Oracle Delphi Mk III Restaurering

Analog når det bedst

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Almarx » fre 21. dec 2018 18:07

For mig har det været en fornøjelse, at følge din restaurering, - jeg vil nødig undvære velovervejede indlæg her på siden.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » lør 22. dec 2018 11:18

Enig!
Vintage er for mig udstyr, af en alder hvor jeg kan genkalde mig ungdommens ulidelige "trykken næsen flad".
Men det er også senere tiders "glemte teknologier".
Dermed ser jeg også et lille elastik, som godtgør den slags sidespring.
Og disse, af den bedre halvdel, godkendte sidespring. Dem kan vi vel alle glædes over?
Min kone har sat stolen for døren, i forhold til mine drømmespeakere...
Og jeg er helt sikker på hun hellere så en Oracle VI, end min gode gamle 124'er...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » lør 22. dec 2018 13:10

Tak fo udmeldingerne.
Jeg har altid slået mig lidt i vintage-tøjret: f.eks var min ene TD124 jo med Schopper antimagnetisk pladetallerken som bestemt ikke kunne fåes da den var på markedet i tresserne.

Men altså, Endnu en lille update: som jeg har skrevet før, har jeg også et Dr. Feickert Adjust+ sæt og sent igår fyrede jeg det så op. Som sagt sidder der en MC200/vdH på min DP8 (ligesom DP6 har den en justerbar pinol til at fin-indstille Azimuth). Bl.a måler Feickert kanalseparationen. Efter megen målen og gøren-ved i halve omdrejninger af pinolen (det er nemligt umuligt at måle vinkelen på armen da der ikke er nogle plane flader at lægge en libelle på) måler den nu 37 dB (L>R) og 36 dB (R>L).
Og hvordan lyder det så? Fantastisk! Stort, Bredt og Utroligt Præcist lydbillede, men dog foreløbigt kun hørt på “Flash and the Pan” (Multi-mono...og i den grad) og Clapton “Unplugged” (God naturlig lyd, men jeg ville ønske at han ville lade være med at slå takten med foden).

Stort grin fra øre til øre herovre fra!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » lør 22. dec 2018 17:35

:OLO: - Kort og godt! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » søn 6. jan 2019 12:26

Jeg har fortsat restaureringen af Mk III og den er nu i perfekt stand (næsten, altså). Det viste sig at vores maskinarbejder havde ret vedr. lejet: den gummiring, som forsegler bunden af lejet, var af en tidligere bruger på et eller andet tidspunkt blevet skiftet til en anden ring. Forskellen var, at den originale var i “imperial” mål (og passede fint i det snævre mellemrum), mens den nye gummiring var “metrisk” (hvor selve gummiet er tykkere og derfor ikke passer helt i lejet). Lejet lækkede al sin olie på en uge, men er nu helt tæt.
Nu er det så bare ærgreligt at låget er knækket og repareret. Reparationen, som er lavet med masser af araldit , er sådan set holdbar nok, men jeg må indrømme, at den er tude-grim og får en smuk pladespiller til at se meget billig og medtaget ud. Oracle har dog genoptaget produktionen af røgfarvede låg så en evt. ny ejer kan få sådan et (men for Oracle’s temmeligt høje pris).

Forøvrigt er Mk VI låget genialt i al sin enkelthed: Det er lavet af en stor akryl-plade, som først er skåret som et kors, og derefter er “korsarmene” bukket 90° nedad. Helt naturligt sætter brugeren pegefingeren i “slidsen”, hvor korsarmene møder “kors-kroppen”, når han (mao. “jeg”!) åbner og lukker låget. På den måde kommer der ikke fedtfingre på den fine akryl! Egentlig er det jo en oplagt måde at gøre det på, og så må det også være nemt/billigt at lave: ingen limninger eller andet der kan gå fra hinanden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Hackenberg » man 25. mar 2019 11:25

Nu mangler du bare sådan en.

Billede0760[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » man 25. mar 2019 12:00

Jah, men hvor finder jeg sådan en?

Forøvrigt fik jeg for nyligt et ikke-alt-for-dyrt tilbud på 125 GBP for at lave et nyt låg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Hackenberg » man 25. mar 2019 12:16

Den kan du bytte dig til!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » man 25. mar 2019 13:47

Send en PB med hvad du evt er interesseret i.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Max.H, ralphandersen og 41 gæster