6a

Indlægaf his067 » ons 19. sep 2018 00:50

Jeg er igang med et større projekt med at få støbt et nyt sub-chassis i rødgods ("gun-metal") og at få etableret det i min GS6. Mørch har givet mig en kopi af sine produktions-noter og har lånt mig støbeformen/modellen og borelæren til subchassiet. Jeg skal også have lavet et nyt centerleje (som jeg også har hans tegninger og specifikationer til: jeg skrev for mange år siden til Bjerager, at lejet var et bronze/oilite-leje og advarede imod at smøre med teflonfedt. Jeg tog helt fejl: lejet er lavet i messing og har ikke nogen problemer med teflon. Forøvrigt er "Superlube" helt fantastisk til den slags lejer https://www.amazon.co.uk/gp/product/B000XBH9HI/ref=oh_aui_detailpage_o07_s00?ie=UTF8&psc=1).

Som projektet skrider frem i det kommende år, skal jeg nok sætte billeder op. desværre kan jeg ikke fotografere selve støbningen i Glasgow, men nu får vi se hvordan det iøvrigt går. Hvis der er nogen der vil være med på projektet, så regner jeg med at få en pris omkring £40-£50 på hvert støbe-emne i løbet af i morgen.

Hvis i synes om "slow TV", så kan I med andre ord forvente "slow hi-fi" her på Vintage Hifi. :lol:

Her er en opdatering: Prisen på £50 (+ VAT) er blevet bekræftet.
Jeg sender emnet (=subchassiset) til Glasgow om et par uger.
Hvis der er nogen, der vil være med, kan jeg bestille flere emner, end de tre jeg har brug for.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf bjerager » ons 19. sep 2018 06:43

Jeg har jo allerede et subchassis i min. Til gengæld er min motor stået af, øv...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » ons 19. sep 2018 08:55

Mørch reparerer dem stadig så det var måske en ide at snakke med ham? Han står i telefonbogen.

Men, jeg kunne jo også købe liget og undgå en masse arbejde :?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf ASML » fre 21. sep 2018 16:53

Hej i tråden.

Det virker som et rigtigt spændende projekt du har "gang i" His067.

Også selv om jeg har sub-chassis til de respektive "spillere" i forvejen. :?

Og rart at vide at centerlejet er udført i messing og ikke kobber og derfor ubegrundet at frygte anvendelsen af smøremidler indeholdende teflon.-Rart at kunne slippe for "2 komponent-løsningen" i form af autofedt blandet med universalolie/symaskineolie man tålmodigt skal blande i det rigtige forhold for at sikre olien ikke løber fra fedtet.

Jeg er også til slow tv/slow hifi, hvilket vel egentligt er meget naturligt, når man taler om vintagehifi og følger spændt med i projektet.

Mange venlige hilsner

ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » ons 7. nov 2018 09:51

Kort opdate: Vores finmekaniske værksted er igang med at lave to fosforbronze lejer til mine GS6. Jeg har stadig ikke fået sendt formen til støbning til Glasgow....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » tors 22. nov 2018 22:19

Nu er støbeformen og den færdige "spider" hos Gray's i Glasgow. Jeg har bestilt to kopier så jeg har subchassis til begge mine GS6. De skulle være færdige om en uges tid....

Lidt sjovt var det at snakke med formanden: Mørchs originale form mangler nogle "forlængerarme" som den færdige spider har, så Gray's laver subchassiset efter Spideren.
Støbeform.jpg


subchassis.jpg


Mørchs originale form er omhyggeligt lavet 2 % for stor, da rødgodset trækker sig sammen når det køler af. Fomanden forklarede mig, at det var nemt nok at bruge spideren som form. Den skal bare rystes lidt frem og tilbage i formen, "og så kan du file den til når den er færdig".

PS: her er et billede af den færdige pladespiller med bunden i vejret som Mørch sendte mig for nogle år siden:

1106 Turntable GS 6a etc. 056.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » fre 8. feb 2019 22:00

Projektet skrider (meget) langsomt fremad: Jeg fik to subchassiser lavet hos Grays. Nu skal der så bores huller.
QaUk1r2KRpmpXsaxwHdpcw.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » tirs 13. aug 2019 16:26

Det går langsomt fremad: Mark har boret alle hullerne og så burde det jo være det. Men nej, det er det ikke.
Mørch bruger gevind der er standard i DK, men ikke herovre: Gevindet til arm-basen er 20.00mm X 1.00mm og centerlejet er 14.00mm x 1.00mm. Standard i Storbritannien er en stigning på 1.25mm, som Mark ikke kunne skære. Mit universitets maskinværksted har ikke de korrekte gevind-skær. Heldigvis tilbød Mørch at skære dem for mig, så jeg tilbragte et par hyggelige timer sammen med ham og Benedikte. Så gevindene er skæret nu.
Men det er jo selvfølgelig ikke hele historien: i GS6ere som er lavet efter mine to (højeste serienummer 525, lave nummer 474) skiftede Hans Henrik til en tykkere centeraksel (7.2mm istedet for 7.0mm) og han har ikke nogen 7.mm lejebrønde som passer til subchassiset tilbage på lageret. Så dem jeg har skulle altså drejes ned for at passe til chassiset. Det har Mark så gjort for mig for et par dage siden, så vi er nææææsten klar til at lave de sidste tilpasninger: der er nogen messingvægte for enden af chassiset som skal bores igennem og skrues fat til chassiset, og jeg skal have lavet en fjeder til at holde imod vandret vandring når hjulet slår til.

Billeder vil følge snart.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » man 2. sep 2019 18:24

Som lovet kommer her nogle billeder:

IMG_0206.jpg


IMG_0208.jpg


IMG_0216.jpg


IMG_0214.jpg


IMG_0222 (1).jpg


IMG_0221 2.jpg



Da jeg omhyggeligt skilte kassetten og værket fra hinanden, fandt jeg en c-ring ("circlip" hedder de herovre). Den holder motor-lejet oppe og på plads, så det var meget heldigt at jeg så den. Den er nu monteret og motoren er igen i fin stand.

Der er stadig et stykke vej igen, men det begynder at ligne noget!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf hess » man 2. sep 2019 22:00

Fedt projekt. Jeg kender ikke rigtig noget til Mørch spillere/arme. Men følger med her og forsøger at lære lidt.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Mørch GS6a

Indlægaf Sorenki » man 2. sep 2019 22:52

his067 skrev:
Da jeg omhyggeligt skilte kassetten og værket fra hinanden, fandt jeg en c-ring ("circlip" hedder de herovre). Den holder motor-lejet oppe og på plads, så det var meget heldigt at jeg så den. Den er nu monteret og motoren er igen i fin stand.


Jeg husker dem omtalt som “oh Jesus clips” på Lencolovers, fordi de flyver væk fra en og man udråber “oh Jesus!”
;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » ons 9. sep 2020 18:44

Jeg blev færdig med projektet i går: pladespilleren står ny ude i biblioteket, hvor den spiller igennem en kina-kopi af EAR834P, Modsquad Line Drive, Ice-power 1000asp, og Kef LS50. Det lyder ret godt.

IMG_0244.jpg


Der har været et par hurdler på vejen: jeg har misforstået nogle (vigtige) småting i Mørchs noter og Mørch og jeg havde nogle gode samtaler om hvad der endnu skulle gøres og hvad en mystisk hjemmelavet fjeder skulle bruges til.

Så hvad er det der har drillet? Centerlejet og centrering af ophængets fjedre. Den overplade, som min GS6 har, havde allerede huller til fjedrene, men der skal ikke meget til før hele ophænget sidder bare en en lille smule for tæt på hullets kanter og skraber på. Til slut valgte jeg at bruge nogle gamle gummi-tyller med samme diameter som fjedrenes indre diameter til at centrere fjedrene før jeg limede dem fast.

Så fik fjedrene lidt 5 sekunders lim til at holde dem fast. Jeg ved godt det hedder "5 sekunders lim", men for en sikkerheds skyld lod jeg dem stå og hærde imens vi var på ferie i sommerhuset. Seks uger senere var jeg så tilbage her i Skotland....

Jeg havde allerede erfaret at der skal ikke meget til for at ophænget ikke sidder rigtigt. Så, efter konsultation med Mørch, tog jeg et valg om at sætte en blød gummi slange omkring ophængets skruer. Ideen er, at selvom de måtte røre ved overpladen, vil de ikke overføre vibrationer (i nævneværdig grad, ihvertfald).
IMG_0237.jpeg


Mørch fortalte at den hjemmelavede fjeder bruges til at hive subchassiset sideværts indtil det sidder midt i de fire huller (tre fjedre og armhullet). Jeg havde for længe siden besluttet mig til at udvide armhullet, så jeg har købt en "sheet metal punch" og har skåret hullet større. Jeg skulle nok have været lidt mere omhyggelig med at centrere hullet, men det ser alligevel rimeligt ud idag.

IMG_0230.jpeg



Centerlejet har været et mareridt: jeg var bange for ikke at kunne spænde det godt nok fast. Mørch forsikrede mig om at to omdrejninger ned i rødgods-emnet ville være nok, så jeg har skruet det to omdrejninger ned og fæstnet det med den gamle kontramøtrik. Problemet er bare, at det jo forøger emnets tykkelse med kontramøtrikkens højde og det får subchassiset til at skrabe imod overpladen. Så min sheet metal punch blev gravet frem igen. resultatet ser således ud:

IMG_0228.jpeg


IMG_0231.jpeg


Jeg har ikke villet bore huller til at justere ophænget i pladetallerkenen så jeg har i stedet brugt sådan nogle "justeringshjul" for enden af ophængets møtrikker. Det er lidt Storm P. agtigt, men det virker

IMG_0132.jpeg


Trækassetten har igennem årene stået i solen og var falmet og træet så ud som om det kunne nyde godt af lidt TLC.

IMG_0049.jpeg



Jeg sleb trækassetten og har givet den ekstra bejdse og møbelvoks så den er blevet lidt mørkere

IMG_0054.jpeg


Her er den igen, med B&O pickup.

IMG_0242.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mørch GS6a

Indlægaf ASML » tors 17. sep 2020 19:24

Tillykke med dit fine resultat af renovering/ombygning af din Mørch GS6A, his067. Det ser rigtigt godt ud.

Som du selv er inde på, lidt "Storm P.-agtigt" systemet til justering af det flydende ophæng.
Men hellere det end at begynde at bore hul i pladetallerkenen til justeringen af det flydende ophæng.-Pladetallerkenen er jo afbalanceret, efter H.H.Mørch har boret det pågældende hul i toppen af pladetallerkenen.

Hvilken plademåtte anvender du til din GS6A? Herbie's Way Excellent II mat fra HerbiesAudiolab, eller? Kan se den er hvid. Derfor spørgsmålet. ;)

Mvh ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Mørch GS6a

Indlægaf his067 » søn 11. okt 2020 21:10

Pladetallerkenen er faktisk ikke hvid: Det er Donald Fagens seneste: Sunken Condos (som er gennemsigtig og derfor ikke spiller på min Beogram 6000!] som ligger ovenpå en Clearaudio HarmoNicer plademåtte [som er lavet af sort vinyl]).

Der er en lille krølle på historien: Det viste sig at pladetallerkenen (altså, den som Mørch har lavet) har en inskription:
95EBB57F-07B5-4FFF-AF6F-6FF83D305F7D_1_201_a.jpeg


Centerpinden er med andre ord 1.5 mm kortere end standard. Jeg spurgte Mørch om hvordan og hvorledes, men hans noter siger bare, at de lavede nogle, hvor centerpinden var skudt lidt længere ind i pladetallerkenen. Men han har ikke nogen noter, der forklarer hvorfor!

Jeg er så heldig, at jeg har flere GS6, så jeg har taget en pladetallerken, motor, mellemhjul og hastighedsomskifter fra en anden GS6 og sat dem i min træ-kassette GS6 (bl.a. fordi den gamle rumlede en del: denne nye kombination er helt lydløs!). Nu virker det fantastisk godt!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster